El Museu Roda Roda celebra el 20è aniversari, un equipament que rep anualment més de 10.000 visitants
L’alcalde Miquel Pueyo agraeix els propietaris privats la confiança en dipositar els seus vehicles en l’equipament municipal, l’únic d’aquestes característiques arreu de l’Estat El regidor de Cultura, Jaume Rutllant, destaca la importància de l’automòbil com a transformador social, motor econòmic i generador d’una estètica que ha anat evolucionant en els darrers temps
L’alcalde Miquel Pueyo agraeix els propietaris privats la confiança en dipositar els seus vehicles en l’equipament municipal, l’únic d’aquestes característiques arreu de l’Estat El regidor de Cultura, Jaume Rutllant, destaca la importància de l’automòbil com a transformador social, motor econòmic i generador d’una estètica que ha anat evolucionant en els darrers temps
El paer en cap, Miquel Pueyo, ha participat avui en la celebració dels vint anys del Roda Roda Museu de l’Automoció de Lleida, un equipament que reuneix la col·lecció municipal dels vehicles històrics de l’Ajuntament, juntament amb altres de propietaris particulars que els cedeixen en dipòsit. En total, 89 peces entre cotxes, motos i altres estris relacionats en l’àmbit de l’automoció, que converteixen aquest equipament en referent estatal, en ser l’únic d’aquestes característiques de titularitat municipal.
Durant l’acte, l’alcalde ha agraït els propietaris privats la confiança en dipositar els seus vehicles en el museu municipal pel qual passen anualment més de 10.000 visitants.
El regidor de Cultura, Jaume Rutllant, s’ha sumat a l’agraïment de l’alcalde, tot destacant que “mercès a aquesta col·laboració en un espai obert, que pot visitar tothom, ens permet explicar moltes coses de la nostra societat”. Ha estat llavors quan ha recordat com “l’aparició de l’automòbil marca un abans i un després en la Història, ja que revoluciona la capacitat de moure’ns i canvia la configuració de les nostres ciutats i territoris. I és que ha actuat com a transformador social, motor econòmic i generador d’una estètica que ha anat evolucionant durant els segles XX i XXI”.
A l'acte també hi han assistit els regidors Carme Valls, David Melé, Antònia Maller, Ángeles Ribes i Sergio González, a més dels representants de les entitats aficionades al motor de la ciutat: el Club de Vehicles Històrics, el Club Clàssics del Motor i el Vespa Club Lleida.
Els orígens
El museu es començà a formar uns anys abans del 2002, a partir de la compra de l’Ajuntament de Lleida de la col·lecció de vehicles històrics de Francesc Segura, formada per 17 destacats models dels anys vint i trenta, 5 motocicles i altres peces relacionades amb l’automoció. A partir d’aquesta col·lecció inicial, el museu es va enriquir amb nombroses donacions, com ara del mateix Segura, que va fer donació d’un Rolls Royce Phantom I de l’any 1925, avui peça insígnia del museu, i altres persones que volen participar del projecte. Alhora, s’han adscrit al museu vehicles històrics ja propietat de l’Ajuntament, com ara els camions de bombers o motocicletes de la Guàrdia Urbana, que han deixat de donar servei.
De tota la col·lecció actual, destaquem especialment l’Hispano Suiza, el tractor Lanz Bulldog, un autocar Fiat, el camió escala de bombers Magirus Deuz.
L’espai on es troba el museu acompanya el contingut: es troba ubicat en un antic taller del carrer Santa Cecília, construït l’any 1954 per l’empresari Eduardo Velasco. L’edifici, al llarg de la seva història, ha tingut sempre un ús estretament lligat al món de l’automoció: en un principi, va servir com a magatzem de la flota de camions de CAMPSA, que abastien de combustible les estacions de servei de tota la província. L’edifici era al mateix temps la seu del concessionari oficial DKW, fabricant de les populars camionetes que tant van influir en la modernització del transport, sobretot dins del sector agrícola de Lleida en els anys 60 i 70. Més endavant, aquest espai es va convertir en concessionari i tallers de l’emblemàtica marca de vehicles Mercedes Benz. Finalment, quan la Mercedes es va traslladar als afores de la ciutat, l’edifici que tants anys havia estat dedicat al món de l’automoció, va passar a mans de l’Ajuntament, i poc temps després es va convertir en la seu del primer museu d’automoció de titularitat pública de tot Espanya.
Novetats
Coincidint amb la celebració dels 20 anys de la inauguració del museu, s’ha dut a terme una reorganització dels espais expositius del museu, de manera que els vehicles s’agrupen per temàtiques, usos i èpoques i sigui més comprensible per als visitants no iniciats en l’automoció. S’han creat nous àmbits, que volen destacar les col·leccions del museu.
L’àmbit central es dedica als cotxes, obrint el recorregut per dos vehicles emblemàtics i complementaris: el Rolls Royce i l’Austin Seven, dos cotxes del mateix país i època, però amb dues filosofies completament oposades. Seguidament, el nou espai anomenat ‘Peces Icòniques’ ofereix un recorregut per la història de l’automoció a partir de 4 vehicles: una carrossa berlina del segle XVIII, antecedent dels automòbils; un Dedion Bouton de 1907, el més antic del museu; el Ford T primer cotxe construït en sèrie; i el Seat 600, mostra de la popularització dels cotxes al nostre país. I després trobem la resta de vehicles, on podem destacar un Hispano Suiza de 1928 o un Dyane 6, el primer que es va fabricar a l’Estat.
L’àmbit de les motocicletes en recull una trentena, on podem destacar les Terrot, Peugeot, Ossa, Montesa, Norton, René Gillet, Rieju o la popular Vespa.
L’àmbit dels serveis públics aplega vehicles amb una funció determinada: els cotxes de bombers, les motos de policia, els autocars, els taxis o els cotxes fúnebres.
Tambér hi ha un racó pel sector primari, bàsic en l’economia de Lleida, amb un tractor de 1923, una furgoneta Chevrolet o una DKW, que es venia a l’edifici que acull el museu.
L’àmbit dels motors exposa una col·lecció de peces mecàniques de gran qualitat, com un canvi de marxes Rolls Royce, un torn d’autocar o un motor seccionat Hispano Suiza de 1917.
Miniatures
El Roda Roda també acull dues col·leccions excepcionals de miniatures: la de Ramon Duró, a escala 1:43, amb uns 1.800 exemplars, donada a l’Ajuntament de Lleida, i la de Manel Armilles, a escala 1:24, amb uns 500 exemplars i cedida en dipòsit. Amb el conjunt es pot apreciar l’evolució de l’automoció al llarg del temps, des dels primers artefactes autopropulsats fins a moderns cotxes de carreres. La col·lecció de miniatures ens mostra al llarg d’un recorregut ordenat per la història de l’automòbil a partir de les marques i nacionalitats.
El Museu Roda Roda manté des dels inicis una política de conservació i restauració dels vehicles de la seva propietat. Els vehicles es mantenen en perfecte estat, tot i que no habilitats per circular. Algunes peces que s’han restaurat són la carrossa del s. XVIII o la furgoneta DKW.
Per tal de garantir la renovació de l’exposició, es va fomentar la rotació dels vehicles exposats, de cara a incorporar nous models, acció que compta amb la col·laboració del Club de Vehicles Històrics de Lleida. Així, el museu compta amb vehicles de propietaris particulars que els cedeixen temporalment, fet que enriqueix la visita.
Des de fa quinze anys es programa regularment el cicle “La peça del trimestre”, que presenta petites exposicions centrades en un vehicle cedit per l’ocasió, en la presentació de noves incorporacions a la col·lecció del museu o en temàtiques relacionades amb l’automoció.
El perfil de visitants del museu és tant de ciutadans i famílies locals com d’aficionats d’arreu del món que visiten museus de l’automoció. Al llarg de l’any, es programen activitats per al públic en general i s’ofereixen activitats educatives per a escoles i instituts, adaptats a cada etapa. Per potenciar aquesta la vessant didàctica, el museu presenta la recreació d’un taller mecànic, amb totes les peces habituals que hi podríem trobar, i una aula educativa per als tallers amb els grups escolars. Aquesta aula compta també amb un vehicle seccionat que permet veure’n les parts i altres recursos visuals per treballar amb l’alumnat.
Després d’aquests vint anys, en què el museu s’ha convertit en un dels més visitants de la ciutat amb més de deu mil visitants l’any, s’ha renovat per encarar els propers anys amb nova imatge, noves forces i nous objectius.