Estiu de Joc i Estiu de Petits, amb més places i més solidaris que mai
Els casals d’estiu ofereixen 2.264 places i un 40% estan reservades per a infants vulnerables, incloent-hi 50 per a nens i nenes refugiats d’Ucraïna L’alcalde i la tinent d’alcalde Sandra Castro han visitat aquest matí l’escola bressol d’Albarés i l’escola de Santa Maria de Gardeny on ha pogut saludar els infants i monitors que participen en aquestes activitats
El Paer en Cap, Miquel Pueyo, acompanyat de la tinent d’alcalde Sandra Castro, i els directors dels serveis territorials de les conselleries d’Educació i Igualtat i Feminismes, Claudi Vidal i Elena Fuses, ha visitat avui els casals Estiu de Petits i Estiu de Joc a l’escola bressol d’Albarés i a l’escola Santa Maria de Gardeny, on ha pogut saludar els infants i monitors que participen en aquestes activitats de lleure educatiu per a les famílies de Lleida.
Pueyo ha destacat l’aposta de l’Ajuntament per a potenciar aquest servei, amb una prioritat clara per la infància en situació de vulnerabilitat. “Totes aquestes millores tenen un objectiu molt clar, que és oferir un millor servei a les famílies de Lleida i sobretot evitar que ningú quedi exclòs d’aquestes oportunitats d’oci educatiu en període de vacances, que evidentment té una dimensió educativa i de conciliació”, ha afirmat Pueyo.
Així, aquest any s’han ampliat les places disponibles tant a l’Estiu de Petits, on es passa de 280 a 304; com a l’Estiu de Joc, que gairebé duplica el nombre nens i nenes participants passant de 1.076 a 1.960 i ampliant de 5 a 10 el nombre de escoles on es realitza.
S’han reservat un total de 128 places per a infants en situació de vulnerabilitat que ja són atesos pels Serveis Socials. I en conjunt, fins a un 40% de les places disponibles s’han reservat per a oferir-les gratuïtament a menors en aquests tipus de situacions derivats dels centres educatius, dels Serveis Socials i del Servei d’Acollida Municipal.
A més, en els dos casals s’ofereixen gratuïtament un total de 50 places destinades a infants refugiats de la guerra d’Ucraïna. També s’han de tenir en compte les places reservades per a refugiats d’altres nacionalitats i per a infants amb diversitat cognitiva i funcional.
Aquestes millores són possibles gràcies a dues fonts de finançament extraordinàries. Per una banda, el Pla Educatiu d’Entorn que la Paeria impulsa conjuntament amb el departament d’Educació incorpora una dotació econòmica per a pal·liar els efectes post-pandèmia en l’alumnat vulnerable amb activitats d’oci educatiu durant les vacances. Per l’altra, es compta també amb el suport per a la contractació de monitors per a infants amb necessitats educatives específiques, procedent del pla Corresponsables, finançat per l’Estat, a través de la Secretaria d’Estat d’Igualtat, i per la conselleria d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat. Aquest ajut aporta una major qualitat en el servei i fa possible oferir uns casals més inclusius, alhora que potencia la conciliació i el respir de les famílies en la cura dels infants en el període estival.
Altres novetats
En aquesta edició de 2022 també s’implanten altres novetats, com l’ampliació de l’horari, per tal d’afavorir la conciliació de la vida laboral i familiar. Tant a l’Estiu de Petits com a l’Estiu de Joc, l’hora d’entrada s’avança en trenta minuts, i es farà a partir de les 8.00 del matí, i la de sortida s’amplia de les tres a dos quarts de quatre, per als nens i nenes que fan ús del servei de menjador.
En l’àmbit econòmic, s’han modificat les ordenances fiscals per a contemplar bonificacions en les taxes del servei de joc per a les famílies monoparentals, les nombroses i per a les víctimes de violència de gènere.
Finalment, aquest estiu s’estrenen també els tallers temàtics dins de l’Estiu de Joc, que ofereixen un contingut més especialitzat vinculat a l’àmbit teatral i artístic i al científic i tecnològic. Es faran al mes de juliol amb un total de 720 places. Els casals compten amb projectes educatius en els quals, a més de les activitats lúdiques i d’esbarjo, també es treballa l’assoliment de competències i habilitats personals, socials i emocionals, que contribueixen al desenvolupament maduratiu i la socialització dels infants.