Lleida inicia el camí per ser una ciutat més sostenible
La primera fase de la Zona de Baixes Emissions entra en vigor a partir de l’1 de gener, s’aplicarà progressivament i hi haurà una moratòria de 6 mesos durant la qual no hi haurà sancions
Morón: “Serà un impuls per a la ciutat del futur que volem: més saludable, més sostenible i més verda per millorar el benestar de la ciutadania”
La primera fase de la Zona de Baixes Emissions entra en vigor a partir de l’1 de gener, s’aplicarà progressivament i hi haurà una moratòria de 6 mesos durant la qual no hi haurà sancions
Morón: “Serà un impuls per a la ciutat del futur que volem: més saludable, més sostenible i més verda per millorar el benestar de la ciutadania”
L’Ajuntament de Lleida posarà en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat a partir de l’1 de gener de 2025, limitada al Centre Històric (un 10% del sòl residencial) i de forma progressiva, garantint excepcions per a les persones residents amb els vehicles registrats a la ciutat, que no patiran restriccions de circulació, i per altres casos com el transport públic, d’emergències, de persones malaltes i amb mobilitat reduïda, per exemple.
La tinenta d'alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, ha posat de relleu que aquesta regulació serà molt progressiva, amb tres fases d’implantació, amb una moratòria inicial de sis mesos i garantint excepcions per evitar un gran impacte en el dia a dia de la ciutadania.
Morón ha assenyalat que “hi ha normativa estatal i una altra normativa autonòmica que obliga a les ciutats, als municipis majors de 50.000 habitants, a implementar aquestes mesures que han d'ajudar a millorar la qualitat de l'aire i, en definitiva, per a millorar la salut i la qualitat de vida de tots els ciutadans i ciutadanes i per construir una Lleida del futur més saludable, més sostenible i més verda”.
Instal·lació de càmeres i nova senyalització
Tot i que la regulació de la Zona de Baixes Emissions al Centre Històric entra en funcionament l’1 de gener, serà efectiva a partir del 2, dia feiner, en què es destaparan els senyals que indiquen l’entrada a la ZBE.
Aquesta senyalització està col·locada de manera que indica els límits de la ZBE. En total, s’han posat 18 nous senyals al carrer Valentí Almirall, carrer Riu Éssera, avinguda de Sant Ruf, carrer Democràcia, carrer de l’Audiència, carrer Santa Marta, carrer Saracíbar, carrer Bisbe Torres, carrer Isabel II, carrer Governador Montcada, carrer del Bisbe, carrer Pleyán de Porta, carrer Bonaire, carrer de la Llitera, carrer Sant Martí, carrer del Bisbe Galindo, carrer Salmeron i carrer de l'Ensenyança.
Així mateix, s’instal·laran 4 càmeres que la Generalitat ha subministrat a l’Ajuntament de Lleida. Aquestes estaran al carrer Sant Martí, carrer Salmerón, carrer Sant Ruf i carrer del Bisbe. Mentre no arribin aquestes càmeres, la Paeria prioritzarà les dues primeres ubicacions i n’instal·larà dues de pròpies.
Com es regula la ZBE?
La regulació de la ZBE contempla que els vehicles sense distintiu ambiental no podran accedir a l’àrea delimitada al Centre Històric de dilluns a divendres feiners entre 7.00 i 20.00 hores, tot i que es fixarà una moratòria de sis mesos sense sancions per facilitar l’adaptació a la nova regulació i fer campanyes informatives. Els vehicles registrats a la ciutat no es veuran afectats per aquesta restricció, com tampoc els que tenen distintiu 0, ECO, C i B. Fora de l’horari establert i els caps de setmana l’accés serà lliure.
El calendari d’aplicació de la ZBE serà progressiu. Així, a partir de l’1 de gener de 2026, els vehicles amb distintiu B no podran circular per la ZBE si hi ha episodi ambiental. Dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja no podran fer-ho de forma habitual.
En tot cas, es permetran fins a 24 accessos diaris anuals. Les furgonetes i petits camions de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria fins al 31-12-2026; el 2027 podran fer 52 accessos anuals; i a partir del 2028 ja seran equiparats a la resta de vehicles amb 24 accessos anuals.
Per a la regulació de la ZBE la Paeria comptarà amb 10 punts de control amb 23 càmeres, 4 càmeres addicionals al Centre Històric i entre 3 i 5 sensors d’emissions. Les sancions les establirà l’ordenança.
El perímetre de la ZBE també s’anirà modificant. Així, d’entrada abastarà el Centre Històric, incloent l’àrea delimitada per Rambla Ferran, av. Catalunya, Rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba i Príncep de Viana. A partir del 2028 està previst que es modifiqui per incloure tota la part central de la ciutat, entre avinguda del Segre-Francesc Macià-Avinguda de Madrid, fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030, està previst ampliar-la també al barri de Cappont
Excepcions dins de la ZBE
La proposta de la Generalitat de categories de vehicles que poden accedir, circular i estacionar a les ZBE sense restriccions, amb la seva definició i el detall de quin règim d’excepcionalitat li aplica a cadascuna d’elles és el següent:
- Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda
- Vehicles de serveis d’emergència i essencials
- Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitats que els condicionen l’ús del transport públic
- Vehicles que transportin persones diagnosticades de malalties que requereixen fer tractaments mèdics de manera periòdica
- Vehicles que presten un servei o activitat singular
- Vehicles que constitueixin un instrument necessari per a l’exercici de l’activitat professional les persones titulars dels quals estiguin pròximes a l’edat de jubilació
- Vehicles de persones amb rendes baixes
- Unitat familiar de 2 persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 2,5.
- Unitat familiar de 3 persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 2,9.
- Unitat familiar de 4 o més persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 3,3
- Vehicles en moratòria per reposició
- Vehicles en moratòria que presten servei de transport públic i col·lectiu de persones (2 anys sempre i quan s’hagi aprovat un pla de renovació de la flota, després 24 autoritzacions diàries l’any)
- Vehicles en moratòria que realitzen transport de mercaderies (1er any sense restriccions i segon any amb 52 autoritzacions diàries d’accés)
- Vehicles en moratòria que presten serveis municipals de llarga temporalitat
- Vehicles que disposin de matrícula estrangera i compleixin els requisits tecnològics i d'emissions d'accés a la ZBE
A més hi ha altres excepcions específiques per la ciutat de Lleida, com la lliure circulació d'autobusos i autocars, o els vehicles amb activitat del ram de la construcció dintre de la ZBE entre altres excepcions.
Tota la informació relativa a la Zona de Baixes Emissions es pot trobar en el següent enllaç https://www.paeria.cat/ca/serveis/zona-de-baixes-emissions-de-lleida