La Paeria millora el control d’ofici dels establiments i empreses de la ciutat
La tinenta d’alcalde d’Agenda Urbana, Begoña Iglesias, ha presentat avui el Pla d’Inspeccions i Control d’Activitats 2024, que preveu més de dues-centes inspeccions a locals durant aquest any. Es faran de forma planificada, tant en establiments nous com en els que ja estan en marxa, en funció de criteris tècnics, que prioritzaran el control de les activitats amb un major aforament o que poden comportar un major nivell de risc.
La Paeria ha posat en marxa un pla per reforçar i millorar el control d’ofici de les activitats i negocis que funcionen a la ciutat, ha explicat aquest matí la tinenta d’alcalde d’Agenda Urbana i Espai Agrari, Begoña Iglesias. La voluntat, ha destacat, és “fer una feina preventiva d’inspecció, que permeti reduir les incidències i la burocràcia”.
Actualment, ha assenyalat la regidora, prop d’un 90% de les empreses i establiments que volen obrir un local a la ciutat només han de presentar una comunicació prèvia, a partir d’un projecte tècnic que encarreguen ells mateixos, una mesura que busca reduir la burocràcia i facilitar l’activitat econòmica.
No obstant això, la llei obliga a l’administració a fer un control posterior d’aquests establiments mitjançant aquests plans d’inspecció i control anuals. L’últim ple municipal va aprovar per primera vegada aquest Pla d’Inspecció i Control d’Activitats 2024, que permetrà sistematitzar aquest control, per garantir que els establiments que obren compleixen la normativa.
S’ha establert una planificació que preveu que durant aquest any es faran 115 inspeccions presencials d’establiments nous que obren a la ciutat (un 32% de les 361 obertures previstes). Seran triats de forma aleatòria a partir dels criteris establerts, que prioritzaran el control de les activitats amb un major aforament, en edificacions antigues o que per les seves característiques poden comportar un major nivell de risc d’incendi, de contaminació acústica o d’emissions a l’atmosfera, entre d’altres. A més, les inspeccions es faran en un termini màxim d’un mes des de l’obertura dels negocis.
S’hi inclouen tot tipus d’activitats: des d’un taller mecànic, a un restaurant, una pastisseria, una granja o una indústria, entre moltes altres.
També es preveu un control de les activitats ja existents, que és un aspecte innovador d’aquest pla, ja que això no ho preveu la llei, ha assenyalat Iglesias. Els establiments van fent petites reformes al llarg dels anys i cal revisar-los, sobretot en els que tenen un aforament més gran i poden comportar riscos per les persones, ha afegit. Es farà una planificació específica amb un centenar més d’inspeccions d’establiments ja existents, amb especial atenció al Centre Històric i als de gran aforament durant aquest any.
Aquesta millora ha sigut possible gràcies a la incorporació d’un enginyer i una enginyera i dues administratives a la secció de Llicències de la Regidoria d’Agenda Urbana i Espai Agrari, que es preveu seguir ampliant.
“La millora del funcionament del departament de Llicències és prioritària pel govern municipal, per tal de poder agilitzar els tràmits i promoure l’activitat econòmica. En una segona fase, també promourem la simplificació dels tràmits online”, ha afirmat Iglesias.
Les incidències més habituals que es detecten a les inspeccions són relatives a infraccions lleus en matèria d’accessibilitat, extracció de fums o aïllaments acústics, per exemple, però en menys d’un 1% dels casos es detecten incompliments greus.