Resolució del Pacte Social sobre la Variant Sud
RESOLUCIÓ DE LA COMISSIÓ CONSULTIVA DE TRÀNSIT I VIALITAT DEL PACTE SOCIAL PER A LA CIUTADANIA DE LLEIDA, REUNIDA EL 14 DE MAIG DE 2002
La Comissió Consultiva de Trànsit i Vialitat manifesta unànimement que la Variant Sud de Lleida és un bon instrument viari, concebut en el Pla General de Lleida per a donar resposta a la necessitat de plantejar una alternativa a tots els moviments de trànsit que es generen al sud de la ciutat, de manera anàloga a la plantejada en la part nord amb la construcció del perllongament de l’autovia en la Variant Nord de Lleida. D’aquesta manera es podrien canalitzar per aquesta Variant Sud, que comprèn un tram de connexió entre el ramal de l’autopista d’entrada a Lleida i la Variant Nord, totes les carreteres estatals i autonòmiques d’accés a la ciutat, és a dir: la pròpia Autopista A2, la Carretera de Flix (C-230 a), la Carretera d’Alfés (L-700), la Carretera d’Artesa de Lleida (L-702), la Carretera de Tarragona (N-240) i la Carretera de Barcelona (N-II a), sense oblidar el tram més interior de la Carretera C-13.
Aquest instrument, que es va concebre amb les expectatives de possibilitar una adequada connexió, tant actual com futura, de la xarxa d’accessos a Lleida, no ha estat correctament interpretat per la Direcció General de Carreteres, Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, al menys pel que fa a :
· Les solucions constructives i tècniques de l’Estudi Informatiu, així com del propi Projecte Constructiu, que en el seu moment foren al·legades per l’Ajuntament de Lleida per a esmenar deficiències, carències i problemes detectats en els esmentats documents.
· Els problemes funcionals que pot comportar la construcció de la Variant Sud amb un disseny de dos carrils de circulació, dels quatre (dues calçades de dos carrils) que es contemplen en el disseny inicial d’aquesta variant.
És per això, que es pot argumentar que el projecte de la Variant Sud és un projecte incomplet perquè:
· Es dissenya i, per tant, es contracta i construeix un tram de la Variant Sud del PGM de 4,2 Km, entre la Carretera de Flix (C-230a) i la Carretera de Tarragona (N-240), sense connectar amb l’Autopista A-2 i sense perllongament ni connexió amb la Variant Nord de Lleida.
· A més, el tram projectat també resulta incomplet ja que dels quatre carrils del disseny inicial se’n construeixen dos, tot i que les estructures transversals es deixen preparades per una amplada de la Variant amb quatre carrils.
Al marge de tot el complex tractament que suposa un estudi de trànsit, els resultats d’aquest es poden alterar substancialment per la incorporació de situacions o possibilitats que, o bé no s’han tingut en compte, o bé resulten de molt difícil valoració quantitativa. Ens estem referint a:
· La necessitat que la Variant Sud connecti amb l’Autopista A-2, tal i com ho fa la Variant Nord de Lleida.
· La possibilitat d’incorporar el trànsit origen / destinació de la Vall d’Aran que utilitza el corredor N-230 – Av. Pinyana – Baró de Maials – Pont de Pardinyes – Variant Sud.
· La importància estratègica per a Lleida i el seu entorn de la immediata arribada de l’AVE (prevista per a finals del 2002), circumstància d’enorme rellevància social i econòmica en un ampli territori de més de 100 Km de radi, amb centre a Lleida, i que tampoc s’ha vist contemplada en cap dels documents que fan referència al projecte o estudi de trànsit de la Variant Sud.
· El fet que la Variant Sud connecta amb l’Autopista A-2, la N-II, la Variant N-240 - N-II, la Variant Nord i el tram de la N-II entre Lleida – Els Alamús (el desdoblament del qual ja s’ha contractat pel Ministeri de Foment), que són ja totes elles de quatre carrils.
· Que per la Direcció General de Carreteres de la Generalitat de Catalunya es dissenya la Variant com una carretera convencional, en lloc d’una Variant de prestacions adequades als fluxos i mobilitat previsibles a tota la xarxa de carreteres d’accés a Lleida pel sud, així com als fluxos actuals i futurs que es generin pel creixement urbanístic i industrial de tota aquesta zona.
Per tot l’exposat, pel sentit unànime d’entitats, organismes, administracions i administrats que recolzen i avalen el desdoblament de la Variant Sud de Lleida, com una infrastructura de gran importància estratègica en el desenvolupament urbanístic, social i econòmic de “Les Terres de Ponent”, la Comissió Consultiva de Trànsit i Vialitat del Pacte Social per a la Ciutadania de Lleida sol·licita al Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya que reconsideri el disseny de la Variant Sud de Lleida i construeixi una secció de dos calçades de quatre carrils a executar en una sola fase.