La salut mental i més oferta cultural i d’oci, necessitats detectades entre els infants i joves de la ciutat, agreujades per la pandèmia
Presentació del 6è informe de l’Observatori de la Infància i Adolescència de Lleida, que recull l’anàlisi de la informació aportada per grups de discussió d’infants i joves, d’experts i, per primer cop, de famílies Una altra de les constatacions de l’estudi és l’increment de famílies ateses pels serveis socials d’atenció primària L’Observatori exposa diverses recomanacions en els àmbits tractats, que són l’educació, la salut, la participació, la cultura, oci i lleure, i els serveis socials, i argumenta abordar-les intersectorialment, potenciant les capacitats d’infants i joves i involucrant-los en la planificació d’accions
Presentació del 6è informe de l’Observatori de la Infància i Adolescència de Lleida, que recull l’anàlisi de la informació aportada per grups de discussió d’infants i joves, d’experts i, per primer cop, de famílies Una altra de les constatacions de l’estudi és l’increment de famílies ateses pels serveis socials d’atenció primària L’Observatori exposa diverses recomanacions en els àmbits tractats, que són l’educació, la salut, la participació, la cultura, oci i lleure, i els serveis socials, i argumenta abordar-les intersectorialment, potenciant les capacitats d’infants i joves i involucrant-los en la planificació d’accions
L’Ajuntament de Lleida ha presentat el 6è informe de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de Lleida, dels anys 2019 i 2020, en el marc de la commemoració del Dia Mundial de la Infància (20 de novembre). El paer en cap, Miquel Pueyo, acompanyat de la tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes, Sandra Castro, i de la catedràtica de pedagogia de la Universitat de Lleida, M. Àngels Balcells, ha exposat algunes de les dades en l'acte que s'ha fet a la sala Jaume Magre. El document recull les repercussions de la crisi de la Covid-19 i, entre altres, destaca que la salut mental de la infància i de l’adolescència és una necessitat augmentada per la pandèmia, que també ha afectat en l’oferta cultural i d’oci. Una altra de les constatacions de l’estudi és que ha incrementat el nombre de famílies ateses pels serveis socials d’atenció primària. L’alcalde ha comentat que l’informe fa una sèrie de recomanacions en els àmbits estudiats. En general l’Observatori recomana avançar en iniciatives dirigides a les famílies, en tota la seva diversitat, per apoderar-les per a l’educació dels fills/es i per a l’acompanyament d’aquests en el seu creixement, educació i salut i que cal potenciar de forma sistèmica el treball en xarxa de les institucions i serveis vinculades a famílies, infància i jovent.
A més d’algunes dades com que hi ha una tendència gradual de descens de la població infantil juvenil, que Lleida concentra alumnat escolaritzat de poblacions del voltant o que hi ha un increment en l’oferta formativa en línia dels centres en l’etapa post obligatòria, la tinent d’alcalde Castro ha destacat el fet que per primer cop les famílies han format un part de l’informe, en un grup de discussió, per aportar la seva perspectiva.
La catedràtica de pedagogia de la UdL, M. Àngels Balcells, ha detallat els punts més remarcables de cada àrea d’estudi i ha afegit les recomanacions que fa l’Observatori. Per exemple, en l’àmbit educatiu, impulsar la perspectiva de gènere i intersectorial en els centres d’educació amb la formació continuada dels docents i de la conscienciació de l’alumnat envers la igualtat de drets, sense actituds discriminatòries per motius de gènere i orientació sexual. En l’àrea de la salut, col·laborar i desenvolupar accions per divulgar hàbits saludables i implementar polítiques preventives per afavorir el treball en xarxa davant l’increment de diagnòstics de problemes de salut mental. Pel que fa a la cultura i l’oci, cal analitzar les necessitats i dissenyar espais i recursos de lleure gratuïts i estudiar vies de consulta per saber quines són les seves expectatives. En el terreny de la participació, proposa fomentar la participació real i fer-los corresponsables en al presa de decisions en allò que els afecta i promoure el seu empoderament. I, finalment, de serveis socials, apunta el disseny d’un protocol per atendre i prevenir problemes derivats de processos de separació i divorci, que generen necessitats emocionals específiques en infants i adolescents.
Balcells ha assenyalat d’apartat de l’estudi que aporta potencialitats de la ciutat, on es parla, entre altres, de la mobilitat, de la seguretat, de l’oci i el lleure i de Lleida com a ciutat educadora.
Observatori de la Infància i l’Adolescència de Lleida
El Consell Assessor de la Infància i l’Adolescència de Lleida va signar el 2004 un conveni de col·laboració amb la Universitat de Lleida per a la creació d’un Observatori sobre la infància i l’adolescència i de la ciutat de Lleida. Es pretenia dotar al Consell Assessor d’una eina d’informació per al coneixement de la situació de la infància, l’adolescència i les famílies de la ciutat i a l’hora tenir una visió real sobre el territori lleidatà. Ara s’ha finalitzat el sisè informe (2019-2020).
Els objectius de l’Observatori són conèixer l’opinió dels professionals, dels joves i altres informants clau de la ciutat i sobre la situació dels infants i adolescents a Lleida en relació a 5 àmbits: l’educació, la salut, la cutlura, l’oci i el lleure, els serveis socials i la participació. Es pretén fer a través de processos participatius i concretant les percepcions, l’adequació dels recursos, les necessitats, les potencialitats i les propostes de millora en els diferents àmbits d’estudi.
Metodologia
El sisè informe ha estat elaborat prenent com a referència la Convenció dels Drets de la Infància. La recerca i l’anàlisi de la informació s’ha estructurat en cinc blocs temàtics: educació, salut, participació, cultura, oci i lleure, serveis socials, i la visió que en tenen les persones expertes, infants i joves de la ciutat i famílies, com ha apuntat la tinent d'alcalde. A partir d'aquí, s’ha tingut en compte :
-Informació de caire quantitatiu, partint d’indicadors de tipus objectiu obtinguts a través de documents públics de l’Ajuntament i altres administracions autonòmiques i estatals.
-Informació de caire qualitatiu, obtinguda a partir de diferents grups de discussió d’experts i d’infants i joves (d’entre 8 i 18 anys de les diferents zones escolars de la ciutat. Com a novetat, s’ha inclòs també un grup de discussió amb famílies i/o representants d’AFA escolars.
A diferència de la resta d’informes, l’anàlisi de les dades es va fer tenint en compte els relats de les persones participants per donar el mateix valor a totes les aportacions, facilitar que el contrast entre diverses percepcions i focalitzar l’anàlisi en les necessitats concretes del moment i el context.
M. Àngels Balcells és professora Catedràtica d'Educació del Departament d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida. És directora de la Càtedra Educació i Adolescència i és la investigadora principal de la Universitat de Lleida al Grup de Recerca en Intervencions Socioeducatives en la Infància i la Joventut.
És membre del Grup d'Experts en Parentalitat Positiva del Ministeri de Salut, Serveis Socials i Igualtat i de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies. També és vocal del ple de l'Observatori dels Drets de la Infància de la Generalitat de Catalunya
Ha fet diverses estades i visites internacionals a la Universitat de Quebec à Mont-real (UQAM); a la Universitat de Sussex; a la Universitat de Toronto; a la Universitat de Minho; a la Università degli Studi di Padova, a la Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR), a la Université de Sherbrooke i al Centre de Recerca de l’Institut Universitari Joves amb dificultats del Centre universitari integrat per Salut i Serveis social de Mont-real.
Més informació de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Lleida