Més d’una vintena de comerços de Lleida ja estan interessats a formar part de la primera comunitat energètica impulsada per la Paeria
L’Ajuntament de Lleida promou la primera comunitat energètica per als establiments comercials i de serveis de la ciutat, en el marc d’un dels projectes amb finançament dels fons europeus NextGenerationEU. Es calcula que una quarantena de comerços s’hi puguin adherir, depenent de la potència contractada. De moment, 25 empreses de la ciutat ja han mostrat el seu interès a participar en aquesta iniciativa. Les empreses que vulguin formar-hi part, rebran una auditoria gratuïta d’eficiència energètica. La regidoria de Promoció de la Ciutat també promou mentories per la transformació digital a 50 empreses.
L’Ajuntament de Lleida promou la primera comunitat energètica per als establiments comercials i de serveis de la ciutat, en el marc d’un dels projectes amb finançament dels fons europeus NextGenerationEU. Es calcula que una quarantena de comerços s’hi puguin adherir -depenent de la potència contractada-, a través d’un concurs públic. De moment, 25 empreses de la ciutat ja han mostrat el seu interès a participar en aquesta iniciativa. Entre ells, hi ha supermercats, centres de bellesa i clínica dental, òptica, joieries, perruqueries, i venda de roba, principalment.
Alguns dels beneficis de formar part d’una comunitat energètica són tenir la possibilitat, com a negoci, de rebre l’energia 100% renovable equivalent a una instal·lació d’autoconsum d’entre 2 i 3kW; gaudir d’estalvis econòmics d’entre 500 €/any i 800 €/any; i esdevenir “Comerços sostenibles”, ja que la producció de 2’5kW equival a un estalvi anual de 0’8 tones de CO2).
A més, la regidoria de Promoció de la Ciutat ha començat a impulsar diverses accions de dinamització per als negocis interessats a participar en aquesta comunitat energètica. Una d’elles és un servei gratuït consistent en la realització d’una auditoria d’eficiència energètica de l’establiment. Aquestes auditories permeten als comerços identificar punts i accions per reduir el seu consum energètic, promovent una gestió més eficient dels recursos. Així mateix, es disposa d’un servei d’assessorament per als negocis, per donar resposta a totes necessitats d’informació sobre la comunitat energètica.
La iniciativa es basa en el mecanisme legal de l’autoconsum compartit. A partir d’una instal·lació fotovoltaica d’autoconsum de més de 200 panells i 100kW, ubicada al pavelló Barris Nord, es reparteix la producció en un radi de 2 km a la rodona entre els diferents participants per mitjà d’uns coeficients fixos. L’energia generada s’utilitzarà per abastir el mateix pavelló i els comerços adherits a la comunitat.
Els establiments que tinguin interès a formar-hi part, es poden posar en contacte amb el servei de comerç de la regidoria de Promoció de la Ciutat.
Mentories per la transformació digital
Una altra iniciativa que ha activat la Paeria amb fons europeus, a través de la regidoria de Promoció de la Ciutat, és el de la Transformació Digital de les empreses de Lleida, mitjançant mentories. En aquest cas, ja s’ha arribat al màxim de participants.
Mig centenar d’empreses de la ciutat s’han inscrit per rebre, de manera gratuïta, un servei personalitzat consistent en la realització d’una diagnosi sobre la situació de l’empresa en l’àmbit de la digitalització, l’elaboració d’un pla de digitalització personalitzat i sessions de mentoria i suport per la implantació del pla de digitalització, de tal manera que cada empresa rep un total de 30 hores de servei. Les empreses interessades són principalment del sector retail, punts de venda d’equipament per a la persona i per a la llar, a més de diversos establiments de serveis.
En el programa participen empreses que ja tenen assolit un determinat nivell de digitalització, després d’haver participat en programes similars, així com empreses que tenen la seva primera experiència en aquest tipus d’accions. Les mentories van començar al novembre i el nivell de satisfacció de les empreses participants és força elevat.
Les dues accions formen part de la iniciativa “Compra a Lleida”, dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) del govern de l’Estat, a través del Ministeri d’Indústria i Turisme.
El projecte té previstes un total d’onze actuacions de diferents àmbits, amb l’objectiu de desenvolupar inversions físiques i digitals per a potenciar el turisme de compres i incrementar, entre altres, les despeses que es fan a la ciutat. Entre les actuacions destaca l’Operació Rambla, les obres de transformació de la Rambla Ferran que es preveu que impulsin la seva revitalització i, especialment, la dinamització de l’activitat comercial al voltant d’aquest eix central de la ciutat.