El Museu Morera amplia les seves col·leccions amb fotografies de Palmira Puig
Adquirides per la Diputació de Lleida, són un total de 9, sis de les quals s’han cedit a la pinacoteca municipal i tres, al Museu Comarcal de l’Urgell
Adquirides per la Diputació de Lleida, són un total de 9, sis de les quals s’han cedit a la pinacoteca municipal i tres, al Museu Comarcal de l’Urgell
El Museu d’Art Jaume Morera amplia les seves col·leccions amb fotografies de Palmira Puig. L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo i el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, han presentat aquest dijous la cessió de fotografies de la targarina Palmira Puig. També han assistit l’alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijoan; el director del Museu d’Art Jaume Morera, Jesús Navarro; el director del Museu de Tàrrega, Jaume Espinagosa, i la galerista Rocío Santa Cruz.
La Diputació de Lleida ha adquirit un total de 9 fotografies de Palmira Puig, sis de les quals han estat cedides al Museu d’Art Jaume Morera de Lleida i tres al Museu Comarcal de l’Urgell-Tàrrega. Totes elles van formar part de la primera exposició monogràfica dedicada a Palmira Puig a l’Estat Espanyol, “Palmira Puig-Giró, fotógrafa”, que l’any 2019 la Galeria RocioSantaCruz va presentar a Barcelona.
El paer en cap agraït a la Diputació de Lleida “la seva inestimable aposta per la cultura” i tant Pueyo com Talarn, han posat en valor “els guanys que aporta la col·laboració institucional en la tasca de recuperació i patrimonialització de l’obra d’aquesta fotògrafa i d’altres creadors en el futur”.
El director del Morera ha explicat que amb l’objectiu d’ampliar les seves col·leccions des dels diversos àmbits de la cultura visual, el Museu d’Art Jaume Morera segueix impulsant una política de captació de noves adquisicions a través de diferents mecanismes, entre ells el d’acollir dipòsits o cessions en règim de comodat. La voluntat és créixer de manera constant i raonada per tal de construir una col·lecció pública d’art modern i contemporani al servei de la ciutadania i el territori.
Tant Navarro com Espinagosa han destacat, a més, que l’obra de Palmira Puig-Giró forma part d’importants col·leccions fotogràfiques d’arreu del món, entre elles la del MOMA americà, i ara la del Museu de Tàrrega i la del Museu d’Art Jaume Morera.
Així, Pijoan ha destacat que “Palmira Puig va ser una dona avantguardista, que va trencar barreres i sostres de vidre, que va donar una mostra del seu apoderament femení i que en bona mesura va ser tot un exemple de dona progressista”.
I és que l’activitat fotogràfica de Palmira Puig va en paral·lel a la del seu marit, també fotògraf, Marcel Giró. Però durant dècades, a Palmira Puig se la va conèixer com la musa del seu marit. No va ser fins a 2018 que Rocío Santa Cruz, en endinsar-se en el fons familiar de Giró de la mà de Toni Ricart, nebot de Marcel, va descobrir dos llenguatges fotogràfics, dues autories diferents, encara que enllaçades, que coexistien en els arxius del fotògraf. Desfent el rastre d’aquesta signatura desconeguda, van arribar a la conclusió que no sols era Palmira autora d’una important obra pròpia, sinó que la pròpia autoria de Marcel adquiria llavors un nou sentit. El relat de l’artista i la seva musa va quedar obsolet i va donar pas a una narrativa més complexa, més horitzontal, més rica. Tots dos artistes compartien càmera, rodet, escenaris; cadascun amb una mirada pròpia.
Va ser la descoberta de la fotògrafa amagada. I és que, a més de la principal col·laboradora del seu marit en l’estudi que varen tenir obert a Sao Paulo durant més de vint-i cinc anys, era una excel·lent fotògrafa amb una obra de menor volum però també d’una gran qualitat. Palmira Puig, filla d’una família republicana de Tàrrega, es va casar l’any 1942 amb Giró, que s’havia exiliat arran de la guerra civil, primer a França i després a Colòmbia. I ho va fer com es feia a l’època quan els esposos estaven lluny: per poders.
En l’obra de Giró era freqüent la presència de Palmira com a model dels seus retrats o en el context dels seves fotografies de viatges. Però el treball de les còpies en paper i sobretot dels fulls de contacte de l’arxiu del fotògraf va descobrir en un bon nombre de fotografies la signatura de Palmira com a autora. A partir d’aquesta troballa s’aprofundeix en la investigació i es descobreixen també imatges en què en un pla llunyà apareix en Giró, i per tant no podien haver estat disparades per ell mateix. Així, poc a poc, s’ha recuperat bona part l’obra personal de la fotògrafa.
Palmira Puig va ser, el 1956, la primera dona acceptada com a membre del Foto Cine Clube Bandeirante de Sao Paulo, un cercle fotogràfic que representava el corrent fotogràfic més avantguardista, clarament connectat amb la fotografia europea més avançada d’aquells anys, i que hi va exposar algunes de les seves fotografies.
Totes les obres es podran veure fins a l’11 de setembre al Museu d’Art Jaume Morera en el marc de l’exposició de les noves adquisicions de la pinacoteca. Una mostra que s’ampliarà el proper divendres 22 de juliol, a les 12.30 h, amb la presentació de la donació d’algunes obres per part de l’artista contemporani Ferran Garcia Sevilla.