El dispositiu d’acollida per a persones transeünts en campanya agrària atén 1.121 usuaris i usuàries
Un total de 960 persones han utilitzat els serveis al pavelló 3 i 109 s’han allotjat als pisos gestionats per l’Empresa Municipal d’Agenda Urbana, que estan en servei fins al dia 27 de setembre. El nombre de persones acollides ha augmentat prop d’un 17% respecte al passat estiu. El tinent d’alcalde Carlos Enjuanes destaca que, dins el nou model d’inclusió, es treballa per millorar l’espai que acull el dispositiu per a persones transeünts i licitar el futur centre d’acollida per a persones temporeres.
El dispositiu d’acollida per a persones transeünts en campanya agrària ha acollit 1.121 persones fins a la data de tancament, el 31 d’agost, d’un dels dos recursos que s’ofereixen, el pavelló 3 dels Camps Elisis. Això és prop d’un 17% més que l’estiu passat, quan es van acollir 935 persones, i gairebé el doble que el 2022. Els setze pisos de l’EMAU continuen funcionant fins al dia 27 de setembre. El tinent d’alcalde Carlos Enjuanes ha destacat que la Paeria treballa per implementar, l’estiu vinent, noves mesures en el marc del nou model d’inclusió, com són la millora de l’espai que acull el dispositiu per a persones transeünts i la licitació del futur centre d’acollida per a persones temporeres.
Pel que fa a persones temporeres, Enjuanes ha explicat que el centre d’acollida per a persones temporeres projectat permetrà “alliberar pisos que estan reservats durant tot l’any exclusivament per a la campanya agrícola”, de manera que “es podrien utilitzar per a altres usos socials”. En una atenció als mitjans per valorar el dispositiu d’acollida, Enjuanes també s’ha referit al pavelló, indicant que es treballa per millorar les condicions d’allotjament i alhora per continuar perfilant els perfils de les persones usuàries, com ja s’ha fet.
De les 1.121 persones usuàries del dispositiu d’acollida, 960 han pernoctat al pavelló 3. Fins al moment, 109 s’han allotjat als pisos gestionats per l’Empresa Municipal d’Agenda Urbana, que encara estan en funcionament.
Des de l’obertura dels recursos, s’han acumulat 7.351 pernoctacions, s’han realitzat 2.143 atencions socials, 204 atencions laborals i s’han utilitzat 3.734 serveis de dutxa i consigna. El balanç d’altres serveis que també s’ofereixen en el marc del dispositiu indica que s’han realitzat 1.159 serveis d’autobugaderia i 279 de barberia. En total, s’han ofert un centenar de places al pavelló 3 i una norantena més en pisos.
Pel que fa als pisos, quinze dels quals estan destinats a homes i 1 a dones, els han utilitzat 101 homes i 8 dones. Aquest servei es valora molt positivament, ja que permet a les persones que es troben en actiu tenir un recurs permanent d’allotjament mentre es troben a la ciutat. Aquest allotjament té un cost de 5 euros la nit i es requereix una fiança retornable.
Cal recordar que els serveis que s’ofereixen al pavelló tenen l’objectiu d’ajudar les persones que arriben en situació de trànsit a Lleida en recerca de feina o sense documentació administrativa per treballar puguin situar-se, així com fer la recerca de feina i possibles alternatives amb el suport per poder tenir cobertes les seves necessitats bàsiques (allotjament, alimentàries, suport social, sanitari, laboral...).
Perfil de persones usuàries
Pel que fa als perfils de les persones ateses al dispositiu municipal, cal destacar que la majoria de les persones arriben a Lleida no és el primer cop que venen a fer campanya al Segrià. Aquest any, han passat pel dispositiu persones provinents de 27 nacionalitats diferents. La mitjana de la població atesa és de 35 anys, essent la persona més jove de 18 anys i la més gran, de 72.
Pel que fa a la temporalitat, l’arribada al dispositiu ha estat constant durant l’estiu fins a la segona setmana d’agost, en què s’ha registrat un notable descens.
En general, el dispositiu ha funcionat amb normalitat, sense registrar incidències destacables. Hi ha treballat una vintena de persones, entre elles, professionals de treball social, educació social, mediació, integració social, seguretat i auxiliars d’administració.
El funcionament del dispositiu d’acollida ha estat gestionat per Sant Joan de Déu, que ha treballat de manera coordinada amb l’Ajuntament de Lleida. A més, compta amb el suport i la col·laboració de la Diputació de Lleida i el Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC). Així mateix, durant aquesta campanya s’ha continuat treballant amb el suport de Comissions Obreres (CCOO), Confederació General de Treballadors (CGT) i la Unió General de Treballadors (UGT), per tal d’oferir informació i orientació respecte a la contractació laboral, entre d’altres.