Lleida es ven al món en la primera Trobada del Cos Consular, una iniciativa pionera a Catalunya.

Lleida es ven al món en la primera Trobada del Cos Consular, una iniciativa pionera a Catalunya

Una trentena de delegacions internacionals han conegut, en un acte a la Llotja, diverses experiències d’èxit d’empreses lleidatanes referents al món

Els cònsols i representants consulars també han pogut conèixer l’oferta gastronòmica, patrimonial i cultural que ofereix la ciutat en una visita guiada a la Seu Vella i al Museu Morera

L’alcalde Fèlix Larrosa ha destacat l’aposta de Lleida per la reindustrialització i l’Oficina d’Atracció d’Inversions, entre altres projectes

L’objectiu de la jornada, que forma part de l’Estratègia de Diplomàcia Econòmica impulsada pel govern municipal, és exportar Lleida al món i atreure-hi inversions

Una trentena de delegacions internacionals han conegut, en un acte a la Llotja, diverses experiències d’èxit d’empreses lleidatanes referents al món

Els cònsols i representants consulars també han pogut conèixer l’oferta gastronòmica, patrimonial i cultural que ofereix la ciutat en una visita guiada a la Seu Vella i al Museu Morera

L’alcalde Fèlix Larrosa ha destacat l’aposta de Lleida per la reindustrialització i l’Oficina d’Atracció d’Inversions, entre altres projectes

L’objectiu de la jornada, que forma part de l’Estratègia de Diplomàcia Econòmica impulsada pel govern municipal, és exportar Lleida al món i atreure-hi inversions

Lleida ha celebrat avui la primera Trobada del Cos Consular “Lleida al món”, en la qual la Paeria ha reunit a La Llotja una trentena de delegacions internacionals per donar-los conèixer les oportunitats econòmiques i cultuals de la ciutat, així com diverses casos d’èxit d’empreses lleidatanes referents al món. El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha qualificat “d’èxit” la jornada, que té per objectiu exportar Lleida al món i atreure-hi inversions, i ha recordat que s’emmarca en l’Estratègia de Diplomàcia Econòmica que vol reforçar la capitalitat de Lleida i el seu poder d’atracció com a Capital de les Oportunitats, difondre la marca Lleida com una marca inversora i incidir en la seva vocació internacional, amb projectes com la reindustrialització i l’Oficina d’Atracció d’Inversions. L’alcalde, a més, ha dit sentir-se “orgullós” del talent local i el lideratge de les empreses de Lleida presents a la jornada.

En la trobada, pionera a Catalunya, hi han assistit cònsols i representants consulars de països europeus, d’Àsia, d’Àfrica, d’Amèrica del Nord, de Sudamèrica i de l’Amèrica Insular-Carib, a més de representants d’empreses i de les diferents patronals com la Cambra de Comerç, Pimec, Fecom i Coell. També ha comptat amb la participació de Pilar Bosch, regidora de Promoció de la Ciutat de l’Ajuntament de Lleida; de Carolina de Manueles, directora general d’Españoles en el Exterior y Asuntos Consulares; de Jaume Saltó, president de la Cambra de Comerç de Lleida; de Núria Gil, la delegada del govern a Lleida, i de Miguel Luis Lapeña, director de Promoció Econòmica de la Paeria.

En la presentació de la jornada, Bosch ha destacat que “Lleida ha estat sempre un encreuament de camins” i que és “la ciutat de les oportunitats, referent en els sectors de l’agroalimentació, la bioeconomia, les noves tecnologies i la cultura”, tant a nivell nacional com internacional. D’altra banda, Lapeña ha remarcat que Lleida “està immersa en un pla d’industrialització”, en referència a l’ampliació del polígon del Segre i la posada en marxa de Torreblanca, i que es treballa per impulsar un “hub agroalimentari que sigui un clúster de referència en el sector”, a més de reforçar la marca Lleida, el Parc Agrobiotech i Mercolleida, entre altres projectes.

En la cloenda de la trobada, l’alcalde ha apuntat que a Lleida hi viuen persones de 129 nacionalitats diferents, cosa que fa que la ciutat sigui “garant de trobada, cooperació i pau”. Així, ha remarcat que “Lleida és la segona capital de Catalunya” i ha agraït a les empreses que han presentat ponències que siguin exemple i referents al món.

Pel que fa als projectes de la Paeria, ha destacat l’impuls del desenvolupament industrial, entre ells, el desenvolupament del polígon de Torreblanca, que ha assegurat que tractarà amb el President de la Generalitat, Salvador Illa, el pròxim 4 d’octubre; la Ciutat del transport i la posada en marxa de l’Oficina d’Atracció d’Inversions, que pretén donar facilitats a les empreses perquè inverteixin a Lleida, a més de donar suport a les empreses locals per a la seva expansió. De fet, ha avançat que l’oficina, que es presentarà la setmana vinent en el marc de la Fira de Sant Miquel, tindrà la seu a l’edifici de Lo Casino, però que ja està treballant en tres propostes de diverses empreses, dels sectors logístic i agroalimentari. L’alcalde ha dit també que els projectes de la Paeria es basen en una “estratègia global que es crea en clau local”, i que van en consonància al repte del nou govern de la Generalitat de recuperar el lideratge econòmic.

