Imatge d'arxiu. Vista aèria del barri de la Mariola.

La Paeria convoca el concurs de projectes per redactar el Pla de Millora Urbana de la Mariola

El nou Pla de Millora Urbana ha d'impulsar la regeneració urbanística i social del sector del Grup Mariola, entre els carrers Mart, Mariola, Júpiter i Cardenal Cisneros. El termini de presentació per presentar propostes romandrà obert fins al 23 de setembre.

L’Ajuntament de Lleida convoca el concurs de projectes per a l’adjudicació de la redacció del nou Pla de Millora Urbana per a impulsar la regeneració urbanística i social del sector del Grup Mariola, entre els carrers Mart, Mariola, Júpiter i Cardenal Cisneros. El termini de presentació es va iniciar ahir, dimarts, i romandrà obert fins al 23 de setembre.

El Pla abastarà un total d’onze edificis (9 blocs del Grup Mariola i 2 de Cardenal Cisneros), amb un total de 435 habitatges, en un sector que compta amb 24.728,89 metres quadrats de superfície. Es tracta de blocs d’habitatges de protecció oficial construïts als anys 50 i 60, que actualment pateixen greus patologies urbanístiques i d’habitabilitat, a més d’altres problemàtiques socials.

El Pla de Millora Urbana planteja una actuació amb mesures contundents de regeneració de l’espai urbà i en l’àmbit social, per combatre la situació de degradació urbanística que pateix aquesta zona del barri de la Mariola.

Desenvolupament del concurs

La primera fase d’aquest concurs serà la selecció d’empreses participants. Les interessades hauran de presentar les corresponents sol·licituds de participació i complir amb els requisits de solvència econòmica, tècnica i professional. En aquest sentit, hauran de comptar amb un equip mínim format per un/a arquitecte; un/a economista; un/una tècnic especialista en l’àmbit mediambiental; un tècnic/a en l’àmbit de la intervenció social, tots ells amb experiència en projectes similars.

En aquesta primera fase, es valorarà l’oferta econòmica més avantatjosa (10 punts) i l’experiència del personal tècnic en la redacció de figures de planejament i gestió urbanística (90 punts). Es seleccionaran tres candidats que passaran la segona fase.

En la segona part del procés, els tres participants elaboraran una proposta de regeneració del barri, presentada en 4 panells i de forma anònima. Haurà de donar compliment a les condicions establertes al plec i serà valorada en funció de criteris qualitatius, tècnics, funcionals, arquitectònics i mediambientals.

La proposta haurà d’incloure actuacions en l’àmbit del planejament; l’ordenació de l’edificació, l’espai públic i el paisatgisme; la sostenibilitat ambiental; una intervenció social; i un programa de treball amb una metodologia i un estudi de viabilitat econòmica. Cadascuna d’aquestes propostes serà valorada de forma qualitativa pel jurat, amb un màxim de 20 punts en cada epígraf (100 en total).

La proposta que obtingui millor puntuació serà la seleccionada i se li adjudicarà el contracte de serveis relatius a la redacció del Pla de Millora Urbana de l’àmbit de la Mariola de Lleida, amb un pressupost de 130.680 euros (IVA inclòs). El període d’execució previst és de 22 mesos, des del 15 de novembre de 2024 al 31 d’agost de 2026, tenint en compte tot el procés de redacció i tramitació del document fins a la seva aprovació definitiva.

Les empreses participants en la segona fase que hagin presentat les altres dues propostes rebran una compensació econòmica de 5.000 €, tenint en compte la càrrega de treball assumida en el concurs i sempre que superin els 60 punts en la segona fase.

El jurat estarà presidit per la regidora d’Agenda Urbana i Espai Agrari, Begoña Iglesias i estarà format també per: 1 arquitecte designat pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya; 1 arquitecte de l’Ajuntament de Lleida; 1 tècnic/ en l’àmbit social de l’Ajuntament; 1 tècnic/a especialista en l’àmbit mediambiental designat pel Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya; 1 economista designat pel Col·legi d’Economistes de Catalunya; i el vicesecretari de l’Ajuntament. L’adjunta a la Secretaria General actuarà com a secretària del jurat.