L’OMIC rep 1346 consultes i 250 reclamacions el primer semestre de l'any
El sector que ha suscitat més demandes a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor ha estat el de les telecomunicacions
El sector que ha suscitat més demandes a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor ha estat el de les telecomunicacions
Els ciutadans i ciutadanes de Lleida s’han adreçat a l’OMIC per realitzar 1346 consultes i 250 reclamacions durant el primer semestre de 2006. Els motius principals han estat la disconformitat amb les factures, els serveis prestats i l’incompliment de les garanties per part dels venedors i dels serveis d’assistència tècnica. La presentació s’ha fet de forma presencial, telefònica o via Internet a traves de la pàgina web de l’OMIC.
Els sector que ha originat més reclamacions durant aquest període ha estat el de les telecomunicacions que encapçala el nombre de gestions sol·licitades amb 407 consultes i 135 reclamacions. Els motius han estat les deficiències en el servei contractat, principalment Internet i els processos de portabilitat d’una operadora a l’altra. Un altre factor que ha fet augmentar la insatisfacció dels clients ha estat les deficiències en l'atenció al públic de les companyies telefòniques.
El sector dels electrodomèstics i el de serveis d’assistència tècnica és el segon en nombre demandes presentades, amb 93 consultes i 21 reclamacions. El principals motius de queixa han estat les garanties dels productes.
Dins el sector de l’habitatge, l’arrendament ha generat 118 consultes, ja que existeixen poques vies d’assessorament; el nombre de reclamacions, però és només de 2. En quant al sector de la construcció, les demandes s’han centrat en l’incompliment de les garanties legals establertes a la Llei d’Ordenació de l’Edificació per part dels agents que hi intervenen. El nombre de consultes ha estat de 66 i les reclamacions 8. L’adquisició d’habitatge de segona mà ha rebut 34 consultes i 4 reclamacions referides a l’incompliment o a la falta d’informació per part de les immobiliàries.
En relació amb el sector de les agències de viatges, l’incompliment i les deficiències en la prestació dels serveis contractats, així com la publicitat enganyosa són els aspectes que han generat més demandes: l’expedient d'aquests casos és traslladat als Serveis Territorials de Comerç, Turisme i Consum per tal d’iniciar el procediment sancionador, en cas d’infracció administrativa.
Al sector del moble s’han incrementat considerablement el nombre de consultes que ha ascendit a 74: aquest fet s'explica pel tancament de l’empresa Xavier Pujol. La tramitació de les reclamacions presentades pels afectats s’ha fet a través de l’Agència Catalana de Consum. En aquest moment s’estan portant a terme les mediacions tant amb les entitats de finançament com amb els representats de Xavier Pujol.
Un altre fet que ha ocasionat un gran número de consultes durant aquest semestre ha estat la presumpta estafa de “Forum Filatélico” i “Afinsa”. En relació amb aquest tema l’OMIC ha rebut 61 consultes.
Pel que fa a la Junta Arbitral de Consum de Lleida, les sol·licituds d’arbitratge que s’han presentat durant el primer trimestre ha estat 41. En aquest cas les empreses reclamades pertanyen principalment als sectors de la prestació de serveis de telefonia, tintoreries i agències de viatges.