El director Barry JC Purves, Premi Animation Master d’Animac 2024
El creador britànic rebrà el guardó en la 28a Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya que se celebrarà a Lleida del 15 al 18 de febrer de 2024
Animac programarà una retrospectiva amb les seves obres, la més completa mai feta
El creador britànic rebrà el guardó en la 28a Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya que se celebrarà a Lleida del 15 al 18 de febrer de 2024
Animac programarà una retrospectiva amb les seves obres, la més completa mai feta
La 28a edició d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que organitza l’Ajuntament de Lleida del 15 al 18 de febrer de 2024, concedeix el Premi Animation Master a Barry JC Purves (Regne Unit, 1955), director, animador i guionista nominat als premis Oscar i BAFTA que combina, amb mestratge i un coneixement profund, l’animació més personal amb la direcció escènica per a teatre. Les seves pel·lícules, molt teatralitzades i sovint polèmiques, han guanyat més de setanta premis arreu del món i es podran veure a Lleida en una extensa retrospectiva que Animac dedicarà al creador britànic, la més completa feta mai. A més, Purves impartirà un taller per als alumnes d’animació de l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol.
En una edició dedicada a la diversitat, és un honor rebre a l’Animac aquest mestre de l’stop motion més artesanal, amb una llarga trajectòria al món de l’animació, que tracta en les seves pel·lícules temes molt íntims amb una sensibilitat exquisida i que va ser un dels primers animadors que, de manera oberta, va tractar l’homosexualitat en el seu film “Achilles” (Regne Unit, 1995). Els extraordinaris titelles, manufacturats per Mackinnon and Saunders, en els films de Purves adquireixen una humanitat sense precedents.
El mestratge de Purves ha estat reconegut amb nombrosos premis entre els quals destaca el prestigiós Cristal d’Honor en la darrera edició del Festival d’Annecy. Ha publicat dos llibres sobre la tècnica d’animació stop motion, és doctor honoris causa per la Universitat de Staffordshire i va rebre el Premi John Owens de la Universitat de Manchester. Com a referent ineludible de l’animació, va treballar en les fases inicials de dos importants produccions de Hollywood: “Mars Attacks!” (Estats Units, 1996) de Tim Burton i “King Kong” (Estats Units, 2005) de Peter Jackson.
La seva filmografia més personal està composta per les pel·lícules “Next” (Regne Unit, 1989) les obres completes de Shakespeare en cinc minuts; “Screen Play” (Regne Unit, 1992) la història de Willow Pattern explicada a través de Kabuki, nominada a millor curtmetratge d’animació als premis Oscar de 1993; “Rigoletto” (Regne Unit, 1993) una versió de l’òpera de Verdi; “Achilles” (Regne Unit, 1995), un retrat molt adult de la Ilíada; “Gilbert and Sullivan” (Regne Unit, 1998) utilitzant les seves paraules i música per tornar a explicar la seva tempestuosa relació; “Hamilton Mattress” (Regne Unit, 2001) una pel·lícula sobre l'intent d'un os formiguer de sobreviure al món corrupte de l'espectacle; “Plume” (Regne Unit, 2010); “Tchaikovsky” (Moscou, 2012) una elegia utilitzant la música de Txaikovski i peces del seu diari i cartes, i “No Ordinary Joe” (Regne Unit, 2021), inspirada en la vida de Marion Barbara “Joe” Carstairs, el film explora la relació més extraordinària i llarga entre una atrevida i vistosa lesbiana i Toddie, el jove que va ser l’amor de la seva vida i que va resultar ser un pulcre i petit titella de mà.
A més dels seus films més personals, Purves ha participat, principalment a través de l’estudi d’animació Cosgrove Hall, en les millors sèries britàniques d’animació de titelles i programes infantils per a canals de televisió com ara la BBC i Channel Four. Entre aquests treballs, destaquen “Rainbow” (1972-1997), “Chorlton and the Wheelies” (1979), “The Pied Piper of Hamelin” (1980), “The Wind in the Willows” (1981-1986), “Rupert Bear” (2007), “Postman Pat” (2005-2007), “Bob the Builder” (“Bob, el manetes”) (2011) i “The Sound Collector” (2023), sigui com a animador o director.
Animac 2024 “Diversity”
Animac tindrà com a temàtica la diversitat al cinema animat sota el lema “Diversity”. En els darrers anys la indústria del cinema d’animació està fent passos cap a una major diversitat en termes de veus, històries i personatges. Els estudis han reconegut la importància de reflectir la riquesa d'experiències humanes, representant no només diverses cultures, sinó també una varietat d'identitats de gènere, orientacions sexuals i habilitats físiques i cognitives.
La diversitat serà el leitmotiv d’una programació que s’anunciarà més endavant per rebre a Lleida el millor del cinema d’animació amb sessions monogràfiques i retrospectives, a més d’una acurada selecció de curtmetratges i llargmetratges de recent creació d’arreu del món, conferències i masterclasses per a tot tipus de públic.
A més d’estar present la temàtica de la diversitat en els films, la pròxima edició d’Animac s’obre a integrar col·lectius que fa anys que treballen i reivindiquen la inclusió des de diferents vessants. Els espais estaran adaptats, hi haurà un Punt Lila, i es programaran sessions relaxades pensades per a persones amb necessitats especials, entre altres novetats.