Els accidents de trànsit es redueixen en un 55% i els atropellaments un 64% a la ciutat de Lleida el 2006

Segons l’informe tècnic d’accidentalitat 2006, el nombre de víctimes d’accident s’ha reduït un 70% i el de víctimes d’atropellament un 72%

El nombre d’accidents de trànsit va disminuir un 55% l’any passat i els atropellaments un 64%, segons l’informe tècnic d’accidentalitat 2006, que ha elaborat la regidoria de Seguretat Ciutadana. L’estudi també mostra que nombre de víctimes d’accident s’ha reduït en un 70% i el de víctimes d’atropellament un 72%. L’informe tècnic ha estat elaborat pel tècnic de trànsit i seguretat viària, Arcadio Fúnez, i l’ha presentat aquest matí el Tinent d’Alcalde delegat de Seguretat Ciutadana, Lluís Pere Alonso. Alonso ha destacat que “l’estudi demostra una evolució molt positiva de seguretat viària a la ciutat, sobretot pel que fa a la disminució de víctimes, amb 194 menys que el 2005”. El Tinent d’Alcalde, però, ha matisat que “malgrat l’optimisme de les dades, no baixarem la guàrdia i continuarem treballant per millorar la seguretat en el trànsit a Lleida”. L’informe tècnic d’accidentalitat mostra una reducció del nombre de ferits lleus en gairebé un 77%, de 571 el 2005 a 132 el 2006. Pel que fa al nombre de ferits greus, l’any passat es van reduir en un 34’6%, van passar de 78 a 51. El nombre de víctimes mortals per accident de trànsit es va mantenir igual, en 6, tot i que l’estudi recull que 3 persones més van morir al volant d’un vehicle a causa d’una indisposició sobtada o malaltia i que, per tant, no es poden atribuir a un accident de trànsit. Pel que fa als atropellaments, el 2006 se’n van produir 39 a la ciutat, un 64’5% menys que l’any anterior, quan van ser 110. L’any passat hi va haver 2 víctimes mortals, igual que al 2005, però es va reduir un 30% el nombre de ferits greus en atropellament, que va passar de 30 el 2005, a 21 el 2006. El nombre de ferits lleus per atropellament també va disminuir, un 72%, de 89 víctimes el 2005, a 25 el 2006. Tot plegat fa que l’índex de risc per cada 10.000 habitants a la ciutat de Lleida, pel que fa als accidents amb víctimes, es redueixi al 12’32%, quan el 2005 era del 29%. Cal tenir en compte l’increment del nombre de vehicles censats a la ciutat, uns 8.000 més que l’any 2005, assolint la xifra de 80.000 el 2006. A més, cal sumar la resta de vehicles que accedeixen a Lleida de la resta de l’àrea metropolitana, inclosos en el cens d’altres municipis. L’informe també recull les principals causes, dinàmiques i tipologies dels accidents de trànsit que es produeixen a la ciutat. Així, com a principals causes, i pel que fa als vianants, destaca creuar la calçada per punt no habilitat, no respectar el llum vermell del semàfor i irrompre bruscament a la calçada sense precaució. Pel que fa als conductors, conducció arriscada de ciclomotors, no respectar la prioritat de pas en interseccions, girs incorrectes a l’esquerra, situacions inadequades a la calçada, velocitat inadequada, influència etílica i distracció en la conducció. Un altre aspecte que recull l’estudi és el fet que l’anàlisi espacial dels accidents de trànsit amb víctimes no detecta trams significatius de concentració d’accidents, el que popularment s’anomena punts negres. Actuacions per a la prevenció d’accidents El Tinent d’Alcalde de Seguretat Ciutadana, Lluís Pere Alonso, ha presentat també un seguit d’actuacions per a la prevenció d’accidents que es duran a terme aquest any. D’entre aquestes, destaquen les que s’integren al Pla Local de Seguretat Viària, com són la posada en marxa de les sancions del carnet per punts, la intensificació de la vigilància a vehicles de dues rodes per l’ús del casc, controls d’alcoholèmia en diferents dies de la setmana i diferents franges horàries, controls de cinturó i cadiretes infantils, controls de velocitat, vigilància passos vianants, vigilància de l’ús mòbil durant la conducció implantació nou sistema de gestió de les zones de càrrega i descàrrega. També es duran a terme campanyes de divulgació sobre velocitat, respecte als passos de vianants i l’ús del cinturó. Entre les mesures urbanístiques que es duran a terme hi ha la implantació de les zones 30, 4 noves zones de prioritat invertida, 17 nous passos elevats, 21 noves bandes reductores de velocitat, millores en senyalització, noves cruïlles semaforitzades i 52 propostes de millora de senyalització i seguretat viària que se sotmetran a estudi.