L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, acompanyat de la 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència, Cristina Morón, ha presidit la celebració de l’Audiència Pública sobre la prestació del servei d’autobusos de Lleida

Larrosa: “Volem una mobilitat efectiva, segura i sostenible a Lleida i el servei de transport urbà col·lectiu és un actor primordial per aconseguir-ho”

L’alcalde, acompanyat de la 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència, Cristina Morón, ha presidit la celebració de l’Audiència Pública sobre la prestació del servei d’autobusos de Lleida Un espai d’escolta activa en què han participat tres persones expertes en la matèria i on han intervingut més d’una vintena de persones que han compartit les seves reflexions Aquest any s’arribarà als 7 milions de viatges, la millor dada assolida des del 2011

L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, acompanyat de la 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència, Cristina Morón, ha presidit la celebració de l’Audiència Pública sobre la prestació del servei d’autobusos de Lleida. La sala Jaume Magre ha acollit aquest espai d’escolta activa en què han participat tres persones expertes en la matèria i on han intervingut més d’una vintena de persones que han compartit les seves reflexions al voltant d’aquesta temàtica.

L’Audiència Pública s’ha iniciat amb la benvinguda per part del paer en cap que ha posat de relleu que “volem una mobilitat efectiva, segura i sostenible a Lleida i el servei de transport urbà col·lectiu és un actor primordial per aconseguir-ho”.

La ciutat de Lleida compta amb un servei municipal d’autobusos des del 1928 i, per tant, “estem en un moment crucial pel que fa als autobusos i la mobilitat en general a la ciutat ja que aquest mes tenim previst aprovar inicialment al Ple Municipal el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, que traça la nostra estratègia en aquest àmbit. Un dels punts més destacats és l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions, que aplicarem a partir de l’1 de gener de manera molt progressiva”, ha assegurat l’alcalde.

L’adaptació del servei d’autobusos a la Zona de Baixes Emissions “serà determinant per a l’èxit d’aquesta implantació. Entre altres mesures, haurem de posar en servei un sistema d’aparcaments dissuasius perimetrals a la Zona de Baixes Emissions per promoure la interconnectivitat amb altres modes de transport, que consolidarà l’autobús com el gran protagonista de la nova mobilitat a la ciutat”.

El nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible posa com a prioritat les actuacions per potenciar la mobilitat activa, a peu, la millora també de la xarxa de transport públic i la pacificació del transport rodat en barris i en entorns escolars. Entre els principals objectius del Pla hi ha el d’assolir un repartiment modal. És a dir, que la mobilitat activa sigui la predominant a la ciutat: que el 55% dels desplaçaments siguin a peu, el 20% en transport públic, el 5% en bici i VMP i el 20% en vehicle privat.

Larrosa ha explicat que “pel que fa al transport públic, tenim previst elaborar un estudi integral de la xarxa d’autobusos, tenint en compte el creixement de la ciutat i aspectes com la nova estació i els aparcaments dissuasius en el marc del projecte de Zona de Baixes Emissions”.

Tenim un gran servei d’autobusos. Fins al passat agost, el nombre de trajectes respecte el mateix període de l’any passat ha augmentat un 20 per cent. En el que queda d’any, si mantenim els resultats que es van obtenir l’exercici anterior, preveiem arribar als 7 milions de viatges, assolint la millor dada des del 2011”.

“Actualment, cada dia es fan de l’ordre de 32.000 viatges en el servei de transport col·lectiu urbà a la ciutat de Lleida. És un servei gairebé centenari, que s’ha anat adaptant al llarg de les dècades a les necessitats de la ciutat i, per descomptat, ho ha de continuar fent per al futur”, ha conclòs l’alcalde.

Tres persones expertes reflexionen sobre la mobilitat en transport públic

Albert Obiols, consultor en mobilitat; Xavier Patón, gerent de l’àrea de mobilitat i infraestructura i serveis urbans de l’Ajuntament de Barcelona, i Júlia Farré, Directora de desenvolupament de negoci de Moventis, han reflexionat sobre la mobilitat en transport públic i els diferents models de gestió.

Posteriorment, el director d’Urbanisme de l’Ajuntament de Lleida, Carlos Pérez, ha explicat que la concessió actual del servei de transport urbà finalitza el 31 de desembre del 2025 i que durant aquest any llarg els serveis tècnics encarregaran un estudi d’avaluació de la xarxa, de les línies i, en general, del servei per detectar quines són les àrees de millora per acabar tenint el millor model de gestió possible sempre pensant en el benefici comú i en la ciutadania.

Per part del grup municipal del Comú, promotor de la iniciativa, ha intervingut Amaia Rodrigo i Jordi Cipriano, que han defensat un model de gestió pública i, per tant, la municipalització del servei de transport urbà col·lectiu de la ciutat.

Representants dels grups municipals a la Paeria, d’entitats i ciutadans i ciutadanes a títol individual han intervingut en el torn de preguntes exposant inquietuds, reflexions i millores al voltant del servei d’autobús que es presta a la ciutat.

Finalment, la 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència, Cristina Morón, ha agraït la participació de les tres persones expertes, així com ha qualificat de molt satisfactori tenir aquests espais d’escolta activa per aconseguir que aquest servei públic “sigui el més beneficiós possible per a les persones usuàries”.

“És evident que la municipalització o la concessió administrativa son opcions polítiques i es una decisió que sempre prendrem des de la responsabilitat i amb el consens de tots els grups polítics i mirant sempre per l’interès general i l’equilibri pressupostari de l’administració per poder prestar tots els serveis municipals públics que la ciutadania requereix”.

 

“Municipalitzar un servei de l’envergadura del transport públic a la nostra ciutat requereix d’una gran inversió i la rigidesa de l’administració per poder augmentar plantilla, per adquirir nous vehicles, per invertir, per resoldre incidències de manera ràpida i àgil pot ser un topall per al servei”.

Vull recordar que “malgrat hi hagi una gestió indirecta, l’Ajuntament no abandona el servei ni als seus treballadors i treballadores. Estem amatents, fem controls de qualitat i coordinacions constants per millorar i que les condicions del contracte s’acompleixin”.

“Tenim per davant l’elaboració de l’estudi íntegre del transport urbà per elaborar una diagnosi, detectar mancances i oportunitats, per tal de dissenyar el millor model i servei transport a Lleida. Properament, el traurem a licitació”.

Per últim, Morón ha recordat que “ens trobem en un període de pròrroga que hem aprofitat per realitzar diferents millores: bus llançadora, bus nocturn, reajustament de la línia L5, reforç de la línia a la Caparrella i Instituts, taula permanent de treball amb el comitè d’empresa de Autobusos Lleida, marquesines, tòtems, carril bus i la propera posada en marxa de 5 nous autobusos elèctrics”.

Finalment, l’alcalde ha conclòs l’Audiència Pública entomant el repte “que tenim per endavant, no només amb el major consens polític municipal, en ser un projecte important de ciutat, sinó amb la complicitat de tots i totes vosaltres perquè tinguem una xarxa d’autobusos adaptada a la Lleida actual”.