ANIMAC 2008: La millor animació torna a Lleida

Del 25 de febrer al 2 de març, Lleida tornarà a acollir el festival ANIMAC. Koji Yamamura, Chris Sheperd o Kazue Monno i Takeshi Nagata (Pika-Pika) seran alguns dels noms d’aquesta 12ª edició que arriba carregada de propostes, tallers i actuacions musicals.

L'Institut Municipal d'Acció Cultural de l'Ajuntament de Lleida i l’ICIC (Institut Català d’Indústries Culturals) de la Generalitat de Catalunya organitzen una nova edició de la Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya ANIMAC. Com cada any aquesta mostra de cinema no competitiva serà el marc ideal per descobrir algunes de les millors produccions de tots els temps. La programació d’enguany reuneix grans figures com Koji Yamamura o Chris Sheperd amb multitud de propostes amb un alt grau d’originalitat (en alguns casos dificilment classificables) com les de Pika-Pika, Cucinema di Genzano, Lorenzo Fonda o Judas Arrieta. El país convidat d'aquest any és el Japó, una de les nacions més prolífiques pel que fa al cinema d'animació. El principal representant nipó a l’ANIMAC 2008 serà Koji Yamamura, realitzador japonès instal·lat en l'elit de l'animació actual com ho demostra la seva nominació als Oscar de 2003 pel curtmetratge “Atama-Yama (Mt. Head)”, pel·lícula guardonada amb el Gran Premi del festival d’Annecy l’any 2004 i amb un premi especial del jurat al festival d'Animació d'Holanda. Yamamura va visionar durant els seus anys d’estudiant curtmetratges procedents de Canadà, Rússia i Europa, especialment els de Ishu Patel, Yury Norsthein o Priit Pärn, tots ells referents dels seus propis treballs. Conegut per desmarcar-se de l’anime japonès més tradicional, Yamamura no va fer el seu ingrés a la indústria des del manga sinó a través de produccions independents. El seu treball, fresc i original, sempre ofereix noves perspectives i visions. Les creacions de Yamamura tenen el sabor infantil de pioners de l'animació japonesa com Tadanari Okamoto i Tadahito Mochinaga, reconeguts per la seva sensibilitat en l'ús dels materials i de les imatges reals animades. Les tècniques que utilitza Yamamura són l'oli, l'escultura i altres dissenys tridimensionals. També utilitza la tècnica 2D que, combinada amb el 3D, produeïx caràcters excèntrics i capritxosos que es poden interpretar com metàfores de la cultura actual. Yamamura destaca per les seves històries de tipus social sense centrar-se en cap lloc ni moment històric concret. També des del Japó arriben, Kazue Monno i Takeshi Nagata, més coneguts com Pika-Pika. Ells ens presentaran un programa d'animació japonesa i realitzaran un taller ple de sorpreses. Us avançem que aquest original dúo nipó utilitza la fotografia de llarga exposició i la tècnica d'animació stop-motion per crear, amb l’ajuda del públic assistent, una fantasia de llums en moviment. Resumint: animació amb llums en temps real. Chris Shepherd és un dels altres grans noms d’aquest ANIMAC 2008. Aquest realitzador britànic internacionalment conegut per les seves sèries de televisió i pel·lícules on combina la imatge real amb l'animació fusiona la comèdia amb comentaris sobre el costat fosc de la naturalesa humana. El seu cinema és provocador, perturbador i summament original. Sheperd treballa a Londres, on va fundar la seva actual companyia, Slinky Pictures. Del seu estudi han sorgit nombrosos anuncis i encàrrecs televisius i els premiats sketches de Stareout per al programa Big Train de la BBC. A més, ha dirigit curts com “Doneu’s Dead”, un fantasmagòric i complex treball sobre desequilibris mentals fabricat amb noves i fascinants tècniques animades. La programació de l’ANIMAC també inclourà els noms de Cucinema, Judas Arrieta, Olaf Ladousse, Lorenzo Fonda y Blu. A més, també es presentarà una retrospectiva sobre el treball del Charles y Ray Eames, un dels tàndems més importants del disseny i l’arquitectura nord-americana del segle XX. Totes aquestes propostes marcades per la seva originalitat configuren una programació diversa i dinàmica que es tradueix en una oferta participativa i oberta a tots els gustos. CUCINEMA DI GENZANO Veure una pel·lícula mentre es menja, menjar mentre es veu una pel·lícula i... menjar-se la pròpia pel·lícula? Amb una mica d'imaginació i uns quants ingredients es pot preparar un film, la seva banda sonora i un menjar típic romà gràcies a Cucinema di Genzano. Aquest grup, nascut a Tnello di Genzano, a la província de Roma l’any 2004, combina l’elaboració de receptes típiques de la zona dels Castelli Romani (particularment de Genzano) amb la passió pel cinema, la pintura, la música i les transformacions dels elements, modificant-los per a noves experiències. Cucinema di Genzano combinen el cinema i la gastronomia d'una forma oberta, experimental i participativa. La proposta tracta de reunir en un mateix lloc i al mateix temps, a un grup indeterminat de gent amb l’objectiu de crear un film, la seva banda sonora i, simultaniament, un deliciós menjar tradicional. És un treball de laboratori, en el que l'espectador participa activament, movent-se i experimentant amb els sentits i els materials. Cucinema és per a tot tipus de públics, de 0 a 99 anys. ELS CAVALLS DE DUSSELDORF d’Olaf Ladousse “Els Cavalls de Dusseldorf” (http://www.myspace.com/lcdd), la banda del belga Olaf Ladousse (http://www.olafladousse.com) arriba a Lleída per actuar al Cafè del Teatre Els seus particulars instruments, els doo rags, estan fabricats a partir d'objectes molt dispars. La majoria d'ells amb un component electrònic, han estat ideats per l'artista, utilitzant les parts sobrants de diferents artefactes, joguines i màquines trobades a les escombraries o rescatats a mercats de segona mà. Telèfons, pistoles làser i moltes altres andròmines resuciten i emeten extranyes sonoritats. Durant el Festival tindrà lloc un taller en el qual explicarà com construir aquesta mena de robots instrumentals. Olaf Ladousse va estudiar disseny industrial a l'Escola Nacional Superior de Creació Industrial “Els Ateliers” de París i a la UNAM de Mèxic. Durant la dècada dels 90, s'instal·la a Madrid i comença a dibuixar per a revistes, fanzines i periòdics. Edita la revista temàtica muda de comic QUÉ SUERTE!, reunint als il·lustradors i dibuixants que coneix per tot el món. L’any 1998 edita un diari d'opinió gràfica, “El Cártel”. Paral·lelament a la seva activitat gràfica, també toca la guitarra amb el grup Solex. LORENZO FONDA Lorenzo Fonda és el director de Megunica (http://www.megunica.org/trailer.php). El film es narra com l'artista urbà i animador Blu, en companyia d'un grup d'amics, fa un viatge per diferents països de Llatinoamèrica: Mèxic, Guatemala, Nicaragua, Costa Rica i Argentina (http://www.megunica.org/traveldiary.php). En el trajecte, Blu coneix les cultures populars de cada país alhora que deixa la seva petjada a través de fantàstics dibuixos que realitza en col·laboració amb artistes o persones de cada localitat, quedant les seves aventures completament documentades. Blu va emergir del moviment del graffiti de Bologna, fins a fer-se un nom en la plàstica italiana. Va Començar basant-se en un estil personal figuratiu. Ell plasma les seves obres d'art a les parets com si fossin murals. Per a això, utilitza les eines tradicionals. El llenguatge que utilitza està estrictament basat en els seus dibuixos: còmics i dibuixos animats, encara que el seu segell més personal són els seus graffiti urbans (www.youtube.com/watch?v=6Jfcpax4Lg). Lorenzo Fonda, conegut amb els sobrenoms cerber, gattocerber o cerberoleso, es presenta com un bon noi italià. Artista polifacètic és director, skater, explorador del ciberespai i un fanàtic de l'art de Blu. A més, va aconseguir que el contractessin a la companyia de producció italiana Mercuri i a la nord-americana Hornet. També ha realitzat campanyes publicitàries per a NIKE i Alfa Romeo entre d’altres. JUDAS ARRIETA Nascut a Hondarribia, Guipúscoa, el 30 de gener de 1971, aquest artista internacional centra la seva temàtica en els dibuixos orientals. Fanàtic des de molt petit de l'intrèpid Mazinguer Z, es va començar a interessar per la cultura asiàtica “per culpa” dels dibuixos animats japonesos. A aquest manga-artista li interessa l'art en totes les seves formes d'expressió. El seu original llenguatge està influït per la iconografia pop asiàtica i el manga, que combina perfectament amb el caràcter xinès. En els seus 12 anys de singladura artística ha passat per Japó, França i Alemanya. En alguns moments de la seva carrera s’ha dedicat de ple a la pintura i, en uns altres, ha realitzat els treballs més diversos. Judas Arrieta, com l’han definit alguna vegada, és un ànima asiàtica atrapada en un cos occidental, però amb el temps, la seva personalitat otaku-nipona ha après a conviure amb la basca, ideant i elaborant projectes des de 1995 fins avui dia (www.mangaartstudio.tk). Judas assistirà a Lleída i elaborarà un mural a la Sala d'Exposicions de la plaça St. Joan. Instal·larà la seva atracció inflable Judas Z a la mateixa plaça i presentarà un cabaret musical al costat de Xabi Erkizia al cafè del Teatre. (http://és.youtube.com/watch?v=17uKnhLGmys). RETROSPECTIVA EAMES Charles i Ray Eames han estat dos dels més importants dissenyadors americans del segle XX. El seu treball va des de l'arquitectura, al disseny de mobles passant pel cinema. La innovació arquitectònica, la difusió de les ciències i el treball cultural era el centre de la seva tasca en una època tan difícil com la de la Guerra Freda. La inspiració d'aquesta parella establerta primer a Nova York i, definitivament, a Los Àngeles, partia d'una premissa bàsica: resoldre les necessitats bàsiques de refugi, confort i coneixement, amb la mirada posada sobre la bellesa i sempre a un preu assequible. Part del seu treball audiovisual es va desenvolupar en l'àmbit del cinema d'animació i això serà el que es mostrarà en el ANIMAC.