L'Ajuntament de Lleida assumeix la gestió del Pla Especial de l'Estació
L'alcalde signa a Madrid l'addenda del conveni que amplia la superfície de cobriment de les vies amb 18.000 metres quadrats més
El paer en cap, Àngel Ros, ha dit avui a Madrid que l'afegit del conveni del Pla Especial de l'Estació culmina un procés satisfactori en el qual la presència del tren d'alta velocitat a Lleida "reurbanitza una zona important, integra barris i situa el tren convencional i l'AVE al centre de la ciutat, on arriba totalment cobert; el que abans era la via ara passa a ser un passeig urbà". L'alcalde també ha destacat que la Paeria, amb el nou acord, assumeix la gestió urbanística del Pla Especial per tal d'agilitar l'execució.
Àngel Ros, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, Joaquim Nadal, i el president d’ADIF, Antonio González, han signat aquest migdia l’addenda al conveni per cobrir les vies del ferrocarril fins a l'estació. El paer en cap espera que el projecte es realitzi durant els primers mesos del 2008 perquè "immediatament després" es tirin endavant les noves obres.
El document d'avui -que s'incorpora al conveni del 31 de juliol de 2002- valora en 38 milions d'euros els costos de perllongació del cobriment, la urbanització posterior i la nova passarel·la de vianants de l’estació de Renfe i contempla les inversions que ja estan realitzant les dues administracions -Ajuntament i Ministeri de Foment-, com ara el cobriment actual o el pont de Príncep de Viana.
En aquest sentit, l'ADIF ha avançat el cobriment de les vies fins a Comtes d'Urgell, amb una inversió de més de 14 milions d'euros i la previsió de completar els treballs al febrer del 2008. De la seva banda, la Paeria aporta els gairebé 8 milions d'euros del Pont de Príncep de Viana i l'ampliació del Pont de Corts Catalanes, actualment en execució.
Parc urbà de 33.000 metres quadrats
La nova fase de cobriment de les vies afegeix un espai de 18.000 metres quadrats i de 250 metres de longitud entre Comtes d’Urgell i l’estació. Així, doncs, el parc urbà que es generarà a l'entorn de Prat de la Riba passarà dels 15.000 metres quadrats originals a 33.000, -aproximadament 5 camps de futbol-, el doble de la superfície i de la longitud prevista en el conveni inicial.
L’Ajuntament de Lleida avançarà les obres del parc urbà, amb l’objectiu d’accelerar la urbanització, una vegada ADIF hagi finalitzat l’actual cobriment. Aquest nou espai públic tindrà prop de 1.000 arbres, plantes arbustives, gespa i llacs artificials. Les vies del tren a cel obert són una barrera per al creixement harmònic de la ciutat i destorben el trànsit dels vianants i dels vehicles. La qualitat urbanística de la zona afectada creixerà de manera espectacular. El nou parc, amb un passeig central només per a vianants, i la prolongació de Part de la Riba fins a Pardinyes regeneraran tot el sector.
Amb aquesta addenda s'agilita l'execució del Pla Especial, ja que s'acorda que sigui l'Ajuntament qui assumeixi la gestió de forma directa de tota l'execució. A més, es detallen els tràmits urbanístics necessaris per desenvolupar les quatre unitats d'actuació programades, que sumen en 111.629 m2 de sostre d’edificabilitat (inclòs Viàlia).