<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/7738>>.

"Laberint", de Dragados-Arnó, guanya el concurs del pàrquing i de reurbanització de Ricard Viñes

L'espai, amb un disseny en forma de laberint, incrementa la superfície per a vianants. El projecte preveu una rotonda enjardinada per regular el trànsit i permetre tots els moviments d’accés al nou pàrquing soterrat de 466 places

L'espai, amb un disseny en forma de laberint, incrementa la superfície per a vianants. El projecte preveu una rotonda enjardinada per regular el trànsit i permetre tots els moviments d’accés al nou pàrquing soterrat de 466 places

L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha presidit la inauguració de l'exposició de les propostes presentades al concurs per renovar la plaça de Ricard Viñes, entre les quals ha resultat guanyadora la UTE Dragados SA i Benito Arnó e Hijos SA. D'acord amb la convocatòria, l'equip redactarà el projecte d’ordenació i de reurbanització, executarà les obres i disposarà de la concessió administrativa sobre el domini públic per construir i explotar l'aparcament. Laberint és el lema d'aquest projecte "emblemàtic de ciutat" i que incideix en un espai que dóna "personalitat pròpia a la Zona Alta de Lleida", ha dit el paer en cap. El Col·legi d'Arquitectes acull la mostra en la qual es poden contemplar les quatre propostes que es van presentar a concurs. En l'acte, l'alcalde ha elogiat la participació d'aquest col·lectiu professional juntament amb la Paeria en un "procés de selecció complex". El paer en cap ha estat acompanyat per la primera tinenta d'alcalde, Marta Camps, i per la presidenta de la demarcació de Lleida del Col·legi d'Arquitectes, Montserrat Giné. L'alcalde ha informat que el ple municipal d'aquest divendres debatrà l'aprovació del veredicte del concurs. Després d'aquest tràmit, l'empresa ja podrà procedir a redactar el projecte executiu. Així mateix, el paer en cap ha anunciat que es constituirà una comissió ciutadana de seguiment integrada per veïns i comerciants de la zona i per representants dels grups polítics. El disseny de Laberint és obra de l’arquitecta italiana establerta a Barcelona Benedetta Tagliabue. La proposta preveu la construcció d’un aparcament de 3 plantes i 466 places, la construcció d’una rotonda enjardinada a la cruïlla de Rovira Roure i Balmes amb Prat de la Riba, la reordenació del primer tram dels carrers Martin Ruano i Doctor Fleming i l’execució d’una nova plaça amb diversos espais verds, amb gespa, arbustos i arbres en forma de laberint i marcant diversos recorreguts per a vianants i per a la celebració d'activitats lúdiques i d’oci. Més espais d’ús públic que a la cruïlla actual En total està previst que es reurbanitzin un total de 8.900 metres quadrats de superfície, entre la nova plaça, els dos carrers que es reordenaran i la rotonda de regulació del trànsit, el que permetrà recuperar gairebé 4.000 metres quadrats de superfície per als vianants en relació a la plaça actual. D’acord amb la proposta d’adjudicació, en el projecte constructiu d’urbanització s’inclouran els estudis de trànsit i mobilitat global, que concretaran l’estructura definitiva dels carrers Martin Ruano i Dr. Fleming, partint d’un model de trànsit mixt i adaptat a les necessitats reals de la zona, de tal manera que l’espai de circulació de vehicles es limitarà a un màxim de dos carrils a Martín Ruano i amb una major tendència a la vianalització a Dr. Fleming. Incorporació dels suggeriments tècnics del jurat La proposta guanyadora, que ha introduït diverses modificacions de caire tècnic després dels suggeriments que va realitzar el jurat designat per avaluar el disseny i la funcionalitat de les candidates, aposta per un disseny en planta en forma de trapezi que manté la forma de laberint. La nova planificació "s’ha ajustat a les recomanacions del jurat a l’estar d’acord en que les possibilitat d’ús es multipliquen en un espai més pla, però també es deixa una petita part enjardinada per protegir els espais del trànsit i per tal que aporti ombra", segons els autors del projecte. Així mateix, es proposa diferenciar a la pavimentació els diferents llocs de pas i d’estància per crear un espai de caràcter més domèstic, d’acord amb les explicacions tècniques ofertes pel gabinet d’Arquitectura Miralles Tagliabue EMBT. L’important volum de trànsit a la zona es regula a través de la construcció d’una rotonda, que facilitarà tant els moviments d’entrada i sortida al pàrquing subterrani, així com la reordenació del trànsit dels carrers adjacents. Els accessos a l’aparcament, que tindrà tres plantes i una capacitat de 466 places, estaran integrats en la plaça i més propers al carrer Balmes. El pressupost de construcció del pàrquing incloent obra civil, instal·lacions i serveis afectats és 8,3 milions d’euros. El termini de construcció de l’aparcament és de 18 mesos. Al plec es fixa que el projecte bàsic de reurbanització de la plaça s’haurà de realitzar dins de tres mesos després de la formalització del contracte, i el projecte executiu, fins a sis mesos a partir de la presentación del bàsic. Les obres de reurbanització i de l'aparcament començaran trenta dies després del vistiplau del projecte executiu per part de la Paeria. La Mesa de Contractació de l’Ajuntament ha resolt declarar la inadmissió de l’altra proposta que havia superar la primera fase del concurs i ha exclòs l’oferta presentada per la UTE Saba-Acsa Sorigué SA, per incompliment de la clàusula 1 del plec de clàusules jurídiques, econòmiques i tècniques que regeixen el contracte, en tant en quant no s’ofereix el nombre mínim de places i de plantes d’aparcament que es requeria, que era de tres plantes soterrani, amb un nombre de places aproximat de 450 places. Disseny plaça Tot el disseny de la plaça està basat en el joc de l’espai verd en forma de laberint conformant espais d’usos d’oci, de jocs infantils, de passeig, bancs, etc. La rotonda està dissenyada amb una plantació verda conformant un suau montícul amb forma de laberint i composat amb una combinació de vegetació i paviment de maons. Gairebé 45.000 vehicles al dia a la cruïlla De l’estudi de la regulació del trànsit encarregat per l’Ajuntament a l’entorn de la plaça, s’extreu que en aquest punt es registra un volum elevat de trànsit, un dels més elevats de la ciutat. Totes les entrades sumen un total de 44.700 vehicles al dia (13.400 per Balmes, 12.300 per Prat de la Riba, 8.700 per Rovira Roure, 4.300 per Fleming i 6.000 per Bisbe Ruano). Així mateix, es constata com una de les zones amb més activitat peatonal, amb una mitjana de pas de 25.000 vianants cada dia. A més, l’estudi que va fer l’Ajuntament de Lleida reflecteix que s’utilitzen molt més els passos de vianants de Balmes, Prat de la Riba i Alcalde Rovira Roure que no pas els de Bisbe Ruano i Fleming. La circulació rodada està correctament solucionada amb una rotonda en la intersecció de Prat de la Riba amb Rovira Roure i Balmes. L’accessibilitat a l’aparcament es realitza mitjançant dos accessos verticals (escales i rampes) en punts pràcticament simètrics de la plaça i l’accés rodat d’entrada a l’aparcament és favorable des de la rotonda des de qualsevol dels vials (Balmes, Prat de la Riba, Rovira Roure). Carrers amb paviment al mateix nivell Els paviments de la plaça estaran formats per una combinació de bandes de formigó i/o asfalt in situ i de pedra natural. En la zona de jocs infantils es preveu sauló. En els carrers Fleming i Martín Ruano el paviment és previst amb una combinació de formigó i pedra natural i s’urbanitzaran amb una plataforma al mateix nivell, en el primer tram d’ambdós carrers (fins a Magí Morera i fins a Torres de Sanui, respectivament), de tal manera que permetran guanyar nous espais preferentment per a vianants, però compatibilitzant-ho amb el pas limitat de vehicles i de transport públic. Mobiliari i enllumenat Entre el mobiliari urbà que hi anirà a la plaça cal destacar bancs, fonts, papereres, jocs infantils i marquesines. La il·luminació està prevista de dos tipus: unes línies que sortiran de l’element escultòric de la rotonda i fanals/bàculs de 8 metres d’alçada de disseny específic en plaça i carrers. En la rotonda es projecta un element escultòric de 7 metres d’alçada i prop de 2 metres de projecció en planta que serveix d’element de referència, punt de llum i connexió lluminosa amb la plaça.