Finalment, Larrosa ha qualificat “d’èxit” la jornada i ha assegurat que “serà un abans i un després en el camí de la ciutat” i que servirà per “teixir aliances”, i s’ha posat a disposició dels representants consulars i de les empreses afirmant que “tothom que vulgui venir serà benvingut”.

Experiències d’empreses lleidatanes

Abans de la intervenció de l’alcalde, diverses empreses lleidatanes han explicat als assistents la seva experiència en l’exportació de producció local i les estratègies que els han portat a ser líders a nivell internacional en els sectors logístic, càrnic, agroalimentari, tecnològic, de la investigació i la bioeconomia. També s’ha exposat l’exemple de Lleida Convention Bureau, l'oficina impulsada per Turisme de Lleida que s’encarrega de la gestió i comercialització del territori de Lleida com a seu per a la realització de congressos.

  • Transports Trota

Francesc Trota, director general de Transportes Trota Infraestructuras y comunicaciones, una empresa familiar de transport frigorífic amb 500 tràilers i rutes en diferents països europeus, ha explicat la inversió que fan en combustibles i vehicles ecològics i ha elogiat la creació de l’Oficina d’Atracció d’Inversions de Lleida. En aquest sentit, ha destacat la tasca que s’ha fet des d’aquesta oficina per facilitar-los l’obtenció de permisos i la formació de perfils professionals -gràcies al contacte amb l’IMO- que faran possible que el pròxim mes de maig obrin un Truck Center, amb la previsió de la creació de 100 llocs de treball.

  • Vall Companys

Josep Solé, director-gerent de la Divisió Avícola Vall Companys, empresa de tercera generació amb una facturació consolidada de més de 4.000 milions d’euros, ha exposat l’aposat per la tecnificació de les seves fàbriques i l’exportació al món del seu model d’integració -que aglutina des de la producció de farines i bestiar, especialment porcs i aviram, fins a la fabricació de pinsos i la comercialització de la carn. Un model, ha dit, que ha convertit l’empresa i Lleida en un referent en el sector de la ramaderia.

  • Fruits de Ponent

Josep Presseguer, director general de Fruits de Ponent, destacada en la producció i comercialització arreu del món de fruita dolça de les terres de Lleida, ha explicat el seu model cooperatiu, amb prop de 200 famílies sòcies, i la seva aposta per cuidar tant el mercat local com l’internacional, a més del seu alt compromís amb la sostenibilitat. També ha presentat als representants consulars el nou projecte Novacoop Meditarranea, que tindrà la seu al Parc Agrobiotech.

  • Ingroup i la Universitat de Lleida

En una primera taula del sector tecnològic i la investigació en el marc de la trobada, Joan Folguera, Ceo de la tecnològica Ingroup, i Olga Martín, catedràtica vicerectora de Transferència i Coneixement de la Universitat de Lleida, han conversat sobre les avantatges del binomi del món acadèmic i empresarial i han destacat que Lleida té la segona concentració més gran d’empreses de tecnologia i informàtica, després del 22@ de Barcelona, gràcies al Parc Agrobiotech. Ingroup és especialista en l’exportació de tecnologia (seguretat, 3D, realitat virtual, etc.), amb més de la meitat de les vendes fora d’Espanya, alhora que reté talent de Lleida a la ciutat i n’atrau d’altres indrets com Barcelona i Madrid. Pel que fa a la UdL, s’ha posat èmfasi en els 800 investigadors que té, entre ells, nombrosos postdoctorants d’arreu.

  • Zyrcular Foods i Biohub.cat

La trobada ha acollit un segona taula, en aquest cas del sector de la bioeconomia, amb la participació d’Oskar Gil, eesponsable de Valorització de Subproductes i Coproductes del Grup Vall Companys, i Víctor Falguera, coordinador general Biohub.cat. Gil ha explicat que la companyia està estudiant les possibilitats de poder fer ús en un futur de biocombustibles, així com valoritzar subproductes provinents dels animals per fer altres productes com eparina. Pel que fa al portaveu de Biohub.cat, ha celebrat l’estratègia de promoció de polígons industrials de l’Ajuntament de Lleida.

  • Turisme de Lleida

Finalment, Mònica Terrado, directora tècnica de Turisme de Lleida, ha afirmat que Lleida és un destí turístic emergent i l’ha definit com una ciutat cultural, smart i amb una gastronomia sostenible destacada gràcies a l’Horta. En aquest sentit, ha explicat que des de Turisme de Lleida es treballa per impulsar el turisme gastronòmic i professional.

Després de la trobada a La Llotja, els representants del cos diplomàtic acreditat a Catalunya, han fet una visita guiada a la Seu Vella i al Museu Morera per gaudir de l’oferta gastronòmica, patrimonial i cultural de Lleida.