Més de 2.800 incidències resoltes en mes i mig per la brigada de reforç de la recollida de residus
És un equip de 16 operaris distribuïts per tota la ciutat per a intensificar la retirada de bosses i cartrons fora dels contenidors, d’excrements de gossos i de mobles i altres residus voluminosos de la via pública
La seva tasca permet recollir un gran nombre de dades i constata que les conductes incíviques són la principal causa d’aquestes problemàtiques
És un equip de 16 operaris distribuïts per tota la ciutat per a intensificar la retirada de bosses i cartrons fora dels contenidors, d’excrements de gossos i de mobles i altres residus voluminosos de la via pública
La seva tasca permet recollir un gran nombre de dades i constata que les conductes incíviques són la principal causa d’aquestes problemàtiques
La nova brigada de reforç temporal de la recollida de residus, que es va posar en marxa a principis de febrer, ha resolt un total de 2.861 incidències (fins al 17 de març) detectades per aquest equip format per 16 operaris que recorren, en horaris de matí i tarda, tota la ciutat fent tasques manuals de recollida de residus i neteja. La seva posada en marxa és una de les principals mesures previstes al Pla de Millora de l’Espai Públic.
La majoria d’aquestes incidències –que no inclouen les de menor entitat que no arriben a registrar-se– corresponen a la presència de bosses (1.382) o cartrons (833) fora dels contenidors, tot i que aquesta brigada també té encomanades altres tasques com la detecció dels mobles i altres residus voluminosos acumulats a la via pública (694), la neteja dels espais enjardinats i parcs infantils (92), i la recollida d’excrements de gossos (288).
A més d’aquestes funcions, una altra tasca important que du a terme aquest equip és la recollida d’informació. Cada incidència es registra en una aplicació que porten als seus terminals mòbils i això permet disposar d’una font de dades que es pot explotar per orientar la gestió del servei.
Per exemple, pel que fa a les bosses llençades fora dels contenidors, s’ha comprovat que en un 89,5% dels casos hi havia lloc suficient per dipositar-los dins dels contenidors, de manera que es constat que es tracta d’una problemàtica relacionada amb les conductes incíviques, més que no amb una manca de recursos del servei. En un 86% dels casos el nombre de bosses eren inferiors a 5, en un 11,9% eren entre 6 i 10 i només en un 1,9% de casos se superaven les 10.
En el cas del cartró, en un 63,7% el contenidor blau tenia prou espai i en un 36,3% l’espai era insuficient, fet que indica una zona on pot ser necessari reforçar el nombre de contenidors.
D’aquesta manera també es tenen millor identificats, per exemple, els llocs on hi ha mal ús de les papereres per deixar-hi bosses amb brossa. Pel que fa als botellots, es constata que en el 91,8% dels indrets on hi queden restes d’aliments i begudes hi havia papereres a menys de cinc metres i el 96% no estaven plenes.
També s’ha pogut concretar la tipologia dels residus voluminosos que s’abandonen a les àrees de contenidors. En la majoria de casos s’hi troben fustes (51%) i també hi apareixen sovint mobles (38,9%), material de construcció (14,8%), matalassos (10,5%) i sofàs (3%). Cal recordar que la Paeria disposa d’un servei gratuït de retirada dels residus voluminosos. Només cal trucar al telèfon 900 10 20 42.
Aquesta nova brigada s’ha creat com un servei extern al prestat per l’empresa concessionària, atesa la impossibilitat d’ampliar el contracte, que està prorrogat fins al 2024. La seva posada, que inicialment es planteja per al primer semestre de 2023, respon a la necessitat de combatre els impactes negatius sobre la neteja de la ciutat d’un conjunt de incíviques que s’han detectat durant el desenvolupament del Pla de Millora de l’Espai Públic. La principal d’aquestes conductes és l’abandonament de residus a la via pública, tant per la seva incidència com pels efectes negatius que comporta, atès que impacta negativament en les condicions de salubritat de les àrees de contenidors, produeix el deteriorament del paviment pel vessament de líquids i un cost addicional per la recollida manual i, a més, provoca d’un empitjorament de la percepció ciutadana i un afavoriment de les conductes incíviques.