<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/5750>>.

El servei de neteja incorpora vehicles de gas natural comprimit

Recollida de residus més neta i menys sorollosa

Recollida de residus més neta i menys sorollosa

L'Ajuntament de Lleida aposta per l'ús del gas natural comprimit en part de la flota de vehicles del servei de recollida de residus i neteja viària de la ciutat. L'alcalde, Àngel Ros, acompanyat per la regidora Mercè Rivadulla, ha presidit la presentació dels deu camions que utilitzaran el nou combustible i d'altres dues unitats que s'incorporen al servei, una per a neteges d'emergència (accidents, vessaments) i una altra per actuar en casos de nevades. Dotar progressivament la ciutat d’una flota de vehicles més respectuosos amb el medi ambient perquè la mobilitat a Lleida sigui més sostenible, tant pel que fa a la contaminació atmosfèrica com a la incidència en la salut dels ciutadans, és l'objectiu. Concretament s'han adquirit 10 vehicles amb motors propulsats amb aquest combustible: -2 Camions Cisterna de 8m3 -1 Camió Cisterna de 15 m3 -6 Camions Recol·lectors Bicompartimentats de 20 m3 -1 Camió Netejacontenidors de 5,5 m3 El gas natural és la font d’energia que genera menys emissions contaminants i que té menys contingut de carboni de tots els combustibles fòssils i el carburant alternatiu al gasoil millor posicionat actualment per a l’automoció. Segons dades emeses el juny de 2001 per IIASA-IEW, el descobriment i extracció de petroli en el món arribarà al seu màxim cap a l'any 2010, mentre que el gas natural continuarà incrementant les seves reserves i es considera que no s'arribarà al màxim fins al 2030. D'acord amb aquestes xifres, la producció de petroli convencional pot durar fins a l'any 2100, en tant que podrem disposar de gas natural durant, almenys, 30 o 50 anys més. Aquest mateix any, la Comissió Europea va publicar uns objectius, a mitjà i llarg termini, d'ús de combustibles alternatius en el transport per reemplaçar els derivats del petroli, conforme al quadre que s'adjunta. Evolució del combustible en el transport A causa de factors ambientals i/o econòmics, el canvi de combustibles líquids a gasosos ha començat ja en molts països. Les limitades reserves de petroli i les grans reserves de gas natural, unides a factors com la concentració de població en majors àrees urbanes i unes majors necessitats de transport compatibles amb nivells acceptables d'emissions, han accelerat i expandit aquest canvi. El combustible GNC usat en camions i autobusos ofereix avantatges molt significatives, entre les que figuren unes emissions gasoses molt menors; un nivell de soroll molt inferior; i menors emissions de CO2. Els motors dels camions adquirits per al servei de recollida d'escombraries de Lleida, no produeixen NO2 (diòxid de nitrogen) contaminant que segueix sense reduir-se a Europa, al contrari del NO (òxid de nitrogen), que sembla decreixent. L’ús del GNC com a combustible ja s’utilitza en altres ciutats com Madrid, Barcelona, Badalona, Burgos, Màlaga, Salamanca, Sevilla, València, Vitoria, Oviedo i Lleida. Els vehicles de GNC constitueixen una alternativa real, econòmica, fiable i immediata enfront dels vehicles dièsel per millorar simultàniament les emissions acústiques i gasoses. De forma addicional, els vehicles adquirits amb sistema de combustió estequiomètrica proporcionen encara millors nivells d'emissió de contaminants i de CO2. En resum, el combustible GNC en camions ofereix avantatges molt significatives: -Emissions gasoses (CO2) molt menors, al voltant d’un 25% i per tant, contribueix a la disminució de l’efecte hivernacle. -No conté plom ni traces de metalls pesats, la qual cosa evita les emissions d’aquests elements a l’atmosfera. -No conté sofre i, per tant, no emet òxids de sofre (SO2) i no contribueix a la formació de pluja àcida -Nivell d’emissions sonores molt inferiors, així com menys nivells de vibració. -El GNC té una major eficiència energètica i no necessita processos de transformació. -Tecnologia molt contrastada El procés de càrrega és molt similar al dels vehicles dièsel. Mitjançant un assortidor es carrega en el camió el gas contingut en un dipòsit adjacent. Aquest dipòsit, de 20 m3, s'abasteix de camions cisterna carregats de gas natural liquat. L'estació de subministrament utilitzada per Ilnet es troba situada en les instal·lacions que les empreses Motor Lleida i Indox tenen al Polígon Industrial El Segre. El Servei de Neteja Especial El Servei de Neteja Especial consisteix en l'actuació, de manera immediata, en totes aquelles situacions relacionades amb la neteja viària que requereixin una actuació ràpida i eficaç, com poden ser accidents de trànsit, incendis, vessaments de productes químics, etc. També s'inclouen situacions derivades d'actes vandàlics que es puguin produir a qualsevol hora del dia i que alterin la vida quotidiana del municipi, és per això que estem en contacte amb la Guàrdia Urbana, Bombers, Protecció Civil, etc, per tal de que sigui un servei eficaç. El vehicle és un xassís de 8 tones de doble cabina amb carrosseria i equipat amb tots aquelles eines necessàries per afrontar les situacions pròpies d'aquest servei. Entre altres, el vehicle disposa de: ·Dipòsit de 1000 litres d'aigua ·Dipòsit d'iods contaminants de 500 litres ·Dipòsit de residus de 200 litres de capacitat ·Equip hidronetejador ·Extintors ·Grup motobomba aspirant ·Farmaciola de primers auxilis ·Coixins aixeca pesos ·Dosificador i dipòsit de productes químics ·Equip de soldadura ·Cabrestant de 5400 kg ·Focus i projectors de 4x500W ·Llums estroboscòpiques ·Serra mecànica