La Paeria i el Col·legi d’Advocats renoven el conveni per al Servei d’Orientació en Estrangeria de Lleida, un dels pioners a l’estat
Des de l’any 2019, el Servei d’Orientació en Estrangeria de Lleida ha atès 536 consultes i, en el primer semestre del 2024, 65. El servei ofereix suport, assessorament i orientació jurídica, formació i mediació per a persones migrades.
L’Ajuntament de Lleida i el Col·legi d’Advocats han renovat el conveni per al Servei d’Orientació en Estrangeria de Lleida (SOE), que ofereix suport, assessorament i orientació jurídica, formació i mediació per a persones migrades de la ciutat de Lleida. El servei, que és un dels pioners a l’estat espanyol, ha atès 536 consultes i ha donat formació a 483 persones des de la seva posada en marxa, l’any 2019. En la presentació de la renovació del conveni, l’alcalde Fèlix Larrosa ha destacat que aquest s’emmarca en “la defensa dels valors dels Drets Humans” i de la “ciutat justa, pensant en les persones vulnerables” i que, a més, promou una “ciutat més cohesionada”. Un discurs que, segons ha apuntat el paer en cap, “avui té més sentit que mai”, en referència a l’auge de l’extrema dreta a Europa i al món. En aquest sentit, ha afegit que “l’onada de xenofòbia s’ha de combatre” i que “el conveni és una gran solució” per fer-ho. A l’acte també hi han assistit la regidora de Promoció de la Ciutat, Pilar Bosch, el director adjunt de Promoció de la Ciutat, Miguel Luis Lapeña i, per part del Col·legi de l’Advocacia de Lleida, la degana, Antònia Martí, la responsable de l’Àrea de mediació i drets humans, Anna Llauradó, i la responsable del Torn d’ofici i estrangeria, Almudena González.
El conveni compta amb tres accions diferenciades: el servei d’orientació en estrangeria (SOE), la mediació comunitària i la formació. En concret, el servei d’orientació a l’estranger és un assessorament jurídic que es realitza cada tercer dimecres de mes amb un professional de l’advocacia que atén, amb cita prèvia, persones amb demandes específiques i de suport en matèries d’estrangeria. També es poden iniciar els primers tràmits administratius. El servei es realitza a les dependències municipals del SAM (Servei d’Acollida municipal a les persones migrades), a l’edifici de Mercolleida. Cal tenir en compte que el SAM també ofereix altres accions a les persones migrades entorn del coneixement de la llengua catalana o de la ciutat.
En els sis primers mesos del 2024 el servei d’orientació a l’estranger ha atès 65 consultes, mentre que les formacions d’aquest any es preveu que es facin l’últim quadrimestre. L’any 2019, quan es va posar en marxa el servei, es van atendre 74 consultes i aquestes han anat augmentant fins arribar a les 105 consultes i 6 tràmits administratius, a més de formacions a 110 persones i 1 mediació, l’any 2023.
Pel que fa a les consultes fetes en el marc del servei, l’alcalde ha explicat que “el gruix gran de consultes està relacionat amb la regularització administrativa per arrelament, per arrelament per formació, per asil o refugi, nacionalitat i reagrupament familiar”. Larrosa ha posat en valor el servei, que ha estat reconegut en l’àmbit de l’advocacia. Així, ha afirmat que “la voluntat de l’ajuntament és donar normalitat a una situació normal” i ha incidit en la necessitat de “donar una opció a les persones migrades per a treballar i viure amb dignitat, però també a tenir un assessorament per assolir-ho”.
La degana del Col·legi d’Advocats, Antònia Martí, ha destacat que el col·lectiu de l’advocacia ha estat tradicionalment solidari amb les persones migrades. El Col·legi remarca, a més, que el conveni que permet oferir aquest servei és pioner perquè fa possible donar assessorament i cobertura a les persones migrades en tràmits administratius en àmbits que no estan previstos en el torn d’ofici de l’advocacia.
Com a cas d’èxit, es poden esmentar els tràmits realitzats a les persones que han pogut regularitzar-se a través de la línia ACOL. També des de l’Ajuntament s’han realitzat contractes laborals dins d’aquesta línia mitjançant l’IMO i des del SOE s’han fet els tràmits administratius a les persones que hi han pogut accedir. Entre els casos atesos, Larrosa ha destacat la tramitació per sol·licitar la nacionalitat per acte heroic que s’està fent als nois que van rescatar a una persona que va caure al canal l’any passat, una sol·licitud que està pendent de resolució.