Cloenda de l’Agenda 21 escolar amb un centenar d’alumnes de secundària a la Mitjana
La celebració ha inclòs una Fira de projectes ambientals que han elaborat els centres educatius i que ha explicat l’alumnat. També s’han fet tallers d’estudi de la biodiversitat de la Mitjana.
La celebració ha inclòs una Fira de projectes ambientals que han elaborat els centres educatius i que ha explicat l’alumnat. També s’han fet tallers d’estudi de la biodiversitat de la Mitjana.
Més d’un centenar d’alumnes de secundària de deu centres educatius de Lleida han participat aquest dimecres al matí en l’acte de cloenda de l’Agenda 21 Escolar, que s’ha fet al Parc de la Mitjana. Fa disset anys que la Paeria duu a terme aquest programa per promoure l’educació ambiental i la conscienciació per la sostenibilitat a les escoles de la ciutat.
La jornada ha arrencat amb la Fira de Projectes Ambientals, on l’alumnat i l’equip de docent han presentat els seus respectius projectes mediambientals, que enguany s’han centrat en la protecció i l’increment de la biodiversitat com a garant dels ecosistemes i la vida. Els deu centres han compartit les seves experiències, amb un estand fet amb materials i construccions de les seves iniciatives. En aquest entorn, compartit amb la resta de col·legis, s’han vist l’enginy i esforç realitzat durant el curs escolar.
Els centres que han pres part de la Fira han estat: l’INS Castell dels Templers (Caixes niu), INS Escola del Treball (Educació ambiental i realitat virtual), INS La Mitjana (Consciència ecològica), INS Guindàvols (Guindàvols en verd), INS Maria Rúbies (Boc’n’roll i Green Team), INS Samuel Gili i Gaya (Som natura?), INS Josep Lladonosa (l’hort del Lladonosa), Col·legi Lestonnac (Reduïm el consum elèctric a la nostra escola), Col·legi Episcopal (Construcció d’hotels d’insectes per minimitzar el declivi dels pol·linitzadors) i el Col·legi Santa Anna (La qualitat de l’aigua. Depuració i potabilització).
A més d’aquest intercanvi d’experiències, alumnes del Guindàvols han fet una performance per conscienciar sobre la sostenibilitat centrada en la moda i el consum de roba. Igualment, alumnes del Gili i Gaya han interpretat una peça musical sobre l’emergència climàtica. En paral·lel, l’alumnat i docents han votat les tres propostes de nou logotip de l’Agenda21 Escolar, que a partir del curs vinent s’anomenarà “Escoles Sostenibles de Lleida”.
Seguidament, s’han dut a terme tallers formatius sobre la biodiversitat i el seu estudi, on s’ha fet l’anellament dels polls a les caixes niu, la caracterització d'una parcel·la forestal, l’estudi de macroinvertebrats aquàtics i de captura i observació d'artròpodes.
L’acte de cloenda de l’Agenda21 Escolar 22/23 ha finalitzat amb la tradicional entrega de diplomes a cada centre i l’alliberament d’un esplugabous (Bubulcus Ibis) recuperat del Centre de Fauna de Vallcalent.
L’Agenda 21 escolar incorpora una línia de treball de renaturalització de patis escolars i sensibilització sobre el coneixement i cura de la biodiversitat urbana que s’emmarca dins el projecte URBAN- NAT Adaptació al canvi climàtic i millora de la biodiversitat de Lleida, que s’emmarca en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per Fons Next Generation de la Unió Europea. Aquestes subvencions estan convocades a través de la Fundació Biodiversitat, del Ministeri de Transició Ecològica, que pretenen fomentar actuacions dirigides a la renaturalització i resiliència de les ciutats, per fer front al canvi climàtic.