La presentació del nou model d’atenció a la infància i l’adolescència de l’Ajuntament de Lleida s’ha fet als Jardins Primer de maig, al costat de la Ciberaula Moreres..

La Paeria empoderarà les famílies en el nou model d’atenció a la infància i l’adolescència

L’alcalde, Fèlix Larrosa, ha presentat el model que contempla una nova mirada cap a l’atenció integral, que acompanya i dona eines a les famílies perquè es corresponsabilitzin i tinguin més protagonisme en la cura dels nens i nenes

S’hi destinen més recursos, amb més places, hores d’atenció i professionals i amb un increment del 30% del pressupost, arribant quasi als 1.400.000 euros

Després d’un projecte pilot i del treball conjunt realitzat amb la Càtedra d’educació i adolescència Abel Martinez  de la Universitat de Lleida, l’àrea social de la Paeria ja està aplicant el nou model que ha de reforçar la capacitació parental positiva

L’alcalde, Fèlix Larrosa, ha presentat el model que contempla una nova mirada cap a l’atenció integral, que acompanya i dona eines a les famílies perquè es corresponsabilitzin i tinguin més protagonisme en la cura dels nens i nenes

S’hi destinen més recursos, amb més places, hores d’atenció i professionals i amb un increment del 30% del pressupost, arribant quasi als 1.400.000 euros

Després d’un projecte pilot i del treball conjunt realitzat amb la Càtedra d’educació i adolescència Abel Martinez  de la Universitat de Lleida, l’àrea social de la Paeria ja està aplicant el nou model que ha de reforçar la capacitació parental positiva

L’Ajuntament de Lleida ha presentat el nou model d’atenció a la infància i l’adolescència que posarà el focus les famílies per empoderar-les i que tinguin un paper més protagonista en la cura dels nois i noies, especialment en situacions de més dificultat i vulnerabilitat. El paer en cap, Fèlix Larrosa, acompanyat del regidor d’Acció i Innovació Social, Carlos Enjuanes, i de la directora de la Càtedra d’Educació i Adolescència “Abel Martínez” de la Universitat de Lleida (UdL), Maria Àngels Balsells, han explicat en què consisteix el nou model, que aporta una nova mirada cap a l’atenció integral a la infància i l’adolescència de la ciutat. Aquest nou enfocament, alineat amb la recerca del món acadèmica, es contempla al Pla d’Acció Municipal i aplica una perspectiva particular del lleure infantil com a eina educativa i transformadora.

L’alcalde ha remarcat que “creiem en la força de les famílies i la força del vincle, per posar-les al centre” i que formin part del projecte de ciutat. El projecte s’encara a acompanyar-les perquè amb els professionals es pugui intervenir de manera individual amb tots els membres de la família, es pugui apostar per una capacitació positiva i s’obri el lleure de la ciutat a totes les famílies. Larrosa ha assenyalat que ha calgut una transformació dels serveis municipals d’intervenció socioeducativa (SIS) i que això contempla: més places d’atenció a la infància (de 531 infants a 840 persones -famílies-), més hores d’atenció (s’han duplicat les hores d’atenció (de 560 h a 1.155 h) i més professionals i més perfils( de 20 a una trentena i amb educadors/es, integrador/es, psicoterapeutes, etc.). A més, l’alcalde ha remarcat que s’hi destinen més recursos econòmics i des del mes de setembre ja s’han concedit 163 ajuts per facilitar el lleure en activitats universals de la ciutat. Tot plegat, s’ha incrementat el pressupost en un 30 % i s’ha passat de 1.052.866 € a 1.386.133 €. 

En la presentació d’aquest matí, l’alcalde ha assegurat passos com aquest donen més sentit al servei públic, perquè l’acció se centra en el benestar dels infants, en el dret a tenir oportunitats de futur i en el dret de la ciutadania. També ha apuntat que el repte comença ara per fer tangible tot allò amb què s’ha treballat perquè tota la comunitat es corresponsabilitzi en la cura i la protecció dels infants i adolescents.

El regidor Enjuanes ha incidit en la transformació del model d’atenció perquè les famílies tinguin el suport necessari i que els infants accedeixin a un lleure i procés educatiu universals. Ha comentat la diversitat i la complexitat progressiva de l’atenció a al infància i l’adolescència, així com de les seves famílies i que els programes havien d’evolucionar. Així, els principis del nou model tendeixen a un enfocament participatiu, ecològic, inclusiu i reforçant les fortaleses. Alhora, es basa en l’evidència científica i amb la premissa que el lleure educatiu és un dret dels nens i nenes. El model teòric en el qual es basa és el triangle de la parentalitat que té en els vèrtex: el context, les necessitats dels infants i l’adolescència i les competències parentals.

Treball col·laboratiu amb la UdL

El nou model d’atenció s’ha posat a prova amb un projecte pilot a Balàfia, que enguany s’ha anat implantant ja a la resta de serveis socials de la Paeria. Per arribar-hi, hi ha hagut un treball previ intens amb la UdL. La formulació, la implementació i l’avaluació d’aquest Programa es desenvolupa dins del conveni de col·laboració “Atenció a la infància, adolescència i llurs famílies en situació de risc social” entre la Regidoria d’Acció i Innovació social de l’Ajuntament de Lleida i la Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva de la Universitat de Lleida (2022-2024).

La directora de la Càtedra ha indicat que s’ha fet un procés de metodologia participativa conjunt, entre l’equip d’investigació i els equips de professionals municipals que està duent a terme el programa. Segons ha dit Balsells, la funció per part de la Càtedra ha estat poder aportar estàndards de qualitat que ja tenim avaluats i que funcionen, i prenent de referència models de Canadà i Itàlia, per adaptar-los i preservar els elements fonamentals a la realitat de Lleida. I ha afegit que el més important és garantir que els elements clau perquè la metodologia sigui eficaç i eficient i permeti millora les capacitats parentals. 

En aquest procés, ha especificat dos punts importants. D’una banda, l’enfocament participatiu perquè les famílies siguin les protagonistes del seu canvi, així com el paper de responsabilitat perquè tots els agents, dels àmbits social, educatiu, del lleure, de la salut, etc., aportin dins d’aquesta mirada capacitadora. I, de l’altra, el fet de construir amb els professionals un procés de recerca per transformar l’atenció dels serveis socials.

Nous espais d’atenció a Mercolleida i accions de futur

En aquest nou  model, s’estableixen mecanismes per a la vinculació activa i de manera transversal per part dels diferents departaments de la Paeria i es crearà una Comissió Específica de treball per la infància en la Taula Interdepartamental de la vulnerabilitat.

Aquesta nova mirada té en compte els espais on s’atenen els infants, en les seves diferents situacions. Una de les accions més immediates d’aquesta millora dels Serveis a la infància és la nova ubicació dels equips de l’EAIA (els equips d’atenció a la infància i l’adolescència) fins ara situats als Serveis Socials de Cappont, que comptaran amb nou espai, per atendre les famílies i infants a l’edifici de Mercolleida a partir del setembre.

De cara a l’any que ve, es treballa perquè es pugui crear una Xarxa de centres de lleure educatiu als barris, accessible a tots els infants, adolescents i famílies, independentment de la situació social, cultural, de discapacitat, etc. Igualment, es crearà una línia de beques per a l’accés al lleure educatiu dels infants i joves de Lleida. I, en la mateixa direcció, hi haurà un retorn social amb la incorporació de clàusules socials als convenis i contractes de la Paeria perquè facilitin l’accessibilitat a tots els recursos educatius i de lleure per als nens i nenes i adolescents de la ciutat.