El projecte Referents promou valors a través de l’esport entre uns 500 alumnes de 8 escoles de Lleida
El projecte Referents promou valors a través de l’esport entre uns 500 alumnes de 8 escoles de Lleida. El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha assegurat que és un projecte que compta amb la implicació de la Paeria perquè tramet valors que “són els que volem per a la ciutat” i que s’alineen amb el Pacte per al Civisme i la Convivència. La iniciativa, que s’inclou en l’oferta municipal d’Educació a l’Abast, incideix en l’esport formatiu, femení i inclusiu i, en la seva tercera edició, hi participen 8 clubs de diferents disciplines esportives.
Uns 500 alumnes de 8 centres educatius de Lleida participaran aquest curs en el projecte Referents, que pretén promoure valors humans a través dels esports. El Saló de Sessions de la Paeria ha acollit la presentació de la tercera edició del programa, que enguany compta amb 8 clubs de la ciutat de diferents disciplines esportives i que s’inclou en l’oferta municipal d’Educació a l’Abast. El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha presentat el programa amb el regidor d’Esports, Jackson Quiñónez; el director de Fem Base -que impulsa el projecte-, Ramon Folguera, i la directora adjunta del centre Ilerna Lleida, Núria Jové, que és un col·laborador del projecte. Larrosa ha destacat la importància d’educar en valors i que el projecte Referents té elements clau com són la unió d’esforços de diversos agents, que interactua amb diferents esports i que difon valors que són necessàries en el dia a dia.
Larrosa ha apuntat valors que la intel·ligència artificial associa als esports, enumerant alguns com respecte, treball en equip, superació, disciplina, esforç, responsabilitat, humilitat, solidaritat, etc. “Són els valors que volem per a la ciutat”, ha dit, que s’alineen amb el treball que l’equip de govern està fent amb el Pacte del Civisme i la Convivència, així com amb el Pla Estratègic de l’Esport. Igualment, ha parlat que la figura del referent es podria vincular als “influencers” dels joves i que, per tant, s’ha d’arribar-hi amb referents i projectes com aquest que realment siguin capaços de fer aquest acompanyament. L’objectiu és avançar cap a una ciutat de valors, més sàvia, més justa i més saludable, ha conclòs.
Quiñónez ha assegurat que és un projecte de ciutat, que recull línies d’actuació de la Regidoria d’Esports, per aconseguir una societat més igualitària i d’oportunitats per a tothom. També ha remarcat la complicitat que Referents ha aconseguit en aquests tres anys de figures destacades el món de l’esport lleidatà.
Per la seva banda, Folguera ha explicat alguns aspectes del projecte, que pren l’esport com a eina vertebradora i de cohesió social. S’adreça a alumnat de 6è de Primària i 1r d’ESO i comença aquest mes d’octubre. Hi haurà vuit sessions, una cada mes, i el projecte acaba amb una trobada final al juny, la Copa de Valors (detallat a sota). En aquestes interaccions de club hi escola, hi haurà representat el vòlei, l’hoquei, el futbol, l’handbol, etc., i l’objectiu és que les vivències personals dels jugadors facin pensar i reflexionar l’alumnat. ”És un projecte que es fa amb la unió de moltes parts” i que vol aportar a l’alumnat de la ciutat, perquè “els valors de l’esport són els valors de la vida”, ha dit.
Hi han intervingut, Núria Jové, qui ha afirmat que és un èxit unir en un únic projecte tants actors i que Ilerna s’hi ha sumat amb un programa de televisió que crearà l’alumnat, que, a la vegada, serà receptor de l’essència de Referents. Igualment, Eva Bobet, mestra de l’escola Santa Maria de Gardeny, el primer centre que intervé en el projecte, ha assenyalat que accions i converses com aquestes fan il·lusió a l’alumnat que coneix i aprèn coses i s’hi pot veure reflectit, a més que se’ls obren oportunitats i opcions que poden valorar en el futur.
Desenvolupament del projecte Referents
El projecte sociesportiu Referents pretén arribar a l’alumnat perquè reflexioni sobre els valors humans i s’estructura en tres sessions.
La primera sessió se centra en les vivències viscudes per part de professionals de l’esport, posant el focus en els valors, com el compromís, l’esforç, el respecte, etc. Enguany, els centres educatius es desplaçaran a les instal·lacions on s’ubiquen els clubs per veure i viure en situ aquell esport. Així, la primera experiència serà entre l’escola Santa Maria de Gardeny que visitarà el Balàfia Vòlei, al pavelló municipal Juanjo Garra.
La segona sessió del projecte és el Pati de valors, en què l’alumnat reben la visita del club i/o esportistes referents i es troben al pati de l’escola per fer activitats dinamitzades a partir dels valors que s’han treballat en la xerrada anterior. D’aquesta manera, es posen en pràctica els valors i que els infants puguin aprendre i gaudir alhora.
La darrera sessió del projecte és la participació en un programa de televisió, que es fa amb Ilerna. Diversos alumnes i representants del centre formaran part d’un programa televisiu per parlar dels valors, treure conclusions i explicar l’experiència. A més de conversar, durant el programa es faran jocs interactius entre els convidats i hi haurà sortejos de regals.
La cloenda de la iniciativa es farà al juny amb la Copa Valors, una gran festa que tindrà lloc a l’Inefc Lleida amb les escoles participants, les seves famílies i la representació de diversos esports. En aquest marc, es podrà gaudir amb la pràctica de diferents disciplines i els valors tindran premi, ja que les accions seran recompensades amb punts i l’escola que més n’acumuli, serà la guanyadora.
A més de la col·laboració d’Ilerna, el projecte rep el suport de Plusfresc.