La Paeria presenta 2 projectes Next Generation valorats en més de 3’5 milions d’euros dels àmbits de mercats i comerç
El de mercats, amb un pressupost d’1.8 M€, es concreta en 8 accions dins de la proposta “Lleida, ciutat d’horta, ciutat de mercats” El projecte de comerç, valorat en 1.8 M€, incorpora 7 accions en el marc de la proposta “Compra a Lleida” Alguns dels punts forts són la rehabilitació del Mercat de Balàfia, major competitivitat pel mercadet de Camp d’Esports, un Chatbot amb l’oferta comercial de Lleida o l’impuls de la rambla de Ferran com a incipient nova zona turística i comercial
El de mercats, amb un pressupost d’1.8 M€, es concreta en 8 accions dins de la proposta “Lleida, ciutat d’horta, ciutat de mercats” El projecte de comerç, valorat en 1.8 M€, incorpora 7 accions en el marc de la proposta “Compra a Lleida” Alguns dels punts forts són la rehabilitació del Mercat de Balàfia, major competitivitat pel mercadet de Camp d’Esports, un Chatbot amb l’oferta comercial de Lleida o l’impuls de la rambla de Ferran com a incipient nova zona turística i comercial
L’Ajuntament de Lleida a través de la Regidoria de Consum, Comerç, Mercats i Participació presenta dos projectes als fons europeus Next Generation i en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) de l’Estat. Són per a la convocatòria 2022 de la línia d’ajudes per al suport a mercats, zones urbanes comercials, comerç no sedentari i canals curts de comercialització, i per a la línia d’ajudes per a l’enfortiment de l’activitat comercial en zones turístiques.
Els projectes són “Lleida, ciutat d’horta, ciutat de mercats”, en clau de mercats, i “Compra a Lleida”, de dinamització comercial, que sumen una inversió de més de 3’5 milions d’euros per als dos sectors de la ciutat de Lleida. L’objectiu de “Lleida, ciutat d’Horta, ciutat de mercats” és incrementar la resiliència de l’aprovisionament de productes alimentaris principalment frescos de la ciutat. Posa les bases per fer més eficients les cadenes de comercialització dels productes de l’Horta, així com per incrementant-ne el coneixement per part de la ciutadania. Al seu torn, “Compra a Lleida” desenvolupa infraestructures físiques i digitals necessàries per potenciar el turisme de compres, per portar més i nou turisme a les zones comercials i, d’aquesta manera, incrementar la despesa que queda a la ciutat. El projecte actuarà principalment a l’entorn de l’Eix comercial, rambla de Ferran i aportarà a totes les zones comercials de Lleida.
Projecte "Lleida, ciutat d’horta, ciutat de mercats"
L’alcalde accidental i regidor d’Urbanisme, Toni Postius, ha detallat el primer projecte, que neix a l’àrea de mercats de la Regidoria de Consum, Comerç, Mercats i Participació. Està pressupostat en 1.871.318,61 € dels quals se sol·licita una subvenció del 80%. La ciutadania de Lleida ha redescobert l’Horta, després d’un període marcat per la pandèmia, tant des del punt de vista de lleure com per fer activitats de salut. No obstant, hi ha mancances en la consideració que l’Horta mereix com a proveïdora d’aliments de proximitat, segurs i saludables.
Postius ha explicat que el document contempla 8 actuacions. Una d’elles és en relació al mercat municipal de Balafia on es projecta dotar els petits productors agroalimentaris de l’Horta de Lleida, d’un punt de comercialització de referència per a la ciutat. Inclou el terreny divulgatiu dels seus productes, la gastronomia o a l’hora de facilitar un canal curt de comercialització. S’hi incorpora la rehabilitació de l’edifici que acull l’actual Mercat Municipal de Balàfia amb previsió de mesures energètiques.
Una altra de les actuacions afecta el mercadet del Camp d’Esports on s’aposta per impulsar la competitivitat d’aquest mercat ambulant tradicional dels dijous. El propòsit és la captació de clientela nova i generar més oportunitats dins del mercat i el seu entorn per adaptar-les a les demandes de consum actual. La intervenció comporta la millora de l’accessibilitat dins del mercat i per arribar al mercat a peu, amb vehicle propi o amb transport públic. L’acció preveu integrar una oficina del mercat, un punt d’informació i assistència als usuaris, la millora de la il·luminació i una nova distribució de la zona de productors de fruita i verdura.
Finalment, hi ha 5 accions dins del projecte que repercutiran en la millora del mercat central. Són per al sistema de control intel·ligent, per a l’accessibilitat als docks, la gestió de residus, l’edificació d’un magatzem i l’eficiència energètica.
Projecte "Compra a Lleida"
La tinent d’alcalde i regidora de Presidència, Jordina Freixanet, ha explicat en què consisteix el segon projecte presentat, que s’ha gestat a l’àrea municipal de comerç i que comporta un pressupost de 1.780.233,80 € dels quals, igualment, se sol·licita una subvenció del 80%. Va en consonància a algunes de les directrius que es desprenen del Pla Estratègic de Turisme de Lleida 2022-2025 que preveu desenvolupar un model turístic 4D, basat en l’increment de la despesa turística, la seva diversificació, la descongestió y la desestacionalització, i 4S, segur, saludable, singular i sostenible.
En aquesta direcció i, en l’objectiu de captar nous models de turisme familiar, Double Income No Kids, (DINKS) o Best Agers s’entronca amb la necessitat de treballar la motivació de compra. Els primers sis mesos de l’any 2022 Lleida ha rebut 103.000 visitants i s’han realitzat a la ciutat 173.000 pernoctacions amb un augment del 12% del temps d’estada a Lleida, que ara ja és 1’6 nits.
“Compra a Lleida” vol optimitzar aquest flux de visitants també en termes comercials i participar en l’objectiu d’arribar als 275.000 visitants l’any. A la ciutat de Lleida, les principals zones comercials coincideixen amb les zones amb més recursos turístics de tota tipologia i, seguint la línia, s’han planificat les 7 accions que defineixen el document #NextGen.
Freixanet ha destacat els àmbits d’actuació. Hi ha nou canal de comunicació en forma de Chatbot que permet connectar qualsevol persona visitant amb l’oferta comercial. Es planteja la implementació d’un sistema de videoseguretat a l’Eix comercial a partir de sistemes d’informació i seguretat intel·ligent. I s’aposta per la promoció de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana, (APEU), on hi ha major densitat comercial de la ciutat i augmentar la projecció d’aquestes àrees fins a 3 zones de Lleida.
Encara dins de “Compra a Lleida”, hi ha la incorporació de sistemes de Business Intelligence, (BI), que permetin incrementar el coneixement del perfil comercial de les persones que visiten la ciutat per poder dissenyar activitats i estratègies que generin major impacte econòmic. I també la implantació d’una plataforma de comunicació online i ontime (en línia i a l’hora) a partir d’una APP mòbil que connectaria els serveis de la Paeria amb la ciutadania, el teixit associatiu i el comerç.
La darrera acció que incorpora el projecte està dirigida a ampliar l’espai per a vianants la rambla de Ferran, millorant l’accessibilitat, complementant l’oferta comercial i embellint l’espai perquè esdevingui un altre del principals punts d’interès turístic i comercial de la ciutat.
Resum dels projectes de Paeria presentats als #NextGen
Pel que fa al resum de projectes de la Paeria presentats als fons europeus, en el marc del PRTR, Freixanet ha explicat que se n’han presentat 22 (inclosos els que s’han explicat avui), corresponents a 18 presentats per Paeria i la resta, a través de la Fundació Lleida 21 (1), la Fundació la Llotja (1) i el Centre de Negocis i Convencions (2).
Els projectes presentats suposen una inversió de 64,5 M€ a la ciutat i s’han demanat ajudes per un valor de 45,5 milions d’euros. De moment, s’han concedit 6 ajudes per un import d’11 M€ per finançar projectes que suposen una inversió total de prop de 16 M€. Dossier adjunt
Tant Postius com Freixanet han reiterat l'esforç dels tècnics municpals per tirar endavant amb propostes que puguin optar als fons europeus, amb la qualitat, la celeritat i la implicació que això comporta.