Comunicat de l’EMU sobre el conveni de permuta de 5 parcel·les del Pla de l’Estació
Davant la informació publicada avui pel diari La Mañana, l’Empresa Municipal d’Urbanisme de Lleida, SL fa les següents precisions:
L’Empresa Municipal d’Urbanisme de Lleida, SL (EMU) ha gestionat el conveni de permuta de 5 parcel·les de la Unitat d’Actuació 1 (UA 1), incloses en el Pla de l’Estació, de manera transparent, legal, legítima i en benefici dels interessos de la ciutat. Així ho constata, sense cap vot en contra, l’acta del consell d’administració de l’empresa del 24 de novembre de 2004. Convé recordar que els diferents grups municipals de l’Ajuntament formen part del consell d’administració de l’EMU.
L’Empresa Municipal d’Urbanisme gestiona per encàrrec de l’Ajuntament el desenvolupament urbanístic del Pla de l’Estació que contempla:
· El cobriment de les vies del ferrocarril entre Corts Catalanes i l’estació de ferrocarril
· La construcció de la connexió de l'avinguda de Prat de la Riba amb la carretera de Balaguer amb Corbins.
· La perllongació del carrer Príncep de Viana amb un nou pont damunt el Segre per a vehicles i vianants fins als Camps Elisis
· L’ampliació i remodelació de la plaça del davant de l'estació.
· La urbanització de la vialitat corresponent al barri de Pardinyes (carrer Roger de Llúria i perpendiculars).
· La urbanització i vialitat corresponent als carrers Príncep de Viana, Comtes d'Urgell, Prat de la Riba i les connexions internes del Pla de l’Estació i exteriors a la vialitat existent.
· L’enllaç definitiu dels barris de Pardinyes, Balàfia i Secà de Sant Pere amb el centre de la ciutat.
Amb la construcció del nou pont sobre el riu Segre es permeabelitza la barrera que suposa el riu per enllaçar els esmentats barris amb els de la Bordeta, Cappont i els Magraners.
L’any 2004 el Pla de l’Estació estava bloquejat per un procediment contenciós iniciat per uns particulars. Calia, per tant, trobar una sortida a aquest problema perquè la ciutat aprofites una oportunitat històrica per al seu desenvolupament.
Per aquest motiu, l’EMU va adquirir l’11 d’octubre de 2004, mitjançant conveni de permuta, 5 parcel·les urbanes incloses en la Unitat d’Actuació 1 del Pla Especial de l’Estació de Lleida. En aquella data, el valor de les parcel·les era de 841 €/m2 de sostre.
L’EMU va permutar amb els propietaris de les finques de la UA 1, dos parcel·les de la seva propietat del pla parcial SUR 13 de Pardinyes, que es començava a urbanitzar. El valor de les parcel·les de Pardinyes era aleshores de 541 €/m2 de sostre, segons valoracions que estableix la vigent llei del sòl. L’EMU va liquidar la diferència de valor en metàl·lic d’acord amb el conveni de permuta signat entre les dues parts i aprovat en l’esmentada sessió del seu consell d’administració.
L’EMU ja era propietària d’una part indivisa de la parcel·la que es va adquirir, per la qual cosa tenia preferència a l’hora comprar la resta de la propietat. Evidentment, era adient i convenient que l’EMU adquirís tota la propietat en una zona estratègica per al futur de la ciutat. L’Ajuntament, després de la permuta, va passar a disposar del 3% a l’11,1% de la propietat de la UA 1. Renfe-Adif i EMU es van convertir així en els propietaris majoritaris i pràcticament únics d’aquesta unitat d’actuació imprescindible per desenvolupar el Pla de l’Estació.
El Pla Especial de l’Estació, que desenvolupa urbanísticament més de 111.691 m2 de sostre, es va aprovar definitivament el setembre de 2003. Els propietaris de les finques de la UA 1 les havien adquirit l’any 2001, segons la informació publicada per La Mañana, o sigui, molt abans que les esmentades parcel·les entressin a formar part del Pla Especial.