La Paeria posa en marxa el Pla Iglú a causa del descens de les temperatures nocturnes a Lleida
El Pla Iglú preveu les conseqüències del fred en la població amb pocs recursos i ofereix una atenció personal per afavorir la inclusió social En l’edició d’enguany es mantindran les millores realitzades en l’edició passada, com l’oferiment d’un àpat complert per sopar, la substitució d’hamaques per llits i l’ampliació de l’horari d’obertura. Els usuaris també disposaran de serveis de consigna i bugaderia
L’Ajuntament de Lleida inicia aquesta nit el Pla Iglú al Pavelló 3 de Fira de Lleida, amb capacitat de pernoctació per a 100 persones, a causa del descens de les temperatures nocturnes a Lleida.
La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, ha explicat que es mantenen les millores realitzades en l’edició passada, amb la substitució d’hamaques per llits, l’oferiment d’un àpat complert per sopar i l’ampliació de l’horari d’obertura del recurs –romandrà obert des de les 18 hores fins a les 9 hores del dia següent –abans s’iniciava a les 20 hores. Els usuaris també disposaran de servei de consigna i autobugaderia i d’una oficina d'atenció social dirigida als usuaris i usuàries acollides al Pla Iglú al Centre Cívic del Centre Històric.
La regidora ha recordat que, a més a més, estarà operatiu el recurs de l’Alberg Jericó per a aquelles persones que es detecten especialment vulnerables (dones, menors de 21 anys, majors de 65 anys i/o amb evidències de patir una malaltia o discapacitat).
Els serveis que s’ofereixen a les persones que s’acullen al Pla Iglú són:
-Atenció social: Atenció, entrevistes i acompanyament amb treballadores socials i educadores per valorar la situació personal de cada usuari/ària, determinar quines són les seves necessitats, establir plans de treball per millorar la seva autonomia i la seva situació i concretar quin ús pot fer dels recursos.
-Dutxes i consigna
-Pernoctació amb llits
-Àpats d’esmorzar i sopar
-Autobugaderia per a roba personal
-Atenció socioeducativa al carrer amb educadors/es socials que fan seguiment, intervenció educativa i acompanyament als recursos a aquelles persones que pernocten al carrer o viuen en infrahabitatges
-Equip PSI social per al tractament de persones amb trastorn mental sever que pernocten al carrer.
Els objectius del Pla Iglú són prevenir les conseqüències que el fred pugui tenir en la població amb pocs recursos, bé sigui transeünt o resident a Lleida, amb una situació precària pel que fa a habitatge. També oferir els recursos necessaris per a cada situació de necessitat que es plantegi a conseqüència del fred, de manera que aquesta població no pateixi les seves conseqüències i rebi l’atenció adient. A més, pretén generar mecanismes d’adhesió a plans de treball socioeducatius que permetin la sortida de la situació de sensellarisme.
El Pla Iglú preveu dues actuacions coordinades i paral•leles:
Situació 1 – Iglú: S’activa quan la previsió meteorològica preveu temperatures nocturnes inferiors a 2ºC. En aquest moment, a l’allotjament s’acullen persones que pernocten al carrer per prevenir els riscos i els efectes adversos que pot tenir la baixa temperatura. Els cossos de seguretat fan recerca de persones que pernocten al carrer i les informa de la possibilitat d’allotjar-se a l’equipament destinat a l’acollida nocturna d’urgència. Si és necessari, les acompanyen a l’allotjament. Si no volen anar-hi, s’ha de respectar la seva decisió.
Situació 2 – allotjament hivernal d’urgència: Independentment de la temperatura, durant els mesos de fred, les persones en situació de sense sostre poden accedir a l’allotjament hivernal, prèvia entrevista amb les professionals de l’Àrea d’Inclusió que valoraran cas i pactaran amb l’usuari/ària les condicions de l’estada.
Pel que fa a la gestió i els recursos humans, la direcció, la coordinació, l’organització i el funcionament del Pla són responsabilitat exclusiva de l’Ajuntament de Lleida, en coordinació amb els Mossos d’Esquadra. Per a la gestió operativa del pavelló de Fira 3 es compta amb l’entitat Sant Joan de Déu, adjudicatària del contracte que aporta el material i el professionals necessaris per al correcte desenvolupament del servei. A aquests professionals, cal sumar el personal de l’Alberg Jericó que realitza l’acollida i l’atenció a les persones més vulnerables.
El Pla Iglú s’endega a la ciutat de Lleida per primer cop l’hivern del 90-91 per atendre les persones sense sostre i la gestió i l’organització dels recursos han esdevingut en un pla que coordina el Departament de Protecció Civil de la Regidoria de Seguretat Ciutadana. Hi participen la Regidoria de les Persones, Comunitat i Agenda 2030, la Guàrdia Urbana de Lleida i el Cos dels Mossos d'Esquadra de la Generalitat de Catalunya - Demarcació de Lleida. També hi col•labora la Fundació Jericó.
La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, ha explicat que es mantenen les millores realitzades en l’edició passada, amb la substitució d’hamaques per llits, l’oferiment d’un àpat complert per sopar i l’ampliació de l’horari d’obertura del recurs –romandrà obert des de les 18 hores fins a les 9 hores del dia següent –abans s’iniciava a les 20 hores. Els usuaris també disposaran de servei de consigna i autobugaderia i d’una oficina d'atenció social dirigida als usuaris i usuàries acollides al Pla Iglú al Centre Cívic del Centre Històric.
La regidora ha recordat que, a més a més, estarà operatiu el recurs de l’Alberg Jericó per a aquelles persones que es detecten especialment vulnerables (dones, menors de 21 anys, majors de 65 anys i/o amb evidències de patir una malaltia o discapacitat).
Els serveis que s’ofereixen a les persones que s’acullen al Pla Iglú són:
-Atenció social: Atenció, entrevistes i acompanyament amb treballadores socials i educadores per valorar la situació personal de cada usuari/ària, determinar quines són les seves necessitats, establir plans de treball per millorar la seva autonomia i la seva situació i concretar quin ús pot fer dels recursos.
-Dutxes i consigna
-Pernoctació amb llits
-Àpats d’esmorzar i sopar
-Autobugaderia per a roba personal
-Atenció socioeducativa al carrer amb educadors/es socials que fan seguiment, intervenció educativa i acompanyament als recursos a aquelles persones que pernocten al carrer o viuen en infrahabitatges
-Equip PSI social per al tractament de persones amb trastorn mental sever que pernocten al carrer.
Els objectius del Pla Iglú són prevenir les conseqüències que el fred pugui tenir en la població amb pocs recursos, bé sigui transeünt o resident a Lleida, amb una situació precària pel que fa a habitatge. També oferir els recursos necessaris per a cada situació de necessitat que es plantegi a conseqüència del fred, de manera que aquesta població no pateixi les seves conseqüències i rebi l’atenció adient. A més, pretén generar mecanismes d’adhesió a plans de treball socioeducatius que permetin la sortida de la situació de sensellarisme.
El Pla Iglú preveu dues actuacions coordinades i paral•leles:
Situació 1 – Iglú: S’activa quan la previsió meteorològica preveu temperatures nocturnes inferiors a 2ºC. En aquest moment, a l’allotjament s’acullen persones que pernocten al carrer per prevenir els riscos i els efectes adversos que pot tenir la baixa temperatura. Els cossos de seguretat fan recerca de persones que pernocten al carrer i les informa de la possibilitat d’allotjar-se a l’equipament destinat a l’acollida nocturna d’urgència. Si és necessari, les acompanyen a l’allotjament. Si no volen anar-hi, s’ha de respectar la seva decisió.
Situació 2 – allotjament hivernal d’urgència: Independentment de la temperatura, durant els mesos de fred, les persones en situació de sense sostre poden accedir a l’allotjament hivernal, prèvia entrevista amb les professionals de l’Àrea d’Inclusió que valoraran cas i pactaran amb l’usuari/ària les condicions de l’estada.
Pel que fa a la gestió i els recursos humans, la direcció, la coordinació, l’organització i el funcionament del Pla són responsabilitat exclusiva de l’Ajuntament de Lleida, en coordinació amb els Mossos d’Esquadra. Per a la gestió operativa del pavelló de Fira 3 es compta amb l’entitat Sant Joan de Déu, adjudicatària del contracte que aporta el material i el professionals necessaris per al correcte desenvolupament del servei. A aquests professionals, cal sumar el personal de l’Alberg Jericó que realitza l’acollida i l’atenció a les persones més vulnerables.
El Pla Iglú s’endega a la ciutat de Lleida per primer cop l’hivern del 90-91 per atendre les persones sense sostre i la gestió i l’organització dels recursos han esdevingut en un pla que coordina el Departament de Protecció Civil de la Regidoria de Seguretat Ciutadana. Hi participen la Regidoria de les Persones, Comunitat i Agenda 2030, la Guàrdia Urbana de Lleida i el Cos dels Mossos d'Esquadra de la Generalitat de Catalunya - Demarcació de Lleida. També hi col•labora la Fundació Jericó.