Presentació del programa educatiu de prevenció de drogodependències “L’AVENTURA DE LA VIDA”
La iniciativa amplia el públic objectiu a qui s’adrecen els programes de prevenció de la Paeria, que arribaran a 9.000 nens/es i joves
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, la tinent d’alcalde Maria Burgués, el regidor de serveis personals, Candi Villafañe, i la Coordinadora de la Fundació Catalana de l’espal, Isabel Matas, han presentat avui el programa educatiu de prevenció de drogodependències “Aventura de la Vida”, inciativa cofinançada del departament de Salut de la Generalitat.
Aquest programa completa l’oferta educativa desenvolupada per la Regidoria de Serveis Personals des de 1er. curs de l’ESO fins a batxillerat i cicles formatius. D’aquesta manera, tots els nens i nenes de Lleida, des de 3r de primària, disposaran d’un programa educatiu sobre salut i prevenció de les drogodependències continuat durant tota la seva etapa formativa.
Amb la posada en marxa de “l’Aventura de la Vida”, que s’adreça al cicle d’educació primària (3er, 4art, 5è i 6è), el programa de prevenció de la Paeria s’amplia a 21 CEIPS, amb una població aproximada de 1.200 alumnes, de 2.400 pares i mares destinataris del programa i uns 50 mestres, que s’afegeixen a la població amb la que ja s’està treballant des de diferents programes de prevenció de drogodependències. Amb aquesta iniciativa els programes de prevenció de drogodependències impulsats des de l’Ajuntament de Lleida arribaran a un total de 9.000 nens/es i joves, 800 educadors i 6.000 famílies.
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha destacat la finalitat educativa del projecte: “Les polítiques preventives, pedagògiques i educatives són fonamentals per tal d’evitar hàbits poc saludables i per fomentar el respecte al cos”. Per la seva banda, Candi Villafañe ha destallat que “ja existeix un ampli ventall de programes de prevenció de drogodependències, però “l’Aventura de la Vida” serà una iniciativa que permetrà ampliar el públic objectiu, començant a incidir en els infants i joves ja des de l’educació primària”.
“L’Aventura de la vida” és una intervenció educativa que s’emmarca dins de l’educació per la salut com a eix transversal del currículum escolar i s’inspira en un concepte de salut ampli, com a manera de viure autònoma i solidària. Bàsicament treballa la prevenció de les drogodependències i promou altres hàbits saludables com l’alimentació, la higiene, etc. per mitjà de l’educació en valors.
Les activitats que desenvolupa són, per una banda, facilitar el material preventiu i formar el professorat per a que pugui intervenir amb els seus alumnes a les classes de tutoria i xerrades amb pares i mares i, per l’altra, treballa la sensibilització als recursos de la comunitat per que participin al programa. La primera d’aquestes accions del programa “L’Aventura de la Vida” serà la jornada formativa del dia 6 de setembre adreçada a tots/es els mestres participants.
El material educatiu del projecte consta d’un àlbum de cromos per a cada alumne, una guia educativa per als professors i un llibret per als pares i mares. També hi ha una mascota, un gat, que es pot utilitzar a les festes escolars. Entre les novetats d’aquest curs, destaquen diferents contes amb suport DVD emetran les televisions locals. Segons la Coordinadora de la Fundació Catalana de l’Esplai, Isabel Matas, aquests materials expliquen “històries properes i relacionades amb els entorns de socialització dels infants i els joves, com l’escola, la família i el grup d’amics”.
Les raons per les quals es porta a terme aquest programa de prevenció adreçat a l’educació primària són les següents:
·Les edats d’inici en el consum de drogues estant baixant cada vegada més, segons l’AUGUR (estudi sobre els predictors del consum de drogues en estudiants de l’ESO de Lleida) a 1er. d’ESO els joves ja consumeixen drogues legals i alguns il·legals. En alguns casos, s’ha detectat un patró de consum habitual.
·La prevenció del consum de drogues legals com el tabac, l’alcohol, els medicaments, etc., cal fer-la als últims anys de la primària.
·Per fer una prevenció més integral, abordant diverses aspectes que tenen a veure amb els hàbits saludables (oci, relacions familiars, alimentació, higiene, drogues, etc.) és necessari dur-la a terme al més aviat possible, quan la persona s’està formant i és molt permeable a la influència de l’adult.