L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha presidit l’acte d’obertura del curs escolar 24-25 del Consell Escolar Municipal.

Larrosa: “De l’educació depèn la construcció de la societat justa, igualitària i d’oportunitats a què aspirem”

Acte d’obertura del curs escolar 24-25 del consell escolar municipal que ha comptat amb la conferència sobre inclusió i equitat en l’educació a càrrec de la reconeguda politòloga i psicòloga social Maria Truñó, que ha felicitat a la ciutat de Lleida per impulsar projectes transversals amb una vessant educativa

Acte d’obertura del curs escolar 24-25 del consell escolar municipal que ha comptat amb la conferència sobre inclusió i equitat en l’educació a càrrec de la reconeguda politòloga i psicòloga social Maria Truñó, que ha felicitat a la ciutat de Lleida per impulsar projectes transversals amb una vessant educativa

L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha presidit l’acte d’obertura del curs escolar 24-25 del Consell Escolar Municipal (CEM) a la Llotja que ha comptat amb la conferència “Més inclusió, més equitat, més educació. Fem-ho!”, a càrrec de la reconeguda politòloga i psicòloga social referent a Catalunya en ciutats més inclusives i amb més oportunitats educatives, Maria Truñó.

Aquest acte serveix tradicionalment com a espai de trobada entre la comunitat educativa de Lleida, amb l’assistència de membres del CEM, direccions dels centres educatius, entitats culturals, esportives, socioeducatives i d’inclusió i professionals de l’àmbit de l’educació en general. Truñó ha reflexionat al voltant de la prevenció de la segregació i promoció de l'equitat i la inclusió per tenir més igualtat d’oportunitats, alhora que ha felicitat la ciutat de Lleida per treballar aquests eixos dins el Projecte educatiu de ciutat, amb una mirada transversal.

Truñó ha apostat perquè les ciutats educadores no siguin només espais físics o urbanístics, sinó espais mentals, de transformació i llocs per fer comunitat que els connectin als barris, alhora que ha advocat per trencar les inèrcies o discursos deseducadors.

El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha destacat que “una societat ben formada pot aspirar a tot i té un futur prometedor. D’acord amb la famosa frase de Nelson Mandela -“l’educació és l’arma més poderosa per canviar el món”- crec que l’educació és l’eina principal d’una ciutat per garantir el seu progrés. En el cas de Lleida, aspiro a què esdevingui una capital d’oportunitats. I sense educació, aquest objectiu és impossible”.   

“L’educació és un esforç col·lectiu; no hi pot haver evolució en aquest àmbit sense cooperació de tota la societat. Amb tota l’amplitud dels serveis educatius públics i privats amb què compta Lleida, fem honor a la nostra condició de Ciutat Educadora. I crec que ho som de primer nivell”, ha assegurat l’alcalde

Larrosa ha destacat que “aquest capital de Lleida el feu possible les persones que esteu a la sala; els i les professionals que treballeu a peu d’aula, en cada centre, en el dia a dia de l’educació a Lleida. I en molts casos, no sempre ho feu amb el suport i els recursos que realment necessiteu. És un deute que tenim com a societat i és un objectiu de país”. “De l’educació depèn la construcció de la societat justa, igualitària i d’oportunitats a què aspirem”, ha conclòs l’alcalde.

Per la seva banda, el regidor de Joventut, Educació i Ocupació, Xavier Blanco, ha refermat el propòsit de la Paeria d’unir esforços fer avançar Lleida com a ciutat educadora. “Estem immersos en un nou curs amb nous desafiaments i compromisos que ens interpel·len a totes i a tots”.

“A Lleida disposem ja d’eines potents que ens permeten avançar en la línia de la Ciutat Educadora que som: el Projecte Educatiu de Ciutat, el Pacte Local de prevenció de la segregació escolar, el Pacte Local per al Civisme i la Convivència, el nou reglament del Consell Educatiu Municipal, el Pa Educatiu d’Entorn, els projectes educatius de les escoles bressol o les escoles artístiques municipals que compten ja amb una perspectiva d’educació 360 i universal, que posa el focus en la inclusió i l’equitat” ha conclòs el regidor.

L’acte també ha comptat amb la participació de la secretària de Millora Educativa de la Generalitat, Josepa Beltran, així com amb el director dels Serveis Territorials d’Educació i Formació Professional de Lleida, Claudi Vidal. A més, també han assistit els regidors de la corporació municipal Xavi Estrada, Roger Melero, Marta Tristany, Maria Antonia Maller, Josep Roca i Laura Bergés.

Una actuació musical a càrrec de Joana Barco i Oriol Orteu, alumnes de l’escola de música i centre autoritzat de grau professional L’Intèrpret, ha clos l’acte d’obertura del curs escolar.  

El Consell Escolar Municipal treballa per una major participació i implicació de la comunitat educativa

El Consell Escolar Municipal va renovar els seus estatuts el passat abril de 2024 per passar de ser un consell escolar a un d’educatiu, un fet que ha implicat que hi participin més representants d’altres departaments de la Generalitat de Catalunya, de diferents regidories, d’entitats de lleure, artístiques, esportives i culturals. El canvi també ha suposat més representació dels barris a través de les persones que participen en les comissions de les escoles i entorn el pla educatiu d’entorn. Per últim, també hi participa la Comissió de prevenció de la segregació i d’escola inclusiva, comissió de treball que tracta aspectes transversals amb propostes integrals per la ciutat.

Els CEM són els organismes de consulta i de participació dels sectors afectats en la programació de l'ensenyament no universitari dins l'àmbit municipal i tenen competències per relacionar-se amb l’administració sobre els temes educatius que afecten l’ensenyament no universitari i que la legislació atorga als municipis. També poden assessorar i fer el seguiment de les polítiques educatives, emetre informes i dictàmens i organitzar-se en comissions de treball.

Hi participen docents, famílies, alumnat, PAS, atenció educativa, direccions i titularitats de centres, els Serveis Territorials del Departament d’Educació, la corporació municipal, sindicats, col·legis professionals i entitats vinculades a la comunitat educativa.