L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, acompanyat de la regidora de Comunitat, Persones i Agenda 2030, Maryama Sall, durant la visita a les instal·lacions del Pla Iglú

El Pla Iglú ha permès atendre 442 persones vulnerables, des de la seva activació el passat mes de novembre

El servei manté millores com la substitució d’hamaques per llits, l’oferiment d’un àpat complet per sopar i l’avançament de l’horari d’obertura a les 18 h. En paral·lel, també està operatiu el recurs de l’Alberg Jericó per aquelles persones que es detecten especialment vulnerables, principalment dones o persones amb malalties

L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, acompanyat de la regidora de Comunitat, Persones i Agenda 2030, Maryama Sall, ha visitat aquesta setmana les instal·lacions del Pla Iglú per tal de fer seguiment de primera mà sobre el funcionament d’aquest servei.

Des de l’inici de Pla Iglú, el 2 de novembre, els serveis d’inclusió social de l’Ajuntament de Lleida han donat cobertura i atenció a 442 persones, en total. En un dels moments àlgids de fred, el  passat dia 20 de gener, amb el descens sever de temperatures, es va poder atendre 186 persones diferents, 21 de les quals eren dones. Tot  i així, l’afluència mitjana si tenim en compte tot el Pla Iglú és de 74,4 persones per nit entre el pavelló i les places que es deriven a Jericó.

El paer en cap Miquel Pueyo ha puntualitzat que “les persones usuàries del Pla Iglú són una realitat que nit rere nit la Paeria gestiona, ni que sigui de manera provisional, amb els recursos que té i que la ciutat s’ha de comprometre a afrontar d’una manera objectiva i solidària” i ha afegit que “imaginar totes aquestes persones dormint al carrer, cada nit, a l’hivern, a Lleida, és una alternativa immoral i inacceptable”.

Aquest hivern, l’Ajuntament de Lleida va iniciar el Pla Iglú el passat 2 de novembre, al Pavelló 3 de Fira de Lleida, amb capacitat de pernoctació per a 100 persones, que s’hi poden refugiar del rigor de les temperatures de l’hivern a la ciutat de Lleida. Els i les professionals que atenen les persones usuàries del Pla Iglú pertanyen a Sant Joan de Déu de les Terres de Lleida, coordinades des de l’Àrea d’Inclusió de l’Ajuntament de Lleida, i l’alcalde i la regidora han tingut l’oportunitat de conèixer com es desenvolupa la seva tasca.

El Pla Iglú actual manté les millores realitzades en l’edició passada, amb la substitució d’hamaques per llits, l’oferiment d’un àpat complet per sopar i l’avançament de l’horari d’obertura del recurs, que ara obre a les 18 h fins a les 9 h el matí  de l’endemà.  Els usuaris també disposen de servei de consigna, autobugaderia i d’una oficina d'atenció social dirigida als usuaris i usuàries acollides al Pla Iglú al Centre Cívic del Centre Històric.

En paral·lel a tota la logística del Pla Iglú també està operatiu el recurs de l’Alberg Jericó per aquelles persones que es detecten especialment vulnerables (dones, menors de 21 anys, majors de 65 anys i/o amb evidències de patir una malaltia o discapacitat).

Els serveis que s’ofereixen a les persones que s’acullen al Pla Iglú són:

  • Atenció, entrevistes i acompanyament amb treballadores socials i educadores per valorar la situació personal de cada usuari/ària, determinar quines són les seves necessitats, establir plans de treball per millorar la seva autonomia i la seva situació i concretar quin ús pot fer dels recursos.
  • Dutxes i consigna
  • Pernoctació amb llits
  • Àpats d’esmorzar i sopar
  • Autobugaderia per a roba personal
  • Atenció socioeducativa al carrer amb educadors/es socials que fan seguiment, intervenció educativa i acompanyament als recursos a aquelles persones que pernocten al carrer o viuen en infrahabitatges
  • Equip PSI social per al tractament de persones amb trastorn mental sever que pernocten al carrer.

El Pla Iglú es posa en marxa per prevenir les conseqüències que el fred pugui tenir en la població amb pocs recursos, ja siguin persones de pas  o residents a Lleida, en situació precària pel que fa a habitatge. També ofereix els recursos necessaris per a cada situació de necessitat que es plantegi a conseqüència del fred, de manera que aquesta població no pateixi les seves conseqüències i rebi l’atenció adient.

A més, pretén generar mecanismes d’adhesió a plans de treball socioeducatius que permetin la sortida de la situació de sensellarisme.

La gestió i els recursos humans, la direcció, la coordinació, l’organització i el funcionament del Pla Iglú són responsabilitat exclusiva de l’Ajuntament de Lleida, en coordinació amb els Mossos d’Esquadra. Per a la gestió operativa del pavelló de Fira 3 es compta amb l’entitat Sant Joan de Déu, adjudicatària del contracte que aporta el material i els professionals necessaris per al correcte desenvolupament del servei. A aquests professionals, cal sumar el personal de l’Alberg Jericó que realitza l’acollida i l’atenció a les persones més vulnerables.

Els estadis del Pla Iglú:

El Pla Iglú preveu dues actuacions coordinades i paral·leles:

Situació 1 – Iglú: S’activa quan la previsió meteorològica preveu temperatures nocturnes inferiors a 2ºC. En aquest moment, a l’allotjament s’acullen persones que pernocten al carrer per prevenir els riscos i els efectes adversos que pot tenir la baixa temperatura. Els cossos de seguretat fan recerca de persones que pernocten al carrer i les informa de la possibilitat d’allotjar-se a l’equipament destinat a l’acollida nocturna d’urgència. Si és necessari, les acompanyen a l’allotjament. Si no volen anar-hi, s’ha de respectar la seva decisió.
Situació 2 – allotjament hivernal d’urgència: Independentment de la temperatura, durant els mesos de fred, les persones en situació de sense sostre poden accedir a l’allotjament hivernal, prèvia entrevista amb les professionals de l’Àrea d’Inclusió que valoraran cada cas i pactaran amb l’usuari/ària les condicions de l’estada.


El Pla Iglú es va activar a Lleida, per primer cop, l’hivern del 90-91 per atendre les persones sense sostre i la gestió i l’organització dels recursos han esdevingut en un pla que coordina el Departament de Protecció Civil de la Regidoria de Seguretat Ciutadana. Hi participen la Regidoria de les Persones, Comunitat i Agenda 2030, la Guàrdia Urbana de Lleida i el Cos dels Mossos d'Esquadra de la Generalitat de Catalunya - Demarcació de Lleida. També hi col·labora la Fundació Jericó.