La comissió informativa de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència ha donat llum verda a l’ordenança i projecte de la Zona de Baixes Emissions de Lleida.

Llum verda a la Zona de Baixes Emissions de Lleida

La tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència, Cristina Morón, ha informat a la comissió informativa de l’àmbit sobre aquest gran projecte de ciutat que “anirà en benefici de la mobilitat, la sostenibilitat i la salut de la ciutadania”

Morón ha assegurat durant la reunió que “la seguretat a l’Horta de Lleida és una prioritat per al govern municipal i per això estem redoblant esforços amb la Guàrdia Urbana i la col·laboració dels Mossos d’Esquadra per combatre la delinqüència i els robatoris”

La tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència, Cristina Morón, ha informat a la comissió informativa de l’àmbit sobre aquest gran projecte de ciutat que “anirà en benefici de la mobilitat, la sostenibilitat i la salut de la ciutadania”

Morón ha assegurat durant la reunió que “la seguretat a l’Horta de Lleida és una prioritat per al govern municipal i per això estem redoblant esforços amb la Guàrdia Urbana i la col·laboració dels Mossos d’Esquadra per combatre la delinqüència i els robatoris”

La comissió informativa de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència ha donat llum verda a l’ordenança i projecte de la Zona de Baixes Emissions de Lleida. La tinenta d’alcalde i regidora de l’àmbit ha donat compte aquest dijous d’aquest gran projecte de ciutat “que anirà en benefici de la mobilitat, la sostenibilitat i la salut de la ciutadania”.

Morón, que ha explicat que el proper ple municipal debatrà l’aprovació definitiva dels dos documents, ha posat de relleu que aquesta regulació serà molt progressiva, amb tres fases d’implantació, amb una moratòria inicial de sis mesos i garantint excepcions per evitar un gran impacte en el dia a dia de la ciutadania.

L’Ajuntament de Lleida posarà en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat a partir de l’1 de gener de 2025, limitada al Centre Històric (un 10% del sòl residencial) i de forma progressiva, garantint excepcions per a les persones residents amb els vehicles registrats a la ciutat, que no patiran restriccions de circulació, i per altres casos com el transport públic, d’emergències, de persones malaltes i amb mobilitat reduïda, per exemple.

Morón ha assenyalat que “hi ha normativa estatal i una altra normativa autonòmica que obliga a les ciutats, als municipis majors de 50.000 habitants, a implementar aquestes mesures que han d'ajudar a millorar la qualitat de l'aire i, en definitiva, per a millorar la salut i la qualitat de vida de tots els ciutadans i ciutadanes”.

La regulació de la ZBE contempla que els vehicles sense distintiu ambiental no podran accedir a l’àrea delimitada al Centre Històric de dilluns a divendres entre 7.00 i 20.00 hores, tot i que es fixarà una moratòria de sis mesos sense sancions per facilitar l’adaptació a la nova regulació i fer campanyes informatives. Els vehicles registrats a la ciutat no es veuran afectats per aquesta restricció, com tampoc els que tenen distintiu 0, ECO, C i B. Fora de l’horari establert i els caps de setmana l’accés serà lliure.

El calendari d’aplicació de la ZBE serà progressiu. Així, a partir de l’1 de gener de 2026, els vehicles amb distintiu B no podran circular per la ZBE en cas d’episodi ambiental. Dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja no podran fer-ho de forma habitual.

En tot cas, es permetran fins a 24 accessos diaris anuals. Les furgonetes i petits camions de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria fins al 31-12-2026; el 2027 podran fer 52 accessos anuals; i a partir del 2028 ja seran equiparats a la resta de vehicles amb 24 accessos anuals.

Per a la regulació de la ZBE la Paeria comptarà amb 10 punts de control amb 23 càmeres, 4 càmeres addicionals al Centre Històric i entre 3 i 5 sensors d’emissions. Les sancions les establirà l’ordenança.

El perímetre de la ZBE també s’anirà modificant. Així, d’entrada abastarà el Centre Històric, incloent l’àrea delimitada per Rambla Ferran, av. Catalunya, Rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba i Príncep de Viana. A partir del 2028 està previst que es modifiqui per incloure tota la part central de la ciutat, entre avinguda del Segre-Francesc Macià-Avinguda de Madrid, fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030, està previst ampliar-la també al barri de Cappont (vegeu plànol adjunt).

El calendari per a l’aprovació del projecte i l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions preveu que ara, un cop coneguda la informació a la comissió, els grups municipals puguin fer les seves aportacions, de cara a la comissió informativa ordinària de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència del mes de setembre. Els expedients passaran al ple de setembre per a la seva aprovació inicial. Durant l’octubre es farà el període d’exposició pública i l’aprovació definitiva està prevista per al mes de novembre, perquè pugui entrar en vigor al gener.

Excepcions dins de la ZBE

La proposta de la Generalitat de categories de vehicles que poden accedir, circular i estacionar a les ZBE sense restriccions, amb la seva definició i el detall de quin règim d’excepcionalitat li aplica a cadascuna d’elles és el següent:

  1. Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda
  2. Vehicles de serveis d’emergència i essencials
  3. Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitats que els condicionen l’ús del transport públic
  4. Vehicles que transportin persones diagnosticades de malalties que requereixen fer tractaments mèdics de manera periòdica
  5. Vehicles que presten un servei o activitat singular
  6. Vehicles que constitueixin un instrument necessari per a l’exercici de l’activitat professional les persones titulars dels quals estiguin pròximes a l’edat de jubilació
  7. Vehicles de persones amb rendes baixes

- Unitat familiar de 2 persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 2,5.

- Unitat familiar de 3 persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 2,9.

- Unitat familiar de 4 o més persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 3,3

  1. Vehicles en moratòria per reposició
  2. Vehicles en moratòria que presten servei de transport públic i col·lectiu de persones (2 anys sempre i quan s’hagi aprovat un pla de renovació de la flota, després 24 autoritzacions diàries l’any)
  3. Vehicles en moratòria que realitzen transport de mercaderies (1er any sense restriccions i segon any amb 52 autoritzacions diàries d’accés)
  4. Vehicles en moratòria que presten serveis municipals de llarga temporalitat
  5. Vehicles que disposin de matrícula estrangera i compleixin els requisits tecnològics i d'emissions d'accés a la ZBE

“La seguretat a l’Horta és una prioritat del govern municipal”

A la comissió informativa, la tinenta d’alcalde també ha explicat que l’Ajuntament de Lleida posarà en marxa més mesures en matèria de seguretat a l’Horta de Lleida, “una prioritat per al govern municipal”, ha assegurat Morón.

“Que ningú tingui cap dubte que hi estem a sobre -ha assegurat la regidora-. En els darrers dies hem efectuat el dispositiu més ampli i gran que s’ha fet mai en matèria de seguretat a l’Horta però no abaixarem la guàrdia i continuem treballant, amb la col·laboració contínua dels Mossos d’Esquadra, que recordem tenen la competència exclusiva en seguretat a l’Horta”.

“Estem en contacte permanent amb els veïns i les veïnes de l’Horta i seguirem esmerçant tots els esforços que puguem destinar per garantir la seguretat a la zona, cooperar de manera col·lectiva i actuar de manera contundent amb els cossos policials perquè les persones que cometin robatoris no quedin impunes”.