La Paeria avança en els tràmits per a l’estació d’autobusos
L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha anunciat avui que la Paeria continuarà avançant en els tràmits que són de la seva competència per a avançar en el projecte de la nova estació d’autobusos, però que posarà condicions a la Generalitat perquè la terminal garanteixi una mobilitat adequada i una connexió fluida entre el centre i Pardinyes.
L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha anunciat avui que la Paeria continuarà avançant en els tràmits que són de la seva competència per a avançar en el projecte de la nova estació d’autobusos, però que posarà condicions a la Generalitat perquè la terminal garanteixi una mobilitat adequada i una connexió fluida entre el centre i Pardinyes.
“Volem donar continuïtat al que es va plantejar per part del govern anterior i de la Generalitat i, amb aquesta vocació de col·laboració, nosaltres avancem en aquests tràmits, perquè la Generalitat que encara no és titular dels terrenys en pugui disposar”, ha afirmat avui en roda de premsa Larrosa. L’alcalde, que ha estat acompanyat per la primera tinent d’alcalde, Begoña Iglesias, també ha indicat que en la recent reunió amb la consellera de Territori va plantejar condicions per satisfer algunes de les inquietuds del govern municipal sobre el projecte.
“Sempre hem manifestat que l'estació d'autobusos havia d’estar al costat de l'estació de ferrocarril i garantir la intermodalitat. Per això ens agradaria que en els futurs tràmits, com són el projecte de reparcel·lació i el d’urbanització es tinguin en compte la permeabilitat urbana entre el centre de la ciutat i el barri de Pardinyes, treballant conceptes com la coberta transitable de l’estació d’autobusos”, ha declarat el paer en cap.
A més, es vol “assegurar que el projecte d’urbanització garantirà una mobilitat justa per a tot el sector de l’estació”. Per aquest motiu, Larrosa ha avançat que en els pròxims dies es convocarà una sessió de participació en forma d’audiència pública amb els agents de mobilitat de la ciutat per tractar sobre la qüestió.
Altres condicionants plantejats per l’ajuntament són la necessitat de garantir la protecció patrimonial dels Docs i que la Generalitat col·labori “en la recuperació real de la Farinera La Meta”, per poder afrontar la inversió per recuperar l’edifici i posar-lo a disposició de la ciutadania.
Així, el govern municipal avança ara amb dos tràmits urbanístics vinculats a l’estació d’autobusos. D’una banda, ha explicat l’alcalde, la Junta de Govern Local celebrada ahir va acordar desestimar íntegrament el recurs de reposició interposat per quatre propietaris particulars de la zona dels Docs contra l’aprovació definitiva de la modificació dels estatuts i les bases d’actuació de la junta de compensació del polígon d’actuació urbanística UA3 de l’Estació.
De l’altra, ha detallat Larrosa, la comissió d’Urbanisme de la setmana vinent tractarà un expedient de desafectació del domini públic de tres finques situades al carrer Marie Curie núm. 2-8, que han passat a ser incloses dins d’aquesta UA3, fruit d’una modificació del planejament impulsada per l’anterior govern municipal. En concret, aquesta modificació trasllada el sòl previst a Copa d’Or com a equipament comunitari a la zona dels Docs, per a fer possible encabir-hi la nova estació d’autobusos, i compensa als propietaris amb un aprofitament residencial en aquesta zona de Copa d’Or.
“Esperem que els tràmits avancin amb passos decidits i que al final es pugui licitar i avançar en la construcció de l’estació d’autobusos”, ha afirmat Larrosa.
Per a fer-ho possible, l’alcalde també es va comprometre amb la consellera a fer de mitjancer amb els propietaris dels terrenys. “M’he reunit amb les diferents parts en litigi i espero poder arribar un punt de trobada i suavitzar les tensions que afecten el projecte, perquè si no som generosos uns i altres difícilment podrem desbloquejar aquests projectes de ciutat. Veurem com entomem el projecte de reparcel·lació i d’urbanització que seran claus perquè les parts es posin d’acord definitivament i la Generalitat passi a tenir la titularitat dels terrenys i es pugui avançar en el projecte de forma definitiva”, ha conclòs l’alcalde.
Trobada amb Adif a Madrid pel pla de l’estació
L’alcalde ha explicat també que aquesta tarda i demà serà a Madrid on es trobarà amb representants d’Adif i del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. La reunió té com a objectiu conèixer, per una banda, la seva opinió sobre la proposta feta pel nou govern de la Paeria perquè s’impliquin també en el finançament del pla de l’estació, i, per l’altra, per tractar sobre la tramitació de la modificació del planejament general per avançar en el desenvolupament urbanístic d’aquest pla, aprovada inicialment pel ple.
A més, també hi haurà una presa de contacte per promoure dos projectes de comunitats energètiques, al barri de Magraners i a Sucs.
Convocatòria de la Junta Local de Seguretat
D’altra banda, el paer en cap s’ha mostrat avui “preocupat” per les últimes dades de la Guàrdia Urbana sobre robatoris i furts en l’àmbit comercial, ja que han augmentat un 32% i un 12% en el primer semestre de l’any respecte del mateix període de 2022. “No és acceptable. He convocat la Junta Local de Seguretat per a l’última setmana de juliol per a tractar la qüestió de com ho afrontem i avancem en un nou model de seguretat”, ha afirmat Larrosa.
La Paeria constata una mancança d’agents dels Mossos d’Esquadra, que és el cos responsable de la seguretat ciutadana a la ciutat, i aposta per fórmules de col·laboració reforçada, per afrontar problemàtiques en punts crítics com l’Horta, i per una major presència de patrulles i agents al carrer, ha explicat Larrosa. També s’ha reforçat la seguretat als mercadets municipals. “La ciutat necessita un reforç important i d'això la conselleria d'Interior n'ha de ser conscient. Apel·lo al conseller que estudiï quines mesures s’han d’adoptar mesures per a reforçar la seguretat”, ha afegit l’alcalde, qui ha recordat que la Urbana incorporarà ben aviat entre 15 i 17 agents i treballa per tenir una plantilla ben dotada amb 250 efectius.
Polígon de Torreblanca
L’alcalde també ha informat sobre el posicionament del govern respecte del projecte de polígon industrial de Torreblanca-Quatre Pilans, que promou la Generalitat. “Diem Torreblanca sí, però no volem que hi hagi una afectació sobre la zona de Quatre Pilans i atansant sectors industrials als barris de Magraners i la Bordeta. Torreblanca ha de ser l’espai industrial que ha de contribuir a la capitalitat de Lleida des del punt de vista del sector agroalimentari i la generació d’alt valor afegit a la producció agrària local”, ha assenyalat.
Pel que fa a les infraestructures, la Paeria aposta per avançar en el projecte d’estació intermodal de mercaderies, que “és cabdal que estigui comunicada amb l’aeroport d’Alguaire per a garantir la competitivitat” i perquè es desdobli la carretera N-240 entre Lleida i les Borges Blanques, per a facilitar la mobilitat per carretera fins a Torreblanca. A més, el govern aposta perquè el Consorci de la Zona Franca tingui un paper important per a promoure la internacionalització d’aquest nou polígon.
Obres a la ciutat
Larrosa també ha demanat disculpes a la ciutadania per les dificultats de mobilitat i les incomoditats que causen les nombroses obres que hi ha aquest estiu a la ciutat, però que són importants per a fer avançar a la ciutat.