La 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, ha explicat les principals característiques del projecte, que s’alinea amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de la ciutat

La Paeria presenta la Zona de Baixes Emissions a entitats i empreses relacionades amb la mobilitat a Lleida

La 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, ha explicat les principals característiques del projecte, que s’alinea amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de la ciutat La ZBE s’aplicarà en 3 fases, la primera de les quals s’iniciarà l’1 de gener del 2025, que es limitarà al Centre Històric i no tindrà restriccions per als residents a la ciutat

La Paeria ha presentat aquest dilluns la Zona de Baixes Emissions a entitats i empreses relacionades amb la mobilitat a Lleida. La 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, ha explicat les principals característiques del projecte, que s’alinea amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de la ciutat.

Morón ha explicat que la ZBE s’aplicarà en 3 fases, la primera de les quals s’iniciarà l’1 de gener del 2025. Aquesta estarà limitada al Centre Històric (10% del sòl residencial de la ciutat) i no tindrà restriccions per als residents de la ciutat que tinguin els seus vehicles registrats a la ciutat.

Tot i així, ha recordat que hi haurà 6 mesos de moratòria en què no s’aplicaran sancions i que només no es permetrà l’entrada de vehicles sense etiqueta i que sí podran accedir-hi les persones que tenen l’impost de circulació a Lleida. La segona fase entrarà en funcionament al 2028 i la tercera al 2030. En totes tres fases l’horari d’aplicació serà de les 7.00 del matí fins a les 20.00 hores de la tarda. Així mateix, es recullen moltes altres excepcionalitats per a persones amb discapacitat, transport sanitari, persones amb rendes baixes, transport públic, d’emergències, etc.

Pel que fa al projecte de la Zona de Baixes Emissions i l’ordenança que la regularà, Morón ha assenyalat que “hi ha normativa estatal i una altra normativa autonòmica que obliga a les ciutats, als municipis majors de 50.000 habitants, a implementar aquestes mesures que han d'ajudar a millorar la qualitat de l'aire i, en definitiva, per a millorar la salut i la qualitat de vida de tots els ciutadans i ciutadanes”.

La regulació de la ZBE contempla que els vehicles sense distintiu ambiental no podran accedir a l’àrea delimitada al Centre Històric de dilluns a divendres entre 7.00 i 20.00 hores, tot i que es fixarà una moratòria de sis mesos sense sancions per facilitar l’adaptació a la nova regulació i fer campanyes informatives. Els vehicles registrats a la ciutat no es veuran afectats per aquesta restricció, com tampoc els que tenen distintiu 0, ECO, C i B. Fora de l’horari establert i els caps de setmana l’accés serà lliure.

El calendari d’aplicació de la ZBE serà progressiu. Així, a partir de l’1 de gener de 2026, els vehicles amb distintiu B no podran circular per la ZBE en cas d’episodi ambiental. Dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja no podran fer-ho de forma habitual.

En tot cas, es permetran fins a 24 accessos diaris anuals. Les furgonetes i petits camions de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria fins al 31-12-2026; el 2027 podran fer 52 accessos anuals; i a partir del 2028 ja seran equiparats a la resta de vehicles amb 24 accessos anuals.

Per a la regulació de la ZBE la Paeria comptarà amb 10 punts de control amb 23 càmeres, 4 càmeres addicionals al Centre Històric i entre 3 i 5 sensors d’emissions. Les sancions les establirà l’ordenança.

El perímetre de la ZBE també s’anirà modificant. Així, d’entrada abastarà el Centre Històric, incloent l’àrea delimitada per Rambla Ferran, av. Catalunya, Rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba i Príncep de Viana. A partir del 2028 està previst que es modifiqui per incloure tota la part central de la ciutat, entre avinguda del Segre-Francesc Macià-Avinguda de Madrid, fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030, està previst ampliar-la també al barri de Cappont.

Cal recordar que el nou Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, dins del qual també s’inclou el projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions, la regidora ha explicat que té com a objectiu arribar a un altre repartiment modal en què els desplaçaments a peu incrementin fins al 55%, amb transport públic el 20%, el 5% amb bicicleta i, la resta, amb vehicle privat.

La tinenta d’alcalde ha destacat que el Pla de Mobilitat Urbana posa les persones al centre per millorar la seva qualitat de vida. “Volem una ciutat més accessible, més sostenible i millor jerarquitzada. Necessitem la complicitat de la ciutadania perquè es faci seu aquest model de mobilitat i entre tots i totes fem pedagogia de com hem de compartir l’espai públic”.

Morón ha conclòs que “hem d’entendre els canvis no com un problema, sinó com un benefici per a la ciutadania, sobretot des del punt de vista de la salut i aquests projectes son essencials per avançar en la millora de la qualitat de vida de les persones”.