La promoció turística de Lleida a l'estand de Catalunya, a FITUR.

Lleida potencia la seva capitalitat cultural a Fitur

La presidenta de Turisme de Lleida, Pilar Bosch, ha mantingut diverses reunions de treball a la Fira Internacional de Turisme per promoure la Marca Lleida i l’atractivitat de la ciutat entre agents turístics i visitants

L’obertura del Morera, d’art modern i contemporani; el conjunt monumental del Turó de la Seu Vella o el Castell templer de Gardeny són alguns dels reclams, així com les propostes de natura i gastronòmiques, o el turisme de negocis

La presidenta de Turisme de Lleida, Pilar Bosch, ha mantingut diverses reunions de treball a la Fira Internacional de Turisme per promoure la Marca Lleida i l’atractivitat de la ciutat entre agents turístics i visitants

L’obertura del Morera, d’art modern i contemporani; el conjunt monumental del Turó de la Seu Vella o el Castell templer de Gardeny són alguns dels reclams, així com les propostes de natura i gastronòmiques, o el turisme de negocis

Lleida té presència una edició més a Fitur, la Fira internacional de Turisme, que se celebra a Madrid fins diumenge. Turisme de Lleida promourà la capitalitat cultural de la ciutat, amb el seu patrimoni històric, monumental i artístic, així com altres atractius intrínsecs, com la natura i la gastronomia, o el turisme de negocis. La presidenta de Turisme de Lleida i regidora de Cultura i Promoció de la Ciutat, Pilar Bosch, visita aquests dies Fitur per promoure la Marca Lleida i consolidar la ciutat com a destinació de turisme cultural, familiar i gastronòmic.

Un dels esdeveniments que aportaran a la ciutat com a capital del turisme cultural d’interior és l’obertura d’El Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida. El Turó de la Seu Vella, el principal símbol patrimonial de la ciutat, continua sent un dels espais més visitats i treballa per projectar-se a escala mundial amb la candidatura per ser patrimoni mundial. Un altre espai que ha destacat especialment el 2023 ha estat el Castell de Templers, que ha incrementat el número de visitats i la seva activitat.  Les propostes relacionades amb el paisatge i l’entorn natural, amb rutes a peu o bicicleta per la Mitjana i el camí del Riu, o la floració a l’Horta, són una oferta que cada cop pren més significació.

Un dels atractius que s’impulsarà el 2024 és el gastronòmic, amb una aposta ferma pel producte de proximitat, vinculat a l’Horta de Lleida i el territori. S’ha de recordar que la ciutat s’ha postulat per acollir els Premis Nacions de Gastronomia.

 

Dades del Centre d’Informació Turística

El Centre d’informació Turística de Turisme de Lleida ha rebut el 2023 22.027 visitants, sent els mesos maig i agost els que més afluència ha registrat. Les dades obtingudes durant els principals ponts de l’any, han estat superiors a anys anteriors. Així, per Setmana Santa s’han atès 1.143 persones (966 el 2022) o el Pont del Pilar, 549 (240 el 2022).

El perfil del visitant continua sent el de parelles i famílies que s’interessen per conèixer la ciutat i que opten pels llocs d’interès més rellevants, completant l’experiència amb una degustació gastronòmica local. Les persones que han fet més d’una nit a la ciutat, han escollit també visites al territori (cellers, senderisme, natura, etc.).

Pel que fa a procedències, lideren els visitants d’arreu de Catalunya, sobretot Barcelona i rodalies, seguit, d’àmbit estatal, de Madrid, Comunitat Valenciana, País Basc, Andalusia i Aragó. El visitant estranger més nombrós és el francès i guanyen protagonisme el turista del Regne Unit, Alemanya, Itàlia, Països Baixos i Portugal.

Un aspecte que cal remarcar és la reserva de visites guiades a través de plataformes en línia, principalment Civitatis, que suposen una peça important per a la difusió i comercialització d’activitats.

 

El nou Morera

El nou Morera obrirà les portes aquest 2024 com a seu per a l’art modern i contemporani amb caràcter lleidatà. El museu, inaugurat el 1917 com a Museu d’Art Jaume Morera, iniciarà una nova etapa on destaca la mirada cap a la contemporaneïtat i amb un treball que té com a punt de referència el territori lleidatà i els seus creadors. Dues plantes del nou edifici, situat a l’antiga Audiència Provincial, donaran cabuda a obres de la col·lecció del Museu i una a exposicions de caràcter temporal. La programació que s’hi preveu contribuirà a l’oferta cultural de la ciutat i a la voluntat d’apropar a la ciutadania i a les persones que visiten la ciutat l’art i la cultura, promovent el coneixement sobre l’art modern i contemporani.

 

El Castell de Templers es consolida com a espai patrimonial

El Castell dels Templers de Gardeny ha incrementat un 24% el nombre de visitants aquest 2023. 13.000 persones han visitat aquest espai patrimonial que es consolida com a una de les visites obligades a la ciutat. L’augment d’activitat es deu també a una major oferta de visites i d’esdeveniments culturals i socials, que fan que la ciutadania es faci cada cop més seu aquest equipament.

S’ha de recordar que el Castell de Templers ha rebut el 2023 el Segell Biosphere de Turisme Sostenible, que està avalat per la Unesco i l’Organització Mundial del Turisme Sostenible. És el primer monument públic de Lleida que obté aquesta certificació.

 

Lleida, com a pol d’atracció de turisme de reunions i esdeveniments

La regidora ha explicat que Turisme de Lleida també es proposa per al 2024 potenciar l’activitat congressual de la ciutat. Això implica reactivar el Lleida Convention Bureau per fomentar el turisme de negocis i fer promoció de la ciutat amb l’assistència a fires. Lleida fa anys que treballa la seva oferta com a destinació de reunions i esdeveniments, amb operadors nacionals i internacionals. El Palau de Congressos la Llotja s’ha posicionat com un dels referents en l’organització de trobades de negocis i especialitzades.

 

Viatges per a professionals i familiars

Turisme de Lleida organitza de manera continuada “press trips” i “fam trips” per comercialitzar la destinació Lleida. Aquest 2023, se n’han fet amb els mercats alemany, britànic, francès o italià. Això ha generat publicacions i impactes positius que animen un públic potencial d’aquests països a visitar la ciutat.

 

Agenda de treball a Fitur

En el marc de la fira, Bosch té programada una agenda d’entrevistes de treball per teixir possibles vincles amb operadors i emprenedors turístics. La regidora intercanviarà impressions amb empreses i professionals del sector que proposen la creació de paquets i experiències vinculades a elements i espais singulars lleidatans, incloure la ciutat en circuits turístics per promocionar-la o potenciar la marca Lleida.

 

Fitur 2024

La 44a edició de Fitur, que té lloc des d’avui i fins al 28 de gener al recinte d’IFEMA a Madrid, és el punt de trobada global per als professionals del turisme i la fira líder per als mercats receptius i emissors iberoamericans. Presenta una oferta turística de més de 150 països. En aquests cinc dies, acull jornades i trobades professionals de l’àmbit turístic interessats en les darreres tendències del sector, així com públic general interessat a conèixer destinacions que hi estan presents. En aquesta edició, compta amb l’Equador com a país soci, que exercirà de país protagonista a la fira per estretir vincles comercials amb el mercat espanyol. Enguany, entre les novetats, hi ha la presència de la sostenibilitat com a eix transversal de tota l’oferta turística i les seccions de la fira.