El Morera presenta una publicació amb una lectura polièdrica de l’univers Benet Rossell
El Morera presenta una publicació amb una lectura polièdrica de l’univers Benet Rossell. “Calidoscopi Benet Rossell” és un recull d’articles sobre la vida i obra d’un dels artistes catalans més singulars i representatius del darrer segle. L’alcalde Pueyo ha destacat que Rossell era un artista total i que el llibre recull les diferents vessants creatives, visuals i plàstiques de l’artista, que va cultivar gran quantitat de llenguatges i mitjans d’expressió
El Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida ha presentat aquest dijous la publicació Calidoscopi Benet Rossell, una monografia dedicada a la figura i l’obra de l’artista contemporani Benet Rossell (Àger 1937-Barcelona 2016). El paer en cap, Miquel Pueyo, ha presidit l’acte, que s’ha celebrat a les instal·lacions actuals del Museu, a l’edifici Casino, i que ha comptat amb la presència de la vídua de l’artista i administradora del seu llegat, Cristina Giorgi; el conservador del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), Àlex Mitrani, i el director del Morera, Jesús Navarro.
La idea d’aquesta publicació va néixer arran de les jornades que, l’any 2019, l’Ajuntament de Lleida i l’Institut d’Estudis Ilerdencs, amb la col·laboració de la Universitat de Lleida i de la Filmoteca de Catalunya, van dedicar a Benet Rossell a la ciutat de Lleida. En aquestes, s’hi van combinar diferents activitats, entre elles, la celebració de diverses taules rodones on es van realitzar algunes intervencions que han esdevingut articles del llibre, a les que ara s’hi han sumat altres per abastar tot l’univers creatiu de l’artista.
El paer en cap ha parlat de la combinatòria d’arts que Benet Rossell va conrear al llarg de la seva vida i ha assenyat que s’escau el títol de Calidoscopi, ja que la publicació reuneix articles que aborden cadascuna de les seves vessants creatives, la visual i plàstica. “Polifacètic, polifònic, polièdric, polimòrfic i altres adjectius han estat usats sovint per intentar copsar el seu treball, el d’un artista que cultivà una gran quantitat de llenguatges i mitjans d’expressió”, ha dit Pueyo, qui ha assegurat que Benet Rossell era un artista total: pintor, dibuixant, escultor, performer (o artor com alguns han precisat), poeta, cineasta, ballarí, music, etc. tots ells oficis i pràctiques artístiques exercides des de la mútua contaminació, des de la heterodòxia creativa, que enriquia i eixamplava cadascun dels seus límits. L’alcalde ha agraït la implicació de la companya de Rossell, Cristina Giorgi, perquè es pugui exposar i conèixer l’obra de l’artista, i les parts que han fet possible també aquest llibre.
El director del Museu ha destacat la necessitat de recollir les intervencions que es van fer en les jornades del 2019 per visualitzar i fessin patent aquesta gran versatilitat de Benet Rossell com a artista i creador. El colofó ha estat aquesta publicació amb les jornades i d’altres aportacions per enriquir-la. Ha recordat que Rossell va guanyar la medalla Morera l’any 1986 i que el museu ha acollit exposicions i altres iniciatives artístiques d’aquest autor, i que la seva presència també està en carrers i places de la ciutat.
Per la seva part, Mitrani ha parlat de la irrupció pertinent i necessària de Benet Rossell al MNAC, ja que és un dels noms claus que havíem d’abordar perquè la seva futura col·lecció tingui sentit i coherència. Aquesta futura col·lecció que està construint té a veure en l’obertura que està fent el Museu cap a l’art contemporani històric. Pel que fa a l’artista lleidatà, hacomençat amb el contacte de la seva connexió lleidatana i s’ha anat treballant per etapes. Entre altres, Àlex Mitrani ha esmentat les diferents distàncies amb què s’ha de mirar l’obra de Rossell i la humanitat amb què observava l’entorn i les persones.
Finalment, la vídua i administradora del llegat de Benet Rossell ha apuntat que s’han intentat incloure en el llibre “totes les tecles” que va tocar l’artista, o quasi totes, fet que permet mostrar la globalitat de l’artista. I ha afegit que hi participen persones que van treballar i compartir activitat creativa amb ell, fet que aporta una visió i un testimoniatge amplis de l’artista.
Sota la direcció editorial de Cristina Giorgi, Àlex Mitrani i Jesús Navarro, la publicació comença amb un pròleg del mateix Jesús Navarro (“Calidoscopi”), i finalitza amb un epíleg de Francesc Fité (“La petjada del Montsec i la Vall d’Àger en l’obra del Benet”). Una extensa i acurada monografia que conté articles de Lydia Oliva i Àlex Mitrani sobre la figura de l’artista visual, Lluís Alabern sobre la faceta plàstica i para-teatral, Jaume Pont i Antoni Clapés sobre l’obra poètica, Mariona Bruzzo, Esteve Riambau i Antoni Pinent sobre el cineasta i la seva obra fílmica, i Miguel Angel Marin sobre l’obra musical. La publicació incorpora també un important recull de material gràfic inèdit, que completa aquesta visió calidoscòpica de la trajectòria de l’artista: de creador, cineasta, poeta, etc.
Calidoscopi Benet Rossell ha estat possible gràcies al Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i la Fundació Arnau Mir de Tost amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI).