La regidora de Promoció de la Ciutat, Pilar Bosch, i el director adjunt de la regidoria, Miguel Luis Lapeña, han explicat les accions que s'estan fent en l'àmbit del comerç.

L’Ajuntament de Lleida destina més de 230.000 € en el foment i la revitalització del comerç local

Les ajudes van destinades als establiments comercials i de serveis, i a les associacions de comerciants de la ciutat

La línia de subvencions més abundant, de 130.000 €, s’adreça als comerços dels Magraners, la Mariola i de les zones de la Rambla de Ferran i el Centre Històric

Les ajudes van destinades als establiments comercials i de serveis, i a les associacions de comerciants de la ciutat

La línia de subvencions més abundant, de 130.000 €, s’adreça als comerços dels Magraners, la Mariola i de les zones de la Rambla de Ferran i el Centre Històric

La regidoria de Promoció de la Ciutat ha presentat avui les principals accions que està duent a terme en el marc del Fons Especial de Comerç per impulsar la millora de l’activitat comercial i de restauració a Lleida i l’obertura de nous establiments a peu de carrer. La regidora de Promoció de la Ciutat, Pilar Bosch, i el director adjunt de la regidoria, Miguel Luis Lapeña, han explicat que, en total, la Paeria destina a aquests sectors més de 232.635 euros fins al 2025, en quatre accions: ajuts per al foment de l'activitat econòmica i suport a l'obertura i millora d'establiments comercials (130.000 €); subvencions per a la promoció i dinamització de l’activitat comercial (50.000 €); un contracte de servei d’assistència tècnica per a l’enfortiment del teixit associatiu i per al disseny d’estratègies de dinamització del comerç (39.930 €); i un servei d'assessorament per la definició d’una estratègia per promoure l’obertura de locals buits (12.705 €).

Bosch ha explicat que les accions responen a “l’aposta del govern municipal per impulsar, revitalitzar i millorar l’atractiu dels comerços i dels carrers comercials” amb l’objectiu de “crear oportunitats” i fer de Lleida una ciutat “amable i propera”. La regidora ha afirmat que aquestes línies d’actuació que s’emmarquen en el Pla d’Acció Municipal complementen altres iniciatives com el Programa Fiscal, que preveu bonificacions del 60% en taxes d’obres i obertures d’establiments en l’àmbit de la Rambla Ferran.

Per la seva banda, Lapeña ha desgranat les quatre actuacions i ha destacat que permetran reforçar la “capitalitat” de Lleida. Així, ha explicat que els ajuts per al foment de l'activitat econòmica i suport a l'obertura i millora d'establiments comercials, dotada amb 130.000 euros, va destinada en aquesta convocatòria als comerços dels barris dels Magraners i la Mariola, i entorn de la Rambla Ferran-Noguerola i el Centre Històric (inclòs l’eix comercial), per afavorir “que hi hagi comerç de 15 minuts”, després de constatar que són les zones de la ciutat amb menys establiments comercials per persona. L’objectiu és fomentar l’activitat econòmica mitjançant l’ocupació de locals buits de planta baixa, i impulsar la revitalització dels comerços locals, millorar l’atractiu dels carrers comercials del municipi, i contribuir a la creació d’oportunitats econòmiques per als comerciants locals generant una ocupació sostenible. Els ajuts van adreçats a persones treballadores autònomes, microempreses i petites empreses titulars d’activitats econòmiques en establiments a peu de carrer relacionades amb el comerç, els serveis professionals assimilats al comerç, la restauració,  l’art, la cultura i l’artesania. L'ajut és d'un màxim del 50% del total de la despesa i la inversió subvencionable i hi ha un límit de 5.000 € per persona beneficiària.

Lapeña ha avançat que ara per ara ja s’han presentat 18 sol·licituds de comerços per accedir a aquestes ajudes, la meitat de les quals preveuen l’obertura de nous establiments, i que des de la regidoria s’està fent l’acompanyament de 7 propostes més. En aquest sentit, ha destacat l’esforç del personal tècnic en explicar als comerciants la possibilitat de demanar aquests ajuts i ha recomanat “no esperar a l’últim dia” (30 de novembre de 2024) perquè es donen per ordre d’entrada i fins a exhaurir el crèdit de la convocatòria.

Cal recordar que el foment de l’activitat comercial a la zona de la Rambla Ferran es fa paral·lelament a l’Operació Rambla, que vol promoure la recuperació i dinamització d’aquest eix central de la ciutat, i aprofitant la dinamització impulsada per l’obertura del MORERA. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida.

Les altres tres accions es destinen al comerç de tota la ciutat. Pel que fa a les subvencions per a la promoció i dinamització de l’activitat comercial, adreçades a associacions comercials i dotada amb 50.000 €, s’estan valorant les sol·licituds presentades. L’han demanat totes les associacions de la ciutat, inclòs entitats que feia anys que no en presentaven, com les de Balàfia,  Pardinyes i el Carrer Carme, a més d’una nova associació de comerciants del barri de la Universitat. L’objectiu és reforçar i donar suport a les associacions de comerç, gremis i entitats que duguin a terme aquelles iniciatives que s’adrecin a la promoció i dinamització de Lleida des de la vessant comercial i persegueixin millorar el teixit comercial urbà i de proximitat, aconseguir una major participació i desenvolupament econòmic de la ciutat.

La tercera acció que s’ha presentat és el contracte de servei d’assistència tècnica per a l’enfortiment del teixit associatiu i per al disseny d’estratègies de dinamització del comerç, adjudicat a PIMEC a principis d’octubre. Amb aquesta contractació, es destinen un total de 39.930 € fins al setembre de 2025 per desenvolupar quatre línies que inclouen la dotació d’estratègies professionals a les associacions de comerciants, el disseny d’accions de sensibilització als comerços per posar de relleu els avantatges de l’associacionisme comercial, la promoció i de foment del comerç de proximitat i de la compra en el comerç local i el disseny i planificació de campanyes de dinamització comercial de ciutat, tan globals com per zones comercials.

Per últim, aviat es licitarà, mitjançant una subvenció de la Generalitat, un servei d'assessorament per la definició d’una estratègia per promoure l’obertura de locals buits al municipi de Lleida. L’objectiu és dur a terme un estudi per definir les línies de treball i l’estratègia  per reduir  l’impacte dels locals buits i orientar les polítiques municipals de suport al sector comercial. La dotació pressupostària és de 12.705 €.