L’Ajuntament de Lleida renova íntegrament la seva web
Nou disseny i tecnologia per a un ús més intuïtiu, àgil i fàcil, que permeti arribar amb menys clics a la informació
Nou disseny i tecnologia per a un ús més intuïtiu, àgil i fàcil, que permeti arribar amb menys clics a la informació
L’Ajuntament de Lleida ha presentat avui la renovació integral de la seva web que situa la persona usuària en el centre de la navegació i potencia la interacció i consulta transversal entre els diferents espais digitals. La pàgina incorpora una nova tecnologia i disseny per proporcionar a la ciutadania un ús més intuïtiu, àgil i fàcil que permet arribar amb menys clics a la informació.
L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha presidit la presentació, acompanyat de la 2a tinenta d’alcalde i regidora de Presidència; Jordina Freixanet, de la Coordinadora d’Organització i Polítiques Digitals, Laura Sunyol, i del product manager web i govern obert de l’empresa eCityclic, Marc Vicente.
Pueyo ha destacat que la web paeria.cat i la seva renovació “és un dels pilars sobre els quals es fonamenta la transformació digital que des del Govern municipal s’ha volgut dur a terme durant aquest mandat”. L’evolució de la pàgina representa un canvi de paradigma tecnològic i comunicatiu en la gestió municipal i la seva relació amb la ciutadania, ha remarcat.
Jordina Freixanet ha assenyalat: “la nova paeria.cat és el llegat que deixem a la ciutat dins d’aquesta Lleida digital que estem construint”. L’edil ha destacat el salt que l’Ajuntament de Lleida ha fet els darrers anys, un progrés que va ser especialment significatiu amb les necessitats que va plantejar la pandèmia. Així, la Paeria va ser pionera a l’hora d’activar el teletreball i per mantenir el funcionament dels òrgans de govern durant el confinament. D’altra banda, aquest mandat s’han posat en marxa serveis com la Bústia Ètica, els pressupostos oberts i l’empadronament digital per tal d’agilitzar els tràmits ciutadans i reduir la presència de documents físics en l’administració. En paral·lel, s’ha creat una xarxa de punts de suport digital, per atendre les persones que tenen dificultats per realitzar gestions on-line.
Sistema de gestió Plone
Laura Sunyol ha explicat que la novaweb de la Paeria substitueix la pàgina anterior que, després de dotze anys de funcionament, presentava una tecnologia obsoleta que generava dificultats en la cerca, costos de manteniment, mancances en l’accessibilitat i riscos de seguretat.
La pàgina renovada utilitza el sistema de gestió de continguts plone, un dels més avançats en aquest sentit, que és el que utilitzen els principals ajuntaments catalans i webs d’organismes com l’Agència Europea de Ciberseguretat o l’FBI, entre altres.
Amb la nova paeria.cat, totes les pàgines municipals -més d’un centenar- queden unificades en un sol entorn web i amb una única plataforma de gestió de continguts, amb un disseny responsiu (tècnica que permet adaptar el format dels continguts del lloc a les característiques de qualsevol pantalla o dispositiu d'accés) i mobile first, és a dir, que té en compte el dispositiu mòbil en primera instància. Com ha destacat Marc Vicente, el 60 per cent dels accessos a la web de la Paeria es realitzen des del telèfon mòbil.
Amb la renovació integral de la web, s’actualitzen les eines de comunicació i de difusió transversals, entre les quals destaquen l’apartat de notícies de la Paeria, l’agenda i el directori de la ciutat. En aquest darrer apartat es poden consultar sobre el mapa l’emplaçament dels diferents equipaments municipals amb la seva informació de contacte. També com a novetat, el web permet la possibilitat de crear microwebs o microsites, útil per poder crear pàgines de serveis destacats, com per exemple, la Transparència Municipal. Així mateix, s’unifica l’elaboració de butlletins electrònics de les diferents regidories.
La web permet consultar l’històric de les notícies publicades on-line en els darrers vint anys i facilitar la compartició en xarxes socials d’aquests continguts informatius.
Les fases de l’elaboració del projecte han estat: anàlisi de la usabilitat web, de l’estructura continguts i la planificació; el disseny gràfic; el desenvolupament i implementació del gestor de continguts i de les eines comunicatives, i la migració dels continguts webs departamentals. Aquest trasllat segueix en marxa i es continuarà implementant al llarg d’aquest 2023.
La web de la Paeria registra de 1.230.000 sessions a l’any i ofereix la possibilitat de realitzar 650 tràmits, part dels quals, amb una oficina virtual tributària que es va renovar a finals del 2021 que és una de les més avançades de Catalunya. A curt termini, l’Ajuntament té previst portar a terme un projecte dels fons Next Generation amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat digital en l’àmbit dels Drets Socials.
La renovació de la pàgina web de la Paeria s’ha fet gràcies a les subvencions destinades a la Transformació digital i modernització de les Administracions de les Entitats Locals, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) i el finançament de la Unió Europea – NextGenerationEU.