La Paeria i la Generalitat impulsen mesures per millorar la mobilitat entorn de la futura nova estació d’autobusos
L’alcalde, Fèlix Larrosa, ha presidit avui una jornada per a presentar el pla a entitats i veïnat i recollir les seves aportacions i propostes
Les obres de la nova terminal s’iniciaran a principis de l’any vinent i es preveu que estigui operativa a finals de 2025
L’alcalde, Fèlix Larrosa, ha presidit avui una jornada per a presentar el pla a entitats i veïnat i recollir les seves aportacions i propostes
Les obres de la nova terminal s’iniciaran a principis de l’any vinent i es preveu que estigui operativa a finals de 2025
La Paeria i la Generalitat de Catalunya han dut a terme un estudi de la mobilitat generada per la implantació de la nova estació d’autobusos al carrer Príncep de Viana, que inclou mesures per tal d’ordenar i fer més eficient la mobilitat en aquest entorn un cop funcioni la nova terminal, al costat mateix de l’estació de trens.
Aquest matí s’ha presentat l’estudi davant de les entitats incloses en la Taula de la Mobilitat, i de representants veïnals i d’altres sectors, per tal de recollir les seves aportacions i suggeriments.
L’estudi té per objectiu avaluar l’increment potencial de desplaçaments i formular les actuacions necessàries per aconseguir una mobilitat sostenible en aquest punt cèntric i que amb la nova estació es consolidarà com un node intermodal de transports, ha explicat l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, que avui ha presidit aquest acte a la sala 2 de l’Auditori Municipal Enric Granados.
“La implantació d’un equipament d'aquestes característiques porta associada un pla de mobilitat associat i això vol dir com ordenem la mobilitat al voltant de l'equipament i de l'estació del ferrocarril. Els tècnics ens presentaran quines són les previsions que tenen i les propostes que han treballat perquè això funcioni amb absoluta normalitat”, ha afirmat l’alcalde. “Les ciutats s'han de planificar amb temps i per això estem fent aquesta jornada, que considero absolutament transcendent”, ha afegit. En una mica més d’un mes està previst també presentar el Pla Director de Mobilitat Urbana de la ciutat, ha afegit.
L’alcalde també ha anunciat que la Paeria preveu aprovar ben aviat el projecte de reparcel·lació del sector on s’instal·larà la nova estació, l’últim tràmit urbanístic necessari abans de l’obra, ja que les converses amb els propietaris i propietàries van per bon camí.
La trobada també ha comptat amb la presència del secretari de Mobilitat del departament de Territori de la Generalitat, Marc Sanglas, i de la regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón.
El secretari de Mobilitat ha explicat que la Generalitat de Catalunya iniciarà la construcció de la nova estació d’autobusos durant el primer trimestre de l’any vinent, amb una inversió de 44 milions d’euros i un termini d’obres de 22 mesos, que han de permetre que la nova estació estigui llesta a finals de 2025.
Sanglas ha destacat que aquesta és una actuació molt important per al departament, que permetrà augmentar l’oferta de transport públic a la ciutat i el seu entorn, juntament amb l’acord amb el ministeri de Transports per potenciar les rodalies de Lleida. “L’aposta és clara i s’ha treballat des de fa molt temps en aquesta ubicació. Creiem que és idònia per la capacitat de convertir aquell àmbit en un hub de transport públic. Com en qualsevol altra infraestructura va acompanyada d'un pla de mobilitat per mirar de mitigar els inconvenients que pugui causar”, ha afegit.
La regidora Cristina Morón ha remarcat que el govern municipal vol comptar amb l’opinió de totes les persones implicades en la mobilitat de la ciutat i ha demanat als i les assistents a la trobada que traslladin a la Paeria tots els seus dubtes i propostes.
Anàlisi de la mobilitat i propostes
L’estudi estima que la nova estació, quan entri en funcionament l’any 2025, tindrà 5.200 usuaris diaris i més d’un milió i mig anuals, per sobre dels 1,4 milions de l’antiga estació.
Pel que fa a la mobilitat en transport públic, conclou que l’àmplia oferta de serveis de transport públic existent al voltant de la nova estació podrà absorbir l’increment de la demanda, que es xifra en 547 desplaçaments nous, sense posar en risc el nivell de confort actual dels usuaris. Per tant, no es fa necessària l’ampliació ni la modificació de cap de les línies d’autobusos urbans actuals.
Es plantegen propostes per a promoure el transport públic, com són la instal·lació de panells informatius als accessos de l’estació, que inclouran les rutes i els horaris de les línies de busos que hi passen; la senyalització horitzontal i vertical de les rutes cap a les principals parades i cap a l’estació de trens; i incloure en la web de l’estació la informació sobre com arribar a la nova estació en transport públic. El pressupost estimat d’aquestes accions és de 17.000 euros.
Pel que fa a la mobilitat a peu, es preveuen 2.300 desplaçaments nous entorn de la nova terminal. La plaça de Ramon Berenguer IV té espai de pas suficient i les voreres properes tenen amplada suficient i una afluència diària que no indica saturació. On sí que caldrà ampliar la vorera serà al carrer Comtes d’Urgell, ja que la seva amplada no arriba a 1,8 metres i, tot que no és la via on es preveu un major pas de vianants, s’hi preveu un accés secundari a l’estació. Per aquest motiu es preveu eixamplar fins als dos metres la vorera d’aquest carrer més pròxima al recinte de l’estació, amb una inversió estimada de 35.000 euros.
Quant a la mobilitat en bicicleta i patinet, l’estudi apunta que la xarxa de carril bici existent ofereix una bona connectivitat i té prou capacitat per absorbir l’increment de viatges, que es xifra en 78 desplaçaments nous al dia. Es plantegen algunes propostes per millorar l’atractivitat d’aquests modes de transport, com són instal·lar un aparcament amb capacitat per a fins a 120 bicicletes i patinets i donar continuïtat a la xarxa de carril bici, unint els trams existents al voltant de l’estació a la plaça Ramon Berenguer IV. El pressupost previst d’aquestes accions és de 14.000 euros.
S’espera un increment de 2.278 desplaçaments nous al dia en vehicle privat i s’estima que la demanda generada podrà ser absorbida per la xarxa viària actual, que no té problemes de capacitat a la cruïlla de Ramon Berenguer IV. Per evitar retencions a Príncep de Viana en sentit cap al riu Segre, que és el punt més problemàtic, s’adaptaran els cicles semafòrics. També es preveu desplaçar uns metres les parades d’autobús urbà i els pas de vianants i nous punts de detenció als semàfors que permetin l’entrada i sortida dels autobusos. El cost previst és de 6.000 euros.
La nova estació
La nova terminal tindrà una superfície de 12.500 metres quadrats i comptarà amb 28 andanes, distribuïdes entre un edifici de nova construcció i l’edifici històric dels Docs, que es conservarà, com també l'antiga Farinera La Meta, garantint la seva protecció patrimonial. Els Docs acolliran també els serveis propis de l'estació, com són el vestíbul, les taquilles per a operadors, la sala d'espera, la sala de control centralitzat de l'estació, la sala de descans, els vestidors i els banys. El nou edifici també comptarà amb una instal·lació fotovoltaica a la coberta, amb una potència de 48kW. Es garantirà la seva plena accessibilitat i la intermodalitat amb l’estació del ferrocarril, situat a escassos metres.