Lleida desplega el I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere
Entre les propostes immediates del pla destaca la creació d'un distintiu que reconegui les empreses que apliquen polítiques d'igualtat i faciliten la conciliació de la vida familiar i laboral, l'increment de l'habitatge protegit per a dones amb risc d'exclusió i la creació d'un Premi periodístic sobre polítiques de gènere.
La regidoria de Participació Ciutadana i Promoció de la Dona ha començat a desplegar les primeres accions contemplades en el I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere que va ser aprovat per unanimitat el passat mes de juliol pel Ple de l’Ajuntament de Lleida. El Pla de Polítiques d’Igualtat es caracteritza per ser un instrument d’impuls i planificació de les polítiques d’igualtat a la ciutat de Lleida, constituint un marc referencial que estableix els objectius a assolir i les actuacions a portar a terme per part de tots els agents implicats.
El tinent d'alcalde Francesc Pané, acompanyat de la responsable de l'elaboració del Pla, Verònica Finestres, han presentat aquest migdia les principals accions que es tiraran endavant amb motiu de la seva aplicació. Pané ha destacat que "l'Ajuntament de Lleida és punter i exemplar en l'elaboració d'un Pla d'Igualtat, Lleida és la segona o tercera ciutat de Catalunya" que compta amb un document d'aquestes característiques. Entre les accions ja realitzades destaca un estudi sobre les sentències compensatòries en cas de separació i divorci o la programació "Activa't al casal". Entre les propostes immediates, la creació d'un distintiu que reconegui les empreses que apliquen polítiques d'igualtat i faciliten la conciliació de la vida familiar i laboral, l'increment de l'habitatge protegit per a dones amb risc d'exclusió i la creació d'un Premi periodístic sobre polítiques de gènere.
Desenvolupament del Pla Municipal de Polítiques d'Igualtat de Gènere
El document presentat avui vol ser un projecte de treball i una metodologia social per a la consecució dels fins que descriu. Uns fins que necessàriament comprometen l’acció municipal, però que també impliquen el teixit social i productiu de la ciutat. En aquest sentit, l’Ajuntament de Lleida es compromet a establir formes de cooperació amb les diverses institucions, entitats, col·legis professionals, empreses, organitzacions sindicals, etc. que conformen el teixit social de la ciutat, amb la finalitat de donar el suport necessari en l’aplicació de compromisos en polítiques d’igualtat de gènere que aquestes entitats vulguin emprendre en el seu si o en l’espai de la seva acció.
El periode d’aplicació del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere serà de quatre anys, tres per a la posada en marxa dels objectius i un més per al seguiment i avaluació del grau d’assoliment dels mateixos. Les actuacions que s’han dut a terme en el darrer trimestre del 2006 han estat les següents:
1Elaboració d’estudis encomanats per l’Observatori Permanent de Polítiques d’Igualtat amb la finalitat de:
-Realitzar estudis per aprofundir en el coneixement de la situació de les dones a la ciutat de Lleida. (Pàg. 16 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010)
2Creació d’una plaça d’agent d’igualtat amb la finalitat de:
-Impulsar el reconeixement oficial del títol professional d’agents d’igualtat i implementar la seva figura dins l’Ajuntament de Lleida. (Pàg. 16 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
3Adquisició i distribució del manual Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua a les regidories de l’Ajuntament de Lleida i Junta de Personal amb la finalitat de:
-Incloure en els plans de formació de l’Ajuntament de Lleida cursos de formació en la igualtat d’oportunitats per a tot el personal. (Pàg. 17 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
-Impulsar l’ús no sexista del llenguatge en els documents elaborats per les Administracions Públiques com a principi de qualitat dels serveis públics. (Pàg. 17 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
4Conciliació vida laboral i familiar. Trobada amb dues empreses externes i amb el Departament de Treball i Indústria de la Generalitat de Catalunya amb la finalitat de:
-Elaborar una Guia de Bones Pràctiques de l’Empresa Flexible per apropar a les empreses lleidatanes els instruments que tenen al seu abast a l’hora de facilitar la conciliació entre la vida laboral, familiar i personal dels seus treballadors/es. (Pàg. 20 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
- Les 6 C de la conciliació. Mètode de gestió del temps a l’empresa. Departament de Treball i Indústria de la Generalitat de Catalunya.
- Guia per al disseny i la implantació d’un pla d’igualtat d’oportunitats a les empreses. Institut Català de les Dones.
- Guia per al disseny i la implantació d’un pla d’igualtat d’oportunitats a les universitats. Institut Català de les Dones.
- Guia pràctica sobre la conciliació de la vida familiar i laboral. Sindicat UGT.
-Instituir un distintiu de reconeixement a les empreses conciliadores i a aquelles que planifiquen polítiques d’igualtat. (Pàg. 20 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
5Promoció de l’esperit emprenedor i de l’activitat empresarial de les dones a través de la concessió de microcrèdits amb la finalitat de:
-Mantenir la col·laboració amb institucions financeres per a la concessió de microcrèdits i altres línies de finançament per a la posada en marxa o l’expansió d’empreses creades per dones. (Pàg. 22 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
6Convocatòria de la II Beca de Recerca Cristina de Pizan amb la finalitat de:
-Impulsar la carrera docent de les dones a la Universitat, mitjançant ajudes per a la relització de treballs de recerca. (Pàg. 25 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
7Adquisisions bibliogràfiques de temàtica femenina per a la Biblioteca del Casal de la Dona (en l’actualitat compta amb un fons documental de 800 volums) amb la finalitat de:
-Potenciar els centres de documentació de dones, obrint noves vies per a la divulgació dels seus fons documentals. (Pàg. 34 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
8Redacció i difusió de la guia Dona, defensa’t de la violència amb la finalitat de:
-Continuar elaborant instruments que permetin a les dones conèixer els recursos socials disponibles, com la ja publicada Guia de Recursos per a Dones. (Pàg. 38 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
-Difondre entre les víctimes de tràfic sexual informació sobre els seus drets i recursos socials als quals poden accedir. (Pàg. 43 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
9Proposta d’elaboració d’un estudi sobre la feminització de la pobresa al Centre d’Igualtat d’Oportunitats de la Universitat de Lleida (UdL) amb la finalitat de:
-Elaborar estudis sobre la població femenina (vídues, famílies monoparentals, dones soles, etc.) que viu en la pobresa. (Pàg. 39 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
10Increment de l’habitatge protegit amb la finalitat de:
-Fomentar i incrementar l’habitatge protegit i el seu manteniment a les dones amb risc d’exclusió i a les dones amb necessitats especials (famílies monoparentals, dones sense recursos, dones amb deficiències de salut, etc.). (Pàg. 39 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
11Posada en marxa de la redacció del protocol d’actuació en relació a l’atenció a les dones en situació de violència de gènere al municipi de Lleida amb la finalitat de:
-Crear una estructura sobre violència de gènere amb la participació d’aquelles entitats que treballen dins la Xarxa Local d’Atenció a les Dones Víctimes de Violència. (Pàg. 42 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
12Dispositius de teleassistència amb la finalitat de:
-Intensificar els dispositius de teleassistència com a mesura de protecció a les dones que denuncien maltractaments i la integritat de les quals perilla. (Pàg. 42 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
13Trobada amb el Col·legi de Periodistes de Catalunya de la demarcació de Lleida amb la finalitat de:
-Elaborar una Guia de Bones Pràctiques, dirigida als mitjans de comunicació per evitar el tractament sexista de la informació (en procés de redacció). (Pàg. 46 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
-Redacció de les bases per a la convocatòria d’un premi anual per al millor reportatge o article de gènere. (Pàg. 46 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010).
14Posada en marxa per segon any consecutiu del programa Activa’t al Casal! (en el primer quatrimestre del curs 2006/07 ha tingut una participació d’un miler de persones, majoritàriament dones) amb la finalitat de:
-Potenciar el Casal de la Dona com un espai on les associacions de dones puguin desenvolupar les seves activitats i afavorir la trobada del col·lectiu femení. (Pàg. 52 del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2006-2010
Procés de redacció del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere
L’elaboració d’aquest Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere sorgeix arran de la proposta de resolució que va presentar el grup ICV-EA al Ple extraordinari sobre l’Estat de la Ciutat de juny de 2005 sobre polítiques d’igualtat. En aquest sentit, l’Ajuntament de Lleida va acordar amb els sindicats majoritaris el desplegament del document d’acords anomenat Pacte Social per la Ciutadania. Entre altres compromisos que s’hi estableixen s’hi explicita el de polítiques d’igualtat, enteses aquestes com accions que tendeixen a l’equitat entre dones i homes.
Els treballs del I Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere han estat presentats al Consell Municipal de les Dones, als grups polítics municipals, a les entitats ciutadanes i administracions que conformen l’incipient Observatori Permanent de Polítiques d’Igualtat, i a aquelles entitats i associacions representatives de la ciutat amb la finalitat de sotmetre’ls a un procés de participació social i ciutadana -procés que s’ha dut a terme entre el setembre del 2005 i el juny del 2006- en la recerca del consens bàsic que ha fet possible l'elaboració del pla.