Fira de Lleida assoleix el 2021 el millor balanç econòmic en l’any de la reactivació post-covid
La institució firal tanca el darrer exercici amb un superàvit de 340.743,33 €La represa de l’activitat presencial va coincidir amb la celebració de les grans fires internacionals i salons professionals més rellevantsEl Patronat aprova la creació del comitè organitzador de la Fira de Sant Miquel
Amb una facturació de 1,7 milions d’euros i amb un superàvit de 340.743€, la Fira de Lleida ha assolit l’any 2021, tot i la pandèmia, el millor resultat econòmic d’aquests darrers anys segons el balanç econòmic presentat avui dimarts en el marc de la reunió del Patronat de la Fundació Fira de Lleida, presidit per l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo.
Aquest resultat positiu, segons ha explicat l’alcalde de Lleida, “permet compensar en part les pèrdues del 2020 en què l’activitat firal va estar prohibida”. En aquest sentit, ha agraït el suport de la Generalitat, mitjançant la Direcció General de comerç de la conselleria d’Empresa, que va treure una línia de subvencions especifica pel sector firal per pal·liar l’impacte econòmic negatiu de la Covid durant el període de prohibició de l’activitat firal. L’impacte econòmic sobre el territori (hoteleria, restauració, transports, comerç i serveis diversos, inclosos els destinats a expositors i visitants) que l’activitat firal va tenir durant l’any 2021 es calcula en uns 15 milions d’euros.
Pueyo ha destacat que la Institució firal “es referma com a instrument de promoció econòmica i dinamització empresarial en l’any de recuperació econòmica post pandèmia, amb la represa de l’activitat firal presencial i amb la voluntat de contribuir a la reactivació econòmica i dinamització empresarial de la ciutat i el territori”. El president del Patronat ha posat en valor l’impacte econòmic positiu que genera l’activitat firal, sobretot en les pimes de sectors especialment castigats per la Covid, com hoteleria, restauració, comerç i serveis, entre altres.
Per Oriol Oró, director general de la Fira de Lleida, l’objectiu era “tornar a ser un important instrument de dinamització empresarial, generador de confiança social i una eina per impulsar l’activitat econòmica, donant suport als sectors productius, les empreses, i la societat en els seu conjunt”. Per aquest motiu, en la trobada s’ha posat de manifest el treball realitzat des de Fira de Lleida per estar preparats i impulsar la celebració d’esdeveniments de forma presencial tan bon punt fossin autoritzats.
També s’ha exposat en la trobada que el resultat reforça el model de gestió empresarial de Fira, -sota criteris d’eficiència econòmica iniciat el 2008-, així com la seva viabilitat econòmica, que en els darrers 15 anys ha presentat un resultat positiu continuat durant cada bienni.
El superàvit, juntament amb la trajectòria positiva d’aquests darrers 15 anys, dona a la Fira de Lleida una posició financera sòlida que permet afrontar amb garanties les dificultats econòmiques derivades de la distorsió i incertesa dels mercats conseqüència de la pandèmia de la Covid-19 a les que s’hi ha sumat les causades per la Guerra a Ucraïna, l’escassedat de matèries primeres, crisis energètica, inflació i increment de tipus d’interès, entre altres.
Represa de l’activitat firal
Pel que fa a l’activitat firal, s’ha fet un repàs a l’activitat que ha desenvolupat fira durant l’any 2021 amb un darrer quadrimestre que va incloure el retorn dels esdeveniments internacionals més importants dirigits al públic professional i referents en el seu sector, com la fira de Sant Miquel, el saló internacional Eurofruit, Municipàlia o Innocamping. Sant Miquel – Eurofruit va recuperar el seu format presencial amb 54.000m2 d’ocupació i la presència massiva de les principals empreses del sector, a la qual va seguir ja amb l’aixecament de les mesures de control de la Covid, i per tant amb tota normalitat, la fira internacional Municipàlia i el saló Innocamping. El calendari firal va cloure amb el LleidaAntic, LleidaRetro i la Trobada del Disc i el Cucalòcum en formar reduït.
Durant el primer semestre del 2021 s’ha destacat la celebració de fires en format digital com la 1ª fira de la Contractació pública de l’Ajuntament de Lleida o la fira FormaOcupa, que es van configurar com a plataformes de trobada virtuals entre expositors i potencials clients.
Creació del comitè organitzador de Sant Miquel
La reunió del Patronat de Fira de Lleida ha ratificat la creació del comitè organitzador de Sant Miquel, un espai de trobada entre els principals actors del sector “per definir i consensuar les millores i model de Fira per tal d’adaptar-nos i avançar-nos als nous temps amb un esperit modernitzador”, ha destacat l’alcalde.
En el marc de la trobada, també s’ha recordat que l’Ajuntament de Lleida ha presentat el projecte de rehabilitació del Palau de Vidre a la convocatòria de la la PIREP – Programa d’impuls i rehabilitació d’edificis públics – dels fons Next Generation. Entre les accions que incorpora el projecte destaca millores per a convertir-lo en un espai sostenible i intel·ligent, amb sistemes de telecontrol i gestió integral de les instal·lacions a més de la rehabilitació de les façanes i la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques.
“La rehabilitació i actualització del Palau de Vidre més l’ampliació de Fira de Lleida amb el nou pavelló fira 5 suposarà un nou impuls per l’activitat firal i les fires professionals i permetrà refermar el posicionament de Fira”, ha remarcat l’alcalde Pueyo.