Més de 4.000 incidències resoltes en mes i mig per la brigada de reforç de la recollida de residus
La nova brigada de reforç temporal de la recollida de residus, que es va posar en marxa a principis de febrer, ha resolt un total més de 4.000 incidències detectades per aquest equip format per 16 operaris que recorren, en horaris de matí i tarda, tots els barris de la ciutat fent tasques manuals de recollida de residus i neteja.
La nova brigada de reforç temporal de la recollida de residus, que es va posar en marxa a principis de febrer, ha resolt més de 4.000 incidències detectades per aquest equip format per 16 operaris que recorren, en horaris de matí i tarda, tots els barris de la ciutat fent tasques manuals de recollida de residus i neteja.
El paer en cap, Miquel Pueyo, ha visitat avui la feina dels equips que treballen als barris de Cappont i La Bordeta i ha felicitat els quatre operaris per la tasca que duen a terme i que permet millorar la neteja i la imatge de la ciutat.
La posada en marxa d’aquesta brigada és una de les principals mesures previstes al Pla de Millora de l’Espai Públic.
La majoria de les incidències –que no inclouen les de menor entitat que no arriben a registrar-se– corresponen a la presència de bosses o cartrons fora dels contenidors, tot i que aquesta brigada també té encomanades altres tasques com la detecció dels mobles i altres residus voluminosos acumulats a la via pública, la neteja dels espais enjardinats i parcs infantils, i la recollida d’excrements de gossos.
A més de la recollida de deixalles, aquest equip du a terme una altra tasca important que és la recollida d’informació. Cada incidència es registra en una aplicació que porten als seus terminals mòbils i això permet disposar d’una font de dades que es pot explotar per orientar la gestió del servei.
Per exemple, pel que fa a les bosses llençades fora dels contenidors, s’ha comprovat que en prop d’un 90% dels casos hi havia lloc suficient per dipositar-los dins dels contenidors, de manera que es constat que es tracta d’una problemàtica relacionada amb les conductes incíviques, més que no amb una manca de recursos del servei.
Aquesta nova brigada s’ha creat com un servei extern al prestat per l’empresa concessionària, atesa la impossibilitat d’ampliar el contracte, que està prorrogat fins al 2024. La seva posada, que inicialment es planteja per al primer semestre de 2023, respon a la necessitat de combatre els impactes negatius sobre la neteja de la ciutat d’un conjunt de incíviques que s’han detectat durant el desenvolupament del Pla de Millora de l’Espai Públic.
La principal d’aquestes conductes és l’abandonament de residus a la via pública, tant per la seva incidència com pels efectes negatius que comporta, atès que impacta negativament en les condicions de salubritat de les àrees de contenidors, produeix el deteriorament del paviment pel vessament de líquids i un cost addicional per la recollida manual i, a més, provoca d’un empitjorament de la percepció ciutadana i un afavoriment de les conductes incíviques.
L’alcalde ha destacat que el govern municipal porta temps treballant en l’estudi del nou contracte de neteja i de recollida de residus, per deixar-ho tot preparat al final d’aquest mandat, perquè l’any vinent es pugui adjudicar un nou contracte de neteja incorporant l’experiència adquirida amb aquesta brigada.