L’alcalde Miquel Pueyo presenta els reptes i objectius del Pla Estratègic de Turisme de Lleida
Diu que l’ens autònom de la Paeria ha de ser la “tractora que arrossegui el sector i en definitiva la Marca Turística Lleida arreu del país i del món” El paer en cap demana la interacció de tots els agents del sector per a fer-ho possible durant la presentació d’una ponència en el Fòrum de Turisme de Ser Catalunya, que s’ha celebrat a la Canonja de la Seu Vella
Diu que l’ens autònom de la Paeria ha de ser la “tractora que arrossegui el sector i en definitiva la Marca Turística Lleida arreu del país i del món” El paer en cap demana la interacció de tots els agents del sector per a fer-ho possible durant la presentació d’una ponència en el Fòrum de Turisme de Ser Catalunya, que s’ha celebrat a la Canonja de la Seu Vella
L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha presentat els reptes i objectius del Pla Estratègic de Turisme de Lleida que ha de convertir l’ens autònom municipal “en la tractora que arrossegui el sector turístic, els agents, les experiències, els valors, el reptes, les estratègies i, en definitiva, la Marca Turística Lleida arreu del país i del món”. Una fita per la qual és necessari la interacció de tots els agents del sector turístic, que “són essencials en l’equació que culmina amb la promoció i projecció de la ciutat”.
El paer en cap ho ha explicat en la ponència amb què ha participat en el Fòrum de Turisme, que la Cadena Ser Catalunya ha organitzat durant tot el matí a la sala de la Canonja de la Seu Vella, i en la qual també ha intervingut el tinent d’alcalde i president de Turisme de Lleida, Paco Cerdà.
Miquel Pueyo, que ha exposat el desplegament que l’Ajuntament fa en termes de promoció turística d’una ciutat “etiquetada massa sovint com lloc de pas”, confiava que la jornada de debat d’avui “fos un pas més a projectar la idea d’una Lleida imbricada en el segle XXI, compromesa amb els reptes de la nova era, que aspira a consolidar-se com a referent en justícia social, tecnologia, sostenibilitat i seguretat”. En definitiva, una Lleida Turística Sostenible que es defineix en el Pla Estratègic, que s’ha treballat en l’horitzó 2025 i que ha de generar i garantir un canvi de visió en la promoció turística de la ciutat”.
El Pla Estratègic de Turisme de Lleida proposa afrontar 5 reptes: millorar la competitivitat, atractivitat i digitalització del producte turístic; millorar el posicionament de la ciutat als mercats turístics; fer una nova proposta de valor al voltant d'una nova marca i relats turístics, i també de ciutat; innovar en les estratègies de màrqueting, i treballar la intel·ligència de mercat i la gestió públicoprivada del màrqueting de la ciutat. “Una redefinició de Turisme de Lleida que passa pel canvi de prioritats (del recurs al destí), per la governança turística de la ciutat i per la prestació de serveis a tota la cadena de valor i a les persones que ens visiten”, segons l’alcalde.
El paer en cap ha assenyalat que el Pla es mou sota els preceptes que manen els Objectius de Desenvolupament Sostenible i ha informat que Turisme de Lleida s’ha presentat a tres convocatòries de plans de sostenibilitat, que plantegen noves línies de treball i actuació turística.
Pel que fa a la del 2022 sobre el Pla de Sostenibilitat Turística en Destinos, des de la Paeria es planteja “la conversió del Turó de la Seu Vella en un producte cultural 360º; que el Castell de Gardeny pugui oferir una experiència immersiva única en el mapa Templer de Catalunya; concebre la ciutat com a producte turístic smart integral, amb itineraris segurs que permetin recórrer el patrimoni i avançar cap a consolidar Lleida com a Destinació Turística Intel·ligent, com a model de producte turístic 4D i 4S. Insisteixo: Desconcentració, Desestacionalització, Diversificació i augment de la Despesa // Singular, Sostenible, Saludable i Segur”, ha dit.
“Des de la Paeria, també s’ha apostat fort pel programa d’ajuts per a la transformació digital i la modernització de les entitats locals, que formen part de la Red de Destinos Turísticos Inteligentes, i també s’han fet els deures per a poder tenir presència al programa ordinari de Plans de Sostenibilitat Turística en Destinacions”, segons Miquel Pueyo. Això es tradueix en accions de restauració ambiental, per exemple, del Tossal del Moradilla, les Basses de Sucs, la senyalització intel·ligent de paisatges naturals i agraris, la generació de continguts pel futur Lleida Virtual Museum o la generació de campanyes de sensibilització per a la ciutadania.
L’alcalde no ha deixat passar l’oportunitat per a destacar el gir que ha donat la ciutat vers l’Horta, que s’ha incorporat amb pes i personalitat pròpia al relat turístic de la ciutat. “El projecte Inno4Agro ha permès treballar rutes pilot senyalitzades digitalment i incorporar la veu de les empreses agràries productores, que hi viuen”, ha dit el paer en cap, que també ha informat de l’activació d’una plataforma online, que disposa de l’APP mòbil Turisme 360.
La renovació de Turisme de Lleida i del model per a la promoció turística passa per accions puntuals com la contractació de 62 balises informatives per a la ciutat, que estaran dotades d’elements tecnològics, com ara ‘beacons’, que permetran incorporar continguts en àudio i vídeoguies en un futur. Tot plegat per anar a cercar mercats internacionals de proximitat (sud de França i Bèlgica), que generen el target prioritari de visitants.
En definitiva, convertir Turisme de Lleida “en la tractora que arrossegui el sector turístic, els agents, les experiències, els valors, el reptes, les estratègies i, en definitiva, la Marca Turística Lleida arreu del país i del món. Ara, les 26 noves rutes naturals en són un exemple, però més endavant ho seran les visites guiades, la floració dels conreus, el maig fester o la relació d’establiments hotelers o els restaurants que participen en la campanya gastronòmica de Turisme de Lleida...”, ha clos el paer en cap. Tall de veu M. Pueyo
La resta de la jornada de debat
A més de la ponència de l’alcalde Miquel Pueyo, el Fòrum de Turisme de Ser Catalunya n’ha acollit altres dues, les quals han anat a càrrec de Joan Busqueta i Eva Martín Fuentes. El vicerector de la Universitat de Lleida ho ha fet amb la titulada “Lleida i el Turó de la Seu Vella a l’edat Mitjana: importància històrica”; mentre que la directora de la Càtedra Turó de la Seu Vella i professora de la UdL ha dissertat sobre “La imatge del Turó de la Seu Vella a través dels Mitjans”.
La jornada de debat s’ha completat amb les taules rodones: ‘Experiències empresarials sostenibles’, ‘Model de turisme sostenible’ i ‘Destinacions de proximitat sostenibles’.