Les institucions de Lleida reclamen la millora de les freqüències de la línia ferroviària Lleida-Manresa
La Comissió de seguiment del Pla de Rodalies de Lleida ha mantingut una trobada a la Diputació de Lleida per tractar sobre l’estat del desenvolupament de la xarxa ferroviària de proximitat a Lleida. Les institucions participants han constatat la necessitat de desencallar la millora de les freqüències dels trens de la línia Lleida-Manresa.
La Comissió de seguiment del Pla de Rodalies de Lleida ha mantingut avui una trobada a la Diputació de Lleida per tractar sobre l’estat del desenvolupament de la xarxa ferroviària de proximitat a Lleida. Les institucions participants han constatat la necessitat de desencallar la millora de les freqüències dels trens de la línia Lleida-Manresa.
La reunió ha comptat amb la participació l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo; del president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn; de la delegada de la Generalitat de Catalunya, Montse Bergés; del secretari de Mobilitat i Infraestructures de la conselleria de Territori, Marc Sanglas; el president de la Cambra de Comerç, Jaume Saltó; i de representants dels consells comarcals del Pla de Lleida, de molts dels municipis afectats i dels sindicats, així com del subdelegat del Govern Central, José Crespín.
El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha explicat que la Generalitat ha planificat duplicar el nombre de combois en aquesta línia, però Ferrocarrils de la Generalitat no pot fer-ho fins a disposar dels nous trens que ha encomanat, que estaran disponibles el 2025. Per aquest motiu, s’ha fet una assignació pressupostària per poder encarregar a Renfe la millora del servei, però no hi ha acord per posar-lo en marxa.
“Tenim la situació encallada, no per voluntat del govern de la Generalitat. Hem fet els deures i tenim disponibilitat pressupostària per executar aquest servei demà mateix. És molt sorprenent que des de Renfe Catalunya ens diuen que tenen el material mòbil i els maquinistes per operar de manera immediata aquest servei i que no es posi en marxa. És indignant des del punt de vista del servei públic i dels ciutadans, en un context d’emergència climàtica”, ha afirmat Sanglas.
El paer en cap ha posat de manifest “la insuficiència de les comunicacions intraterritorials, amb Cervera, Tàrrega, Manresa... que té un impacte negatiu sobre la competitivitat empresarial del nostre territori, com ens explicava l’estudi de la Cambra presentat ahir”.
“Si la Generalitat té una previsió pressupostària disposada perquè Renfe comenci a operar ja amb els seus trens i equips humans amb majors freqüències, que ho facin ja. Portem massa anys clavats en aquesta situació d’immobilitat. És inacceptable que la comunicació Lleida-Manresa tingui la mateixa durada pràcticament que al segle XIX. Estem en un punt bloquejat i per això hem insistit sobretot a l’Estat perquè prengui ja aquesta resolució”, ha afegit Pueyo.
Per la seva banda, el president de la Diputació, Joan Talarn, ha insistit, en la mateixa línia, en reclamar “la necessitat que d’una vegada s’operi amb més freqüències establertes la línia Lleida-Manresa, amb aquesta oferta que fa la Generalitat a l’Estat perquè pugui operar-la Renfe. Hi ha una certa decepció perquè encara no hi ha hagut encara una resposta per part de l’Estat”.