Conferència-col·loqui de López-Remiro a l’Intangible. Festival d’Art_Tecnologia

L’artista valora positivament aquesta nova experiència de pintar en públic a la qual van assistir una seixantena de persones

Un seixantena de persones van participar ahir en directe i mitjançant streaming en el procés creatiu d’una obra de l’artista Miguel López-Remiro, un dels convidats a l’Intangible. Festival d’Art_Tecnologia, esdeveniment cultural i audiovisual impulsat i organitzat per l'Ajuntament de Lleida que es desenvolupa fins al 6 de novembre a la ciutat de Lleida.

La participació de López-Remiro al festival Intangible s’ha dividit en tres actes: el primer va consistir en desenvolupar un taller creatiu a la Fundació Sorigué durant 3 dies, amb set intervencions, on van assistir 102 visitants. López-Remiro va fer una explicació de la creació artística mentre pintava unes obres en directe, una experiència que va esdevenir una experiència teoricopràctica en forma de classe taller estesa a l’obra d’art. 

El segon acte ha consistit en preparar i exhibir l’exposició que es pot contemplar al Museu Morera fins al dia 6 de novembre, i el tercer acte, la “conferència performativa”, com la denomina l’autor, és el que va tenir lloc ahir al Museu Morera enmig de les seves creacions.

“És la primera vegada que he desenvolupat una experiència d’aquest tipus. He incorporat un element d’acció al meu procés creatiu. He pintat davant del públic una peça audiovisual (tecnològica), retransmesa per streaming, i l’experiència ha estat molt positiva i enriquidora”, ha explicat López-Remiro.

En referència a l’experiència, l’artista comenta que “durant el temps de pintura, de creació, han anat naixent una sèrie de paraules com “casa” o “refugi” , llocs en els que un se sent que està fent el que cal fer, i que creen una sensació benefactora de compassar la vida”.

L’aportació del públic

El director d’Intangible. Festival d’Art_Tecnologia, Antoni Pinent, va conduir el col·loqui posterior a l’acte creatiu de Lopez-Remiro, en què l’artista va expressar les sensacions que havia experimentat durant la seva “comunió” amb el públic.

“El públic consolida la tensió, tu estàs pensant sobre la teva pintura en un temps restringit. Quan treballes al teu estudi ets més lliure, ningú et veu, ningú et controla. En aquest cas es podria comparar a la dansa contemporània, o a les sessions de jam session, on els músics, sense previ assaig, pugen a l’escenari a improvisar. De cop la gent comença a interactuar”, comenta López-Remiro.

L’artista va manifestar que “m’interessa molt trencar aquesta barrera entre acte creatiu i públic que després veurà la meva obra. I si pinto des del principi amb la gent mirant el desenvolupament del meu procés creatiu? És a dir, el mateix acte pictòric com a acte expositiu. Això crec que em transforma. La meva pintura ja no serà igual”.

López-Remiro valora l’acte d’ahir com “una pintura social, com a pràctica social o estètica tàctica. Observes com el dialogar amb gent alimenta l’obra. Es crea una meta-pintura, la pintura sobre si mateixa. No enredada, sinó en procés”, un aspecte que assegura l’interessa molt.

Miguel López-Remiro (Pamplona, 1977) és doctor en Estètica i Teoria de l'Art, llicenciat en Economia per la Universitat de Navarra i graduat EMBA per l'IESE. Format a Navarra, Alemanya i els Estats Units, va estar estretament lligat a Elena Asins, la seva mentora des del 1998 i la persona que el va introduir a l’obra de Mark Rothko, pintor i gravador nord-americà d’origen letó associat a l’expressionisme abstracte. Precisament es doctorà en Teoria de l’Art amb una tesi referent a la figura de Mark Rothko i es va convertir en l’editor de la primera antologia de textos de l’artista bàltic.

López-Remiro s’inicia en el món professional dels museus, primer com a Subdirector del Museu Guggenheim de Bilbao i més tard com a primer director del Museu Universitat de Navarra, continua el seu treball com a curador (comissari d'exposicions, persona que construeix el discurs d'una exposició d’art), sovint col·laborant com a professional independent en fundacions, museus i universitats i compromès com artista.

Cal recordar que la primera edició d’INTANGIBLE. Festival d'art_tecnologia es desenvolupa fins al 6 de novembre en diversos emplaçaments de Lleida. La seu principal està ubicada a l’actual Museu Morera. El festival és organitzat per Ajuntament de Lleida amb la col·laboració de la Diputació de Lleida, la Generalitat de Catalunya, la Fundació “la Caixa” i la Universitat de Lleida.