El jurat del premi Batec concedeix el primer premi ex aequo a l’escola Parc del Saladar d’Alcarràs i el col·legi Maristes Montserrat de Lleida.

El jurat del premi Batec concedeix el primer premi ex aequo a l’escola Parc del Saladar d’Alcarràs i el col·legi Maristes Montserrat de Lleida

El jurat ha concedit l’accèssit a l’Escola Jaume Miret de Soses

El jurat ha concedit l’accèssit a l’Escola Jaume Miret de Soses

L’Ajuntament de Lleida ha lliurat avui al Saló de Sessions el 21è Premi Batec a la innovació educativa per a la transformació social, que ha concedit el primer premi ex aequo a un treball del Col·legi Maristes Montserrat de Lleida i a un projecte de l’Escola Parc del Saladar d’Alcarràs. El jurat ha fet públic aquest migdia el veredicte que, d’acord amb les bases del guardó, ha concedit un accèssit a l’Escola Jaume Miret de Soses.

El regidor de Joventut, Educació i Ocupació, Xavi Blanco, ha presidit l’acte de lliurament del 21è Premi Batec, acompanyat del president del jurat del Premi Batec, Joan Mateo, i de la Responsable Coordinadora d’Educació i secretària del jurat, Marta Alegret. El regidor ha destacat l’elevat nivell de les obres presentades a l’edició d’enguany i ha remarcat la importància d’arribar a 21 edicions, un fet que demostra l’arrelament d’aquest guardó i la seva consolidació, amb l’enfocament donat en l’anterior edició, adreçat a centres educatius amb projectes comunitaris que contribueixin a la innovació educativa per a la transformació social.

“Des de l’Ajuntament volem posar en valor, donar reconeixement social i impuls a les experiències consolidades i/o als projectes educatius en curs, que s’implementin dins dels centres educatius i alhora es projectin amb una mirada comunitària cap a l’entorn”, ha explicat el responsable d’Educació de la Paeria.

Després de valorar aquelles experiències o projectes que puguin esdevenir motor de canvi i de transformació social i puguin ser inspiradores i transferibles per a la resta de centres educatius, el jurat ha considerat concedir enguany un primer premi ex aequo. El primer dels treballs reconeguts ha estat “Ludificació i tecnologies digitals a Alcarràs: impulsant els ODS per a la transformació social i comunitària”, de l’Escola Parc del Saladar d’Alcarràs. També ha compartit premi “La cooperativa de l’alumnat de PFI”, realitzat pel Col·legi Maristes Montserrat de Lleida. L’Escola Jaume Miret de Soses ha obtingut l'accèssit amb el treball “Setmana de la sostenibilitat a l’Escola Jaume Miret”.

La temàtica dels treballs presentats ha estat basada en diferents eixos estratègics com els objectius de desenvolupament sostenibles de l’Agenda 2030, la coeducació, l’educació intercultural, migració i diversitat cultural, tecnologies i transformació social i escola i entorn, principalment. 

  • El projecte “Ludificació i tecnologies digitals a Alcarràs: impulsant els ODS per a la transformació social i comunitària” ha estat un procés actiu d’aprenentatge, on la ludificació i les tecnologies digitals han estat el motor que ha potenciat la seva motivació i participació. Un dels èxits més destacats d’aquest projecte ha estat la seva capacitat per vincular els ODS amb la comunitat local d’Alcarràs, amb la creació de solucions concretes per a problemes detectats al municipi. Ha esdevingut un motor de canvi dins del centre i la comunitat. Aquesta experiència ha mostrat com l’escola pot ser un agent actiu en la transformació social, inspirant als alumnes a ser ciutadans compromesos amb la sostenibilitat i la justícia social. 
  • El projecte “La cooperativa de l’alumnat de PFI” ha estat dissenyat i implementat pel professorat de l’equip PFI del centre, amb l'objectiu de fomentar el moviment i l’accés a oportunitats laborals de la ciutat de Lleida als/les joves de La Mariola participants en el programa de formació i inserció. Aquest projecte s'alinea amb els objectius de transformació social i educativa que es promouen al centre i ha estat una experiència educativa rellevant per a la comunitat escolar. No només s'ha consolidat com una activitat educativa de gran impacte, sinó que ha esdevingut una eina poderosa per fomentar valors essencials com la democràcia, la cooperació i la responsabilitat entre l'alumnat. 
  • La “Setmana de la sostenibilitat a l’Escola Jaume Miret” ha estat planificada des de la sensibilitat i la consciència de promoure la ciutadania democràtica i la consciència global i amb la voluntat d’educar persones. Els 4 grans eixos de treball per la planificació d’aquest projecte han estat: l’aprenentatge basat en projectes, els objectius de desenvolupament sostenible, l’aprenentatge servei i el municipi i l’entorn com a ecosistema educatiu.

El jurat l’han integrat persones rellevants del món educatiu català com Francesc Blanch, mestres i cap de secció de serveis educatius i formació permanent dels serveis territorials d’Educació a Lleida, Sofia Isus, Doctora en Ciències de l’Educació i professora de la Universitat de Lleida, Joan Mateo, catedràtic de Medició i Avaluació Educativa de la Universitat de Barcelona, Fidel Molina, catedràtic de Sociologia de la Universitat de Lleida, Joaquim Prats, doctor en Història Moderna i Catedràtic de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona, Neus Vila, Doctora en Filologia Hispània per la Universitat de Barcelona i Maite Codina, mestra i directora d’escola. La secretària del jurat ha estat enguany Marta Alegret, responsable coordinadora de la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Lleida.

L'acte de lliurament ha comptat també amb la presència de les regidores Anna Florista, Anna Costa i Neus Caufapé.