Un nou pont de disseny sobre el riu Segre dins el Pla Especial de l'Estació
L'EMU avançarà els 7,6 milions d'euros del pressupost de l'obra per iniciar els treballs a la tardor
Un nou pont sobre el riu Segre com a perllongació del carrer Príncep de Viana conformarà un nou eix viari nord-sud per a la ciutat de Lleida. Es tracta d'una estructura singular inclosa dins el Pla Especial de l'Estació, obra del prestigiós enginyer Javier Manterola, que conferirà una "forta personalitat a una de les entrades a la ciutat de Lleida", segons paraules del propi autor.
L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha assegurat que el nou vial que es creï amb el pont "complementarà l'eix nord-sud que ha de formar l'avinguda de Pinyana i conjuntament permetran fer el trànsit més fluïd; ambdós seran, en definitiva, grans eixos pròpis d'una gran ciutat". El paer en cap ha afegit que "el Pla Especial de l'Estació és estratègic per a Lleida i des del gener, amb l'inici del cobriment de les vies, ha agafat velocitat de creuer en la seva execució".
La Paeria avançarà, per mitjà de l'Empresa Municipal d'Urbanisme (EMU), els més de 7,6 milions d'euros de pressupost de l'obra per tal d'agilitar la construcció. D'aquesta manera, el consistori dóna velocitat a una infraestructura "que és prioritària i de gran importància per a Lleida", segons ha assegurat l'alcalde, Àngel Ros. Aquest avançament del pressupost permet que el nou pont es liciti abans de l'estiu i comenci a construir-se a la tardor, abans que el Ministeri de Foment n'assumeixi el cost. El termini d'execució de les obres és de 18 mesos.
Un disseny singular, únic al món
El nou pont sobre el riu Segre està concebut per esdevenir una obra singular. En aquest sentit, Javier Manterola ha assegurat que"el disseny és únic al món en quant a proporcions". Es tracta dun pont subjectat amb "tirants" d'acer que en la seva totalitat dóna sensació de lleugeresa i transparència. Està format per una plataforma llinda recolzada sobre una estructura tetràpode dos braços de la qual s'enlairen uns 39 metres per allotjar els cables que subjecten la plataforma. Els materials de la construcció aporten lleugeresa a l'estructura i estan formats per formigó, paviment i acer.
Javier Manterola ha insistit en la "bellesa del conjunt del pont, que no està pensat només per passar-hi sinó ser, alhora, gaudit". A aquest efecte hi ajudaran les dues cortines laterals que formen els tirants d'acer de 0,6 metres de diàmetres que visualment han de donar la sensació de fusionar-se amb el cel. Aquest gaudi estètic dels vianants que el travéssin o hi passin a prop (també per sota al llarg dl parc de la canalització) no es limitarà només a les hores de dia ja que l'enginyer Manterola ha dissenyat un joc de llums per a tot el pont i sobretot per als tirants d'acer que doni una sensació de "cortina de llum".
Construcció ràpida
El nou pont tindrà una longitud total de 197 metres (161 dels quals transcorreran sobre el riu, mentre que els 36 restants ho faran sobre l'avinguda del Segre) i una amplada de 21,2 metres. Disposarà de 2 voreres de 4 metres cadascuna i de dues calçades de 6,6 metres cadascuna. Manterola ha explicat que el disseny està ideat per a ser muntat a base de peces preconstruïdes, la qual cosa ha d'agilitar el transport dels materials i sobretot els temps de la construcció. En total, es preveu un termini de 18 mesos per a l'aixecament de la infraestructura en 14 fases.
El doctor Javier Manterola és un prestigiós enyiner de camins guardonat, entre molts d'altres, amb el Premio Nacional de Ingeniería l'any 2001. És l'autor de més de 200 ponts d'arreu del món alhora que ha treballat conjuntament amb l'arquitecte Moneo en el Kursaal de Donostia o l'estació d'Atocha de Madrid.