Inauguració de l'exposició 'Recull', de Lluís Trepat
Es podrà visitar a la Galeria Cavallers 31-33
La tinenta d'alcalde Montse Parra inaugura aquesta tarda l'exposició de gravats Recull, de Lluís Trepat. La mostra forma part del conjunt d’exposicions que s’inauguren avui en diversos espais de Lleida amb la voluntat d’homenatjar l’artista i que oferiran una panoràmica força complerta del que ha estat la seva producció al llarg de la seva trajectòria. Els altres espais on es podrà contemplar l’obra són: Buró, Museu d’Art de Lleida, 4 Espais d’Art, El Genet Blau i la Delegació Territorial de Cultura de la Generalitat de Catalunya a Lleida.
La Galeria Cavallers presenta un total de 21 gravats de diversa temàtica, entre els quals es pot veure l’antiga estació de Lleida.
Els gravats de Lluís Trepat
La darrera meitat del segle XX ha estat altament qualitativa pel que fa a l’eixamplament de les perspectives del gravat català contemporani. Lluís Trepat és un cas insòlit en aquesta panoràmica. És un aiguafortista expressionista i figuratiu, i va dedicar molta producció a la xilografia i el linogravat, procediments més específics de la seva autoria. El linòleum, que ell executa amb una llibertat extrema, no té precedents, com els que representen el conjunt de la seva obra.
Els primers gravats de Lluís Trepat estan datats de l’any 1952 i representen escenes parisenques. El dibuix mana la composició, d’una ingenuïtat expressiva.
En tornar de París, Trepat s’instal·la a Lleida. L’any 1955 torna a París. Coneix i tracta el pintor Vilacasas. L’abstracció està de moda a París, i té l’oportunitat de tractar-la en viu i en directe. D’ençà del 1955 els gravats de Lluís Trepat palesen aquest interès per l’abstracció.
L’any 1962 Trepat i la seva família s’instal·len a Barcelona. L’arribada a Barcelona coincideix amb el desenvolupament d’una nova perspectiva dominada per l’expressionisme que ja havia practicat a Lleida dins la sèrie de maquinària agrícola i obres públiques. A la sèrie de les “màquines” de 1960, que encara recordaven una voluntat abstracta, segueix un nou període dedicat a les “marines” i els temes portuaris que comencen a aparèixer en les seves pintures. És també d’ençà d’aquests anys 1964-1965 quan comença a practicar el linogravat, del tot adient per representar aquest món cromàtic de platges i onades, de mar i de terra. La planxa del linòleum li permet un format més gran i, lògicament, una lluminositat cromàtica.
L’any 1971 produeix amb Guillem Viladot el llibre "Tonada de la vista, de la dita, de la busca i de la troba", editat l’any 1971 a Agramunt. La proposta textual del poeta volia desmitificar el valor dels substantius, tal com feien els surrealistes. Després Trepat il·lustra el llibre de Viladot "Sopes amb pa torrat". L’any 1977 la col·lecció agramuntina dels llibres de “Lo Pardal” edita els "Poemes de gos", de Josep Vallverdú.
Tot seguit, l’any 1978, realitza tres linòleums per a un altre llibre, Nadal, un crit cap a la llibertat, d’Anton Sala Cornadó. La pràctica del gravat no minva en cap cas en els anys vuitanta i noranta, amb aiguaforts, preferentment, que representen escenes amb figures.
L’any 2006 es formalitza un nou projecte editorial com a il·lustració d’un text poètic de Guillem Viladot: "La masia".
A la inauguració hi assistiran Roser Xandri, directora de la galeria Cavallers 31 33, l'artista Lluís Trepat i el crític d'art Josep Miquel Garcia.