Gairebé la meitat dels desplaçaments a la ciutat de Lleida es fan a peu
La Paeria ha presentat avui la diagnosi per a l’elaboració del nou Pla de Mobilitat, que constata un descens de l’ús del vehicle privat i que els autobusos no han recuperat els passatgers d’abans de la pandèmiaLa jornada també ha comptat amb un taller participatiu per aportar suggeriments i aportacions al document, dins de la fase de participació ciutadana
La Paeria ha presentat avui la diagnosi per a l’elaboració del nou Pla de Mobilitat, que constata un descens de l’ús del vehicle privat i que els autobusos no han recuperat els passatgers d’abans de la pandèmiaLa jornada també ha comptat amb un taller participatiu per aportar suggeriments i aportacions al document, dins de la fase de participació ciutadana
La regidoria de Mobilitat i Serveis Urbans ha presentat aquesta tarda la diagnosi del nou Pla de Mobilitat Urbana de la ciutat, en una jornada a la sala Jaume Magre durant la qual també s’ha dut a terme el primer taller participatiu per aportar suggeriments que es tindran en compte en el document final.
El document presentat avui analitza la situació actual de la mobilitat a la ciutat i esbossa les que seran les línies estratègiques del Pla, que es definiran posteriorment, i que aniran encaminades a promoure un model que prioritza el vianant i afavoreix la mobilitat activa, a partir de la pacificació dels carrers, la racionalització de l’ús del vehicle privat, l’augment de la utilització de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal (VMP) i un transport públic de qualitat, competitiu i intermodal.
A l’acte hi eren convidades unes 130 entitats de la ciutat vinculades tant a l’àmbit del transport, com representants de diferents administracions públiques, sindicats, associacions empresarials i comercials, col·legis professionals, entitats d’àmbit cultural, esportiu i de serveis i representants de l’Horta. Per part de la Paeria, hi han participat els regidors Joan Ramon Castro i Jaume Rutllant, a banda dels tècnics implicats en aquest projecte, que comptarà amb un ampli procés de participació ciutadana.
El Pla de Mobilitat Urbana configura les estratègies de mobilitat sostenible del municipi i té una vigència de sis anys. El pla es s’inicia a partir d’una primera fase de diagnosi, prèvia a la fase de participació ciutadana i a l’estudi d’alternatives, propostes i el programa d’actuacions.
Situació actual
A Lleida gairebé la meitat dels desplaçaments (48.23%) es fan a peu, malgrat que les condicions climàtiques poden perjudicar els desplaçaments a peu a l’estiu i a l’hivern i que les fases semafòriques estan pensades per a la fluïdesa del trànsit i no per al vianant.
No obstant això, el disseny de la ciutat afavoreix els desplaçaments amb vehicle privat. En vies principals es registren entre 8.000 i 10.000 vehicles al dia i a l’LL-11 s’arriba als 16.000, tot i que les vies d’accés a la ciutat registren ara 104.000 vehicles diaris, un 24% menys que al 2009 i també hi ha un descens en altres vies cèntriques com la Rambla Ferran, que facilita futures accions de pacificació.
Pel que fa a la xarxa per a bicicletes i VMP, s’ha incrementat de 36 a 44 quilòmetres entre 2009 i 2022, però es detecten encara mancances, com la falta de connectivitat, amb punts sense xarxa segura o trams sense unir; la manca d’aparcaments segurs; o la invasió del carril bici per altres vehicles o obres. Es constat el potencial de promoure la intermodalitat amb el transport pública i es prioritzarà la millora d ela xarxa actual i el desenvolupament de nous itineraris i carril bici.
Quant al servei d’autobusos, es preveu una modificació a mig termini degut a la construcció de la nova estació d’autobusos. Entre les mancances detectades hi ha la poca fiabilitat del servei de cara als usuaris, l’escassa freqüència, la manca d’informació a les parades del temps restant per a l’arribada del següent autobús i el fet que hi hagi algunes zones de la ciutat sense cobrir per una parada en un radi de 250 metres. També hi ha una escassa cobertura als polígons d’activitat i horaris no pensats pels torns de treball. L’impacte de la pandèmia també es deixa notar i la demanda ara és inferior a la de 2019.
Mentrestant, el servei de transport públic avança cap a la intermodalitat amb la construcció de la nova estació d’autobusos en una ubicació cèntrica i a tocar de la del ferrocarril, que es veurà potenciada també amb la consolidació de la xarxa de Rodalies de Lleida, malgrat que s’aprecia un desequilibri entre els serveis d’alta velocitat i els convencionals, pel que fa a freqüències i temps de viatge, sobretot en els trajectes a Barcelona i Tarragona.
Contaminació
S’està fent un estudi de detall de la qualitat de l’aire de la ciutat, en el marc del Pla de millora de la qualitat de l’aire. El sector del transport és la principal font d’emissions de contaminants atmosfèrics (34%). També es constata que hi ha zones exposades a nivells acústics superiors als paràmetres establerts. Hi ha diferents propostes per dissenyar una ciutat més sostenible, i reduir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica.
Accidentalitat
Una de les prioritat del Pla serà assolir les 0 víctimes mortals a la ciutat. Durant l’any 2021 se’n van registrar tres. Els atropellaments són el cinquè tipus d’accident més freqüent a la ciutat (4%). El primer és el xoc de vehicles amb objectes o animals (33%), seguit de les envestides laterals (22%) i els encalços (19%). La manca d’atenció en la conducció és la primera causa d’accidents (30%), que es concentren en els encreuaments de les grans avingudes. Cinquanta bicicletes i setanta-tres VMP es van veure implicats en accidents en l’any 2021.