La Paeria commemora amb activitats de sensibilització el Dia Mundial sense alcohol

Aquest dimarts a la tarda instal·larà un punt informatiu a la plaça de la Paeria, dinamitzat per joves voluntaris de Nits Q Lleida, per informar sobre l'alcohol i els riscos del seu consum. El lema d'enguany és "Per una bona salut emocional, menys alcohol és millor" La Paeria incidirà en programes amb famílies, ja que és un entorn clau en la prevenció del consum d’alcohol en adolescents

L’Ajuntament de Lleida, un any més, se suma a la IX setmana de sensibilització sobre els riscos del consum d’alcohol, que té lloc del 14 al 20 de novembre. La setmana s’organitza a diferents ciutats catalanes amb motiu del Dia mundial sense alcohol, avui 15 de novembre, i que enguany se centra en el benestar emocional i el lema "Per una bona salut emocional, menys alcohol és millor". D’aquesta manera, l’àrea de Salut Pública dona continuïtat a altres accions que promou en aquest àmbit i que també estan vinculades a la campanya “L’alcohol és responsabilitat de tothom” que apel·la la ciutadania i els i les agents que treballen des de diferents àmbits: administració, promotors de festes, gestors de locals d’oci, mitjans de comunicació, famílies, etc., a més de cadascú a escala individual. S’hi afegeix el lema “Beu menys alcohol i comença a sumar” amb una visió positiva de la millora de la salut si es disminueix el consum d’alcohol.

Aquest dimarts, l’àrea municipal de Salut instal·larà un punt informatiu a la plaça de la Paeria, on totes les persones que s’hi apropin rebran informació sobre l’alcohol i els riscos del seu consum. Aquest punt estarà dinamitzat per joves voluntaris de Nits Q Lleida, projecte de promoció d’un oci nocturn saludable, que proposaran a la ciutadania, i en especial al jovent, participar en diferents jocs per trencar mites sobre l’alcohol.

Igualment, es donarà continuïtat a la campanya que es va presentar l’any passat sobre el binomi alcohol i conducció i que, sota el lema “Incompatible” vol visualitzar els riscos que s’assumeixen si es condueix un vehicle havent consumit alcohol. Es repartiran flyers informatius amb propostes de vies alternatives per anar de manera segura. Durant la tarda es pintarà un mural mòbil amb una de les imatges de la campanya creades per l’estudi creatiu Cactusoup.

En el marc d’aquesta data, la Regidoria de Salut Pública posa l’atenció en la prevenció del consum d’alcohol, sobretot en el col·lectiu de joves donat que les dades de l’Observatori Joves Salut i Benestar constaten un lleuger augment en el consum d’aquesta substància entre els i les adolescents. El model de treball desenvolupat forma part de la implementació a Lleida de les estratègies preventives del model islandès Planet Youth que ha obtingut resultats molt positius en les conductes dels i les joves i també de les seves famílies.
En aquest sentit, es posa de manifest la importància de la família com a factor protector davant conductes de risc. Els indicadors de consums en joves disminueixen notablement en famílies que tenen un major control parental, amb un millor vincle afectiu o que passen més temps en família. En aquest sentit, l’Ajuntament potenciarà programes amb famílies des d’una visió de la parentalitat positiva i desenvoluparà un treball comunitari amb diferents regidories municipals per implicar tothom en aquesta tasca preventiva i aconseguir entorns més saludables per a la joventut de Lleida.
Promoció de la salut
L’Ajuntament de Lleida celebra des de fa anys el Dia Mundial sense alcohol per donar visibilitat i sensibilitzar per aquest problema greu de salut pública i també com a complement a la tasca de promoció de la salut que la Paeria porta terme de manera continuada des de fa més de 25 anys. Fa tasques de promoció de la salut als centres educatius, tant formals com de lleure, per retardar l’edat d’inici del consum, fomentar una actitud crítica envers els estereotips socials de consum d’alcohol i potenciar habilitats com la resistència a la pressió de grup, la comunicació assertiva, l’autoestima, etc. Ho fa a través de projectes com l’Aventura de la vida, Ordago, Max a escena, Max in Love o Crític Box. També amb projectes comunitaris, com Nits Q Lleida de promoció d’un oci nocturn segur, atractiu, saludable i de qualitat, amb accions encaminades a la coparticipació dels agents implicats.