ANIMAC 2025: una edició per redescobrir el regne animal a través de l'animació
La 29a Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya proposa una edició que explora la connexió entre humans i animals amb el lema “We, Animals”. Amb un collage satíric i visualment sorprenent, el cartell d’ANIMAC 2025, obra de Rocío Álvarez, imagina un futur compartit entre espècies.
La 29a Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, ANIMAC, organitzada per l’Ajuntament de Lleida, que tindrà lloc a Lleida del 20 al 23 de febrer de 2025, proposa enguany una mirada profunda sobre la nostra connexió amb el regne animal amb el lema We, Animals. Aquesta edició vol reflexionar sobre com els humans ens estem apropant als animals en diferents àmbits, i de quina manera el cinema d’animació ajuda a entendre i representar aquesta relació, cada cop més conscient i respectuosa amb la natura.
Carolina López, directora d’ANIMAC, destaca: “L'animació ha estat una plataforma excepcional per explorar la complexa relació que tenim amb els animals, des de personatges clàssics com Mickey Mouse fins a històries contemporànies que ens conviden a reflexionar sobre la biodiversitat i el respecte pel planeta que compartim.” Amb exemples que van des de les representacions clàssiques i antropomòrfiques fins a les narratives més modernes, ANIMAC 2025 explorarà les múltiples formes en què els animals són protagonistes i aliats en l’imaginari animat.
La programació d’aquesta edició oferirà una selecció de pel·lícules que no només ens faran gaudir, sinó que també ens permetran reflexionar sobre el rol dels animals en el nostre món i sobre com les seves històries reflecteixen els nostres propis valors i responsabilitats. “Amb aquesta nova edició, volem destacar també el treball d’artistes independents que, amb una visió innovadora, han estat pioners en representar els animals d'una manera que transcendeix els estereotips tradicionals,” afegeix López.
La temàtica també es reflecteix en el cartell d’ANIMAC 2025, obra de la il·lustradora i animadora Rocío Álvarez, qui defineix el seu treball com “un conjunt de faules en miniatura, una espècie d’àlbum de cromos vintage que evoca també el mur d’una coneguda xarxa social”. En l’escena central del cartell, destaca la figura d’una dona que simbolitza la humanitat, oscil·lant entre el seu costat mamífer, criant, i el seu vessant cibernètic amb un implant robòtic que l’ajuda a gestionar el seu inseparable mòbil.
El cartell inclou també escenes satíriques que imaginen un futur on els humans i els animals es fusionen amb les conseqüències de l’impacte ambiental i el canvi climàtic. “Hi trobem, per exemple, un ximpanzé amb un vestit isotèrmic, una aranya que teixeix llana per a ús humà o unes formigues transportant trossos de xip en la seva interminable filera. I un dels meus preferits: la panerola turista amb maletes de quatre rodes”, comenta Álvarez, qui descriu la seva creació com una “reflexió sobre el paper dels humans com a animals i dels animals com a éssers adaptats al nostre món artificial”.
Gràficament, Álvarez ha optat per un estil retro-futurista, utilitzant pintura, collage i eines d’intel·ligència artificial per dotar el cartell d’una nova tridimensionalitat. “He experimentat amb textures i materials que fan que els personatges semblin escultures de plastilina o ferro oxidat, aportant un diàleg visual entre tradició i innovació.” Aquesta col·laboració amb l’artista Saponiak ha estat clau per explorar noves formes de creació artística.
El cartell d’ANIMAC 2025 és, per tant, un reflex perfecte del lema We, Animals i de l’esperit d’aquesta edició: explorar el diàleg entre humans, animals i tecnologia des d’una mirada crítica, creativa i amb consciència ambiental.
Més de 700 films
ANIMAC ha rebut un total de 721 films en convocatòria oberta per a l'edició del 2025. Aquestes produccions provenen d'un total de 71 països, d'entre els quals destaca l'elevat nombre d'origen francès amb 171 pel·lícules, per darrere es troben Espanya (70), Regne Unit (39), Estats Units (34), Alemanya (31) i el Canadà (34). Cal destacar l'increment significatiu en el nombre de films rebuts, 159 més, respecte a l'any anterior i també dels països de procedència, que va ser de 562 pel·lícules de 53 països.
Malgrat els profunds canvis que viu el sector de l'animació, la vessant més creativa i independent continua destacant com una forma d'expressió artística clau per a directors i artistes d'arreu. Una prova d'això és la creativitat que cada any es reflecteix en les obres seleccionades a ANIMAC, consolidant esdeveniments com aquest espais imprescindibles per a l'animació d'autor.
Pel que fa als curts procedents d'escoles d'animació, enguany la xifra se situa en els 283, la qual cosa suposa gairebé un 40% del total de films presentats. Una dada que posa de manifest el paper destacat d'ANIMAC en el descobriment de nous talents i en oferir-se als més joves com a plataforma per projectar els seus primers treballs en el camp de l'animació.
D'altra banda, fins al 13 de desembre estan obertes al web de la Mostra les inscripcions Pro (apartat professional d’Animac) que engloba:
- Incubator, l’espai en el qual es presenten projectes en desenvolupament davant d'un panell d’experts per ajudar-los a créixer.
- Animacrea, un espai obert a tothom on les escoles d’animació i universitats presenten tallers i activitats,.
- Animac Campus, la secció dedicada als estudiants de cinema i animació.
- Acreditacions per a professionals del sector i empreses